A Ritual című alkotás ősbemutatójának megvalósításhoz a Cziffra Fesztivál Innovatív Zenei Projekt díja segítette az alkotót, amellyel 2023-ban ismerték el. A díjjal, amelyet Balázs János Kossuth-díjas zongoraművész kezdeményezésére hoztak létre, fiatal művészeket és klasszikuszenei szakembereket ösztönöznek kreatív és innovatív projektek megalkotására a fiatal korosztályt megcélzó, újszerű kommunikáció alkalmazásával. A szakmai zsűri által legjobbnak ítélt munkát, Oláh Patrik projektjét a Kőbányai Önkormányzat és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával 2025-ben mutatják be a nagyközönségnek a Cziffra Fesztivál éves programsorozatának keretében.
– osztja meg a zeneszerző. A premier helyszíne, a Bartók Konzervatórium nem véletlen választás. Az alkotó meghatározó éveit töltötte ott, gyakran egész napokat, akár reggeltől estig. A hely minden zenész számára saját történetének képeit idézi, és nem véletlen, hogy a zenekar tagjai és a szólisták mind a konzervatórium jelenlegi vagy egykori hallgatói.
Vándorlás az alkotás útján
A koncert négy helyiségben szólal meg: a Ferencsik teremben, az Orgonateremben, a lépcsőházban, valamint a folyosókon és az aulában. Az emberi kíváncsiság azonnal feléled: vajon mi történik a szomszéd szobában? Mivel a közönség szabadon mozoghat, saját szemszögéből fedezi fel a hangzás rétegeit, a tér adottságait, így válik a tér is hangszerré, a mozgás a zene dinamikájának ékszerévé.
A darab tételei az alkotás folyamatát követik, egészen az ihlettől, az átszellemülésen és kreatív válságokon át a beteljesülésig. A történet a kapu előtti megállással és az azon lévő belépéssel indul, amelyet a munkába való mélyebb merülés követ. A harmadik tétel a szirének képében a kétségbeesés és a kételkedés pillanatait hozza, míg a negyedik tétel az áhítatba vezet, egyfajta vegetatívabb állapotba. A válságot fohász követi, megjelenik a múzsa