D_VAJ20230824005_16.jpg

Rémbohózattal és opera-ősbemutatóval jön a miskolci színházi évad

201. szezonját kezdi a Miskolci Nemzeti Színház, augusztus 21-én tartották az évadnyitó társulati ülést. 2024/2025-ben többek között Rómeó és Júlia, opera-ősbemutató és Az üvegcipő folytatása várja a város színházszerető közönségét.

Béres Attila igazgató rendhagyó módon nyitotta meg a 201. színházi évadot. A társulat nevében gratulált a miskolci kötődésű Guzi Blankának, aki az idei párizsi olimpián negyedik helyen végzett az öttusa versenyszámban. Béres a sportolót egy idei évadra szóló színházbérlettel lepte meg, ezzel megköszönve teljesítményét. Egy másik „hazai” sikernek is örülhetett a társulat, ugyanis Mészöly Anna színművésznőnek a Fekete pont című filmben nyújtott alakításáért a Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb színész díját ítélte oda a zsűri.

Az igazgató ezt követően Veres Pál polgármesternek köszönte meg a sokéves közös munkát, majd felkérte a város októbertől hivatalba lépő vezetőjlt, Tóth-Szántai Józsefet, hogy ő is köszöntse a társulatot.

A társulat idén több új taggal is bővül: Fazakas Júlia és Rácz János színművészekkel, José Antonio Troncoso de la Fuente táncossal, valamint Puskás Balázzsal, aki egyetemi hallgatóként tölti a színházban gyakorlatát. Mikita Dorka Júliával a közönség az előző évadban már találkozhatott, idén ő is végzős egyetemi gyakorlati évét tölti a miskolci teátrumban. Fazakas Júliát szintén ismerheti már a közönség a Vadkacsa, Az üvegcipő és az Ének az esőben című előadásokból, de az idei szezontól már nem vendégként, hanem társulati tagként lép a miskolci deszkákra.

Az 2024-es év fennmaradó részében a Nagyszínház műsorra tűzi Zerkovits Béla Csókos asszonyát Szőcs Artur rendezésében; Béres Attila a Rómeó és Júliát, Keszég László pedig Ken Ludwig Primadonnák című bohózatát állítja színpadra. Januárban két opera, a Bajazzók és az Atelier érkezik, mindkettőt Szabó Máté rendezi, majd tavasszal Rusznyák Gábor hozza el a Marat/Sade címá zenés színművet.

A Kamaraszínház egy klasszikus zenés mesejátékkal, a Lúdas Matyival indít (rendezője Markó Róbert), majd A nyugat császára című rémbohózattal folytatja a sort – utóbbit Ascher Tamás viszi színpadra. Idén novemberben mutatják be a Miskolci Balett táncjátékát, a Mayerlinget, ennek koreográfusa Kozma Attila. Ugyanők hozzák el a fiatalabb korosztályt célzó Háry Jánost. Sajátos élményt ígér Weöres Sándor műve, A kétfejű fenevad; a kétrészes történelmi panoptikumot Szőcs Artur rendezi. Molnár Ferenc történetét folytatja a Keszég László által színpadra vitt Az üvegcipőn túl, avagy mi történt azután, hogy Irma meghódította Sipos úr szívét? Nyikolaj Erdman Az öngyilkos című vígjátékát Szabó Máté rendezésében márciusban láthatja a közönség. A Játékszínben debütál Alexandru Popa kortárs színműve, a Pókfonálon, amit szeptemberben mutatnak be Rusznyák Gábor rendezésében.

Ez is érdekelheti

„Édes, abszurd mese az Egy csók és más semmi” – Interjú Szőcs Arturral

A szilveszterre tervezett Egy csók és más semmi bemutatójára még várni kell, amíg a járványügyi korlátozásokat feloldják, és újból fogadhat nézőket a kecskeméti színház. Szőcs Artur, a darab rendezője azonban töretlen lelkesedéssel készül arra, hogy megnevettessék a Kecskeméti Nemzeti közönségét ezzel a kedves történettel. Sárdi Barbara interjúja.

A szerepeimből nem tudok idézni, de rendezőként be nem áll a szám

„Nekem óriási motiváció olyan előadásokat készíteni, amelyek többféle buborék lakójának lehetnek érdekesek, de nem kamuznak” – mondja Keszég László, aki nem először rendez Szabadkán, szülővárosában. A Kosztolányi Dezső Színházban a Vér és a Vojáger című előadások után most Spiró György Árpád-ház című drámáját viszi színre.

Mészöly Anna: Gyakran megtalálnak azok a karakterek, akik valamilyen titkot rejtegetnek

Tizennégy éves korában megszólalt és soha többé nem halkult el a belső hang, mely kérlelhetetlenül duruzsolta neki: a színészet az ő útja. Ő hallgatott rá, pedig nem lebegett előtte példakép, nem kapott ez irányban családi támogatást, és még a felvételire is félig titokban kellett ellógnia Budapestre. Aztán jött a Csipkerózsika-álom. A Soós Imre-díjas Mészöly Annával randiztunk.

„A színház lelkéről beszélek” – Béres Attila, a Miskolci Nemzeti Színház igazgatója kétszáz év tanulságairól

Érezhető, hogy szeret és igazán akar beszélgetni, a vitás kérdéseket pedig kifejezetten élvezi: nincs tabutéma. Másrészt pedig úgy beszél a miskolci színház két évszázadáról, mintha 1823 óta minden egyes évben jelen lett volna. Lefegyverző szenvedéllyel.