A 2024-es év erősen indult, ami a magyar filmpremiereket illeti – januárban került mozikba a Hatalom, februárban az Árni, a Nyersanyag és a Lefkovicsék gyászolnak, majd olyan sikeres alkotások következtek tavasszal, mint például a Kálmán-nap vagy a Kék Pelikan. Az erős kezdést több hónapos üresjárat követte: nyáron szinte egyáltalán nem lehetett hazai filmet látni a mozikban.
Világrekorddal, stilizált sci-fivel és Locarnóban díjazott iskolafilmmel indult a szeptember
A szünetet szeptemberben törte meg Szalma Sándor Addig írok, amíg élek című dokumentumfilmje, amely Nemere Istvánt, a világon a legtöbb könyvet jegyző írót mutatja be. A téma izgalmas, a megvalósítás kevésbé. A monoton látványvilágú, széteső szerkezetű alkotást egyedül az menti meg, hogy főszereplője érdekes, szenvedélyes történetmesélő, akit akár órákon át is szívesen hallgatnánk.
A Nemere-filmmel egy napon, szeptember 12-én került a mozikba Kristóf György első nagyjátékfilmje, a Zenit. Már a műfajból adódóan hiánypótló műről van szó, hiszen igen kevés a magyar sci-fi. A rendező ráadásul csavar egyet a dolgon, és szinte Jancsó Miklós allegóriáit idéző módon stilizál: a föld alatti börtönben élő, menekülni vágyó csoport ugyanis szavak helyett a tánc nyelvén meséli el saját történetét.
Szeptember 19-én ismét dupla premiernek örülhettek a mozirajongók, habár A tizedes meg a többiek csupán annyiban újdonság, hogy ezúttal kiváló minőségben, 4K felbontásban tekinthetjük meg Keleti Márton régóta klasszikusnak számító vígjátékát.
Itthon ugyanezen a napon mutatták be Szimler Bálint Fekete pontját, amely három díjjal tért haza a locarnói fesztiválon tartott világpremierről. A Rév Marcell fényképezte film egy külföldről Magyarországra költöző kisfiú kudarcos beilleszkedési kísérleteit, egy pályakezdő tanítónő első csalódásait, valamint a kettejüket összekötő társas magány anatómiáját mutatja be ijesztően hitelesen, miközben fájdalmasan ismerős látleletet vázol fel az oktatási rendszer defektjeiről.
A hónapot újabb duplázás zárta: Vékes Csaba vígjátéka, a Lepattanó néhány gombfocista küzdelméről szól, legfőbb ellenségük azonban nem az asztal másik oldalán álló csapat, hanem a mocskos anyagiak világa, ami megakadályozni látszik, hogy kijussanak az Európa-bajnokságra. Még szerencse, hogy bekerül a képbe az olajmágnás Bobby Ewing, azaz Patrick Duffy, aki ezúttal titokzatos, a szíve mélyén jólelkű, gazdag pártfogót játszik. A főszereplő Scherer Péter, akinek a neve garancia a kiadós nevetésre, partnerei pedig Derzsi Dezső, Waskovics Andrea, Fekete Zsolt és Katona László.
A 26-án bemutatott Lepattanót egy dokumentumfilm, a Pigniczky Réka rendezte Kaláka – a Kárpátoktól a Karib-tengerig kísérte, amely az 55 éve működő legendás zenekar előtt tiszteleg. Azon zenekar előtt, amelyet a költészet és a zene szeretete tart össze, és amely kedvéért Weöres Sándor hajlandó volt átírni egyik versét.
Arany Jánostól az alkoholista Tomiig jutunk el októberben
Azt hisszük, mindent tudunk Arany Jánosról, aztán kiderül, hogy nemcsak szívbéli jó barátjának, Petőfi Sándornak volt színészkalandja, de a Toldi majdani szerzője is kipróbálta magát a világot jelentő deszkákon. Rohonyi Gábor Bolond Istókja a 19 éves Arany János életének ezen epizódját mutatja be, miközben tendenciózusan összemossa a valóságot a színházzal. A fiatal író-költőt Liber Ágoston játssza, aki nem először bújik egy nagy romantikus bőrébe, hiszen a Barátomhoz című koncertszínházi előadásban épp a másik legendát, Petőfit alakítja.
A kosztümös filmet október 3-tól vetítik a hazai mozik, ahogy a Január 2.-t is. Szilágyi Zsófia legújabb műve a 81. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon mutatkozott be, mi is itt láttuk a letisztult és hiteles filmet, amely a rendező korábbi munkájához hasonlóan egy nap történetét dolgozza fel. Klára elköltözik férjétől, hétszer fordul piros Peugeot-jával, és mindegyik körben egy másik ismerős segít neki. Az egyetlen állandó pont a régi barát, Ági – az ő szemszögéből követjük végig a hideg, szürke nap történéseit.
Egy héttel később, 10-én érkezik Hajdu Szabolcs párkapcsolati trilógiájának záródarabja, az Egy százalék indián. Az Ernelláék Farkaséknál és a Kálmán-nap után újabb kamaradrámát kapunk, ezúttal fekete-fehérben. Néhány régi barát egy haláleset miatt újra találkozik. Nagyon különböző életutakat jártak be, a társadalom egymástól távoli pontjaira sodródtak. Ők és partnereik beszélgetnek, veszekednek, sírnak és nevetnek a filmben, amely az előzetes alapján hozza a kötelezőt – a kérdés az, miben tud újat mutatni a sorozat két korábbi darabjához képest.
