Miskolcon megmutatják, mi történt Molnár Ferenc Hamupipőkéjével a happy end után

Program

Keszég László rendezésében, Rudolf Szonjával és Harsányi Attilával a főszerepben láthatta a közönség a tavalyi évadban Molnár Ferenc Az üvegcipő című vígjátékát a Miskolci Nemzeti Színházban. Az idei évadban Lőrinczy Attila író, dramaturgnak köszönhetően kiderül, hogyan folytatódik Irma és Sipos úr, Adél és Császár Pál története. Az üvegcipőn túl – avagy mi történt azután, hogy Irma meghódította Sipos úr szívét ősbemutatóként debütál Miskolcon február 8-án.

Az üvegcipőn túl előadásban Tegyi Kornél, Rusznák Adrienn, Máhr Ági. Fotó: Gálos Mihály Samu
Az üvegcipőn túl előadásban Tegyi Kornél, Rusznák Adrienn, Máhr Ági. Fotó: Gálos Mihály Samu

Molnár Ferenc Az üvegcipő című darabja az elmúlt száz év magyar drámairodalmának egyik, ha nem a legtöbbször bemutatott, máig legnépszerűbb romantikus vígjátéka. Briliáns dialógtechnikával, rafináltan megírt, kedves, szellemes, megható, szentimentális tündérmese, amely jutalomjátékkal kecsegteti az Irmát játszó fiatal színésznőket és a Sipos urat alakító színészeket.

Nem véletlen, hogy a Miskolci Nemzeti Színház tavalyi, 200. évadának egyik közönségkedvence lett Molnár klasszikusa, melyet Keszég László rendezett a miskolci Kamaraszínház színpadára, a közönségszavazáson pedig az Irmát alakító Rudolf Szonját választották az évad legjobb színművésznőjének.

Ebben a Molnár-féle „Hamupipőke-történetben” jócskán van olyan, ami minden korosztály számára érdekes lehet. Ahogyan Keszég László rendező fogalmazott, „ezt a történetet egy tehetséges, csodálatosan intelligens ember írta, és minden figura és konfliktus pszichológiailag pontos. Szó szerint értendő az, hogy ez az életből merített, innen-onnan hallott, létező beszélgetésekből összegyúrt történet. Erre a műre nem kínos azt mondani, hogy szép és jó és fájdalmas és melodramatikus, de a legjobb értelemben. Önmagunkon hol szeretettel, hol öniróniával, hol gonoszan tudunk nevetni. Életkomédia? Nevezzük ezt így. Nem egyszerű emberekről van szó, és mégis mindenkihez szól.”

Az üvegcipő ott ér véget, hogy a tizennyolc éves cselédlány, Irma, és a nála harminc évvel idősebb, morózus bútorrajzoló Sipos úr egymásra találnak. A premiert követő banketten, amikor a Császár Pált játszó Tegyi Kornél és a darab dramaturgja, a drámaíró Lőrinczy Attila koccintott egyet a bemutató örömére, a fiatal színész felsóhajtott: „Hát, azért kíváncsi lennék, mi lesz ebből a szép szerelemből!” A drámaíró pedig azonnal érezte, hogy jó ötletet kapott; érdekes lehet belegondolni abba, hogyan alakulhat tovább ez a különös szerelmi történet kettejükkel, valamint a rútul elhagyott Adéllal, a szívtipró Császár Pállal és a többiekkel.

Lőrinczy Attila úgy fogalmazott: „végtelenül boldogító, játékos írói lehetőségnek” találta belegondolni, hogy ez a korántsem szokványos szerelem a hirtelen fellángolás után hogyan állja ki a mindennapok próbáját; hogy tehát a valóság képes-e félreállni a szerelem útjából, avagy „mi van a happy enden túl a hétköznapi élet útjain? És hogy

mi történik a megcsúfolt Adéllal, akitől saját cselédlánya orozta el a férjét az esküvőjük napján, és aki kínjában és/vagy új remények felé fordulva fiatal szeretőjével, Császár Pállal kezd egy másik életet. Innen kezdődik az én mesém…” 

Az üvegcipőn túl egy stílusjáték, amely száz év után Molnár Ferenc modorában, az ő pompásan megrajzolt karaktereit és nyelvezetét működtetve folytatja a történetet, még ha kicsit karcosabban, realistábban is, de az író-dramaturg reményei szerint sok izgalmas, mulatságos és megható fordulattal a legújabb végkifejletig...

A közönség Irma szerepében Rudolf Szonját láthatja, Sipos urat Harsányi Attila Jászai-díjas színművész alakítja, Rusznák Adrienn Adél szerepében folytatja, Tegyi Kornél pedig Császár Pált formálja meg Az üvegcipőben és a február 8-án bemutatásra kerülő, Keszég László rendezésében készülő Az üvegcipőn túl című előadás ősbemutatóján.