Október 21-re várható Füredi Zoltán road movie-ja, A legbelsőbb Ázsia – Magyarok nyomában Mongolországban. Szigorú értelemben véve dokumentumfilmről van szó, de a magyarok és mongolok közti furcsa, indokolatlannak tűnő rokonságérzetet feltáró történetben szétszálazhatatlanul összefonódik a külső, földrajzi és a rendezőben lejátszódó belső, mentális utazás. Füredi alkotását újabb dokumentumfilm követi: a hónap 24. napján érkező Akkord a magyar népzene könnyűzenére gyakorolt hatását kívánja bemutatni, ehhez pedig olyan zenészeket szólaltat meg, mint Kiss Tibor, Lábas Viki, Presser Gábor és Lovasi András. A filmet Kempf Márta Anna rendezte.
Fazakas Péter „krimedijét”, azaz bűnügyi vígjátékát stílusosan a hónap utolsó napjától vetítik a mozik. Egy öregotthonban gyakori, nem túl váratlan vendég a halál – éppen ezért nehéz mit kezdeni azzal, ha gyilkosság gyanúja merül fel. A nyomozást tovább bonyolítja, hogy a szóban forgó otthonban csupa művészember lakik, akik „főállásban hazudnak”. A filmben játszó színészeknek – Kern Andrásnak, Koltai Róbertnek, Bodrogi Gyulának, Pogány Juditnak, Takács Katalinnak és Hámori Ildikónak – ujjgyakorlat, jutalomjáték a Ma este gyilkolunk.
Az említett krimedi Till Attila új filmjével osztozik a 31-i dátumon. A Mi van Tomival? a rendező korábbi alkotásaihoz hasonlóan a társadalom perifériájára szorult emberekkel foglalkozik. Ezúttal az alkoholbetegek kerülnek középpontba, közülük is a Thuróczy Szabolcs és Polgár Tamás által megformált Sanyi és Pali. Na meg Tomi, aki elmaradozik az anonim alkoholista gyűlésekről, őt keresi a két férfi. Kortárs magyar Godot-ra várva.
Novemberben reszketünk és maratont futunk, decemberben dalolunk
A Zenit után újabb hiánypótló műfaji filmet kapunk. Cibulya Nikol horrorfilmjének hazai premiere november 7-én lesz, a világpremier azonban egy hónappal korábban, a 40. Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon. A Kurta Niké főszereplésével készült, misztikusan fenyegetőnek ígérkező Holnap meghalok egy várandós nő története, aki egyre biztosabban érzi saját halálának közeledtét.
November 14-től nézhetjük meg az egyik legismertebb magyar természetfilmes, Török Zoltán legújabb munkáját, a Változó vadon – Az én Északomat. Különlegessége, hogy a környezet bemutatása a Svédországban élő rendező személyes élményeivel, családi túráival keveredik. Mikulán Dávid és Révész Bálint KIX című filmjét november 21-én kezdik vetíteni a hazai mozik, de már számos fesztiválon díjazták, a kolozsvári TIFF-en például a legjobb dokumentumfilmnek járó elismerést vehette át az alkotópáros. Másfél órás mozijuk Richard Linklater 2014-es, rendhagyó kísérletét, a Sráckort idézi, hiszen mindkét film körülbelül tíz éven át kíséri szereplőit. A KIX esetében ez Sanyi, a budapesti utcagyerek, akinek apró zsiványságai egyre komolyabb balhékba fordulnak át.
Szintén 21-ére várható az egyik legsikeresebb magyar rendező, Herendi Gábor új filmje. A Futni mentem főszereplője (Udvaros Dorottya) férje halála után szeretné kipipálni a még közösen elkezdett bakancslista utolsó tételét. Ehhez három lányát (Lovas Rozi, Tenki Réka és Trill Beatrix) hívja segítségül, akik nem rajonganak az ötletért. De mit lehet tenni, ha anya futni szeretne apáért? A család elkezd felkészülni – és apjukat sem hagyják otthon, viszik magukkal egy urnában.
Ritka, hogy valakiről még életében film készül, pláne ha az illető még szemtelenül fiatal is. Azahriah megérte ezt, november 28-án érkezik a kliprendezőként ismert Mazzag Izabella rendezte Mi vagyunk Azahriah. Hátha a dokumentumfilm közelebb hoz minket az előadó szinte felfoghatatlan mértékű népszerűségéhez.
Az év utolsó magyar mozifilmje a régen beharangozott Hogyan tudnék élni nélküled? Retró balatoni love story Demjén-dalokra hangolva, Orosz Dénes rendezésében. A tapasztalat azt igazolja, hogy a filmmusical műfaja nagy kockázatot rejt magában, a végeredmény könnyen komikussá és komolytalanná válhat. Reméljük, a Törőcsik Franciska és Ember Márk főszereplésével készülő, december 12-re várt alkotás nem esik ebbe a hibába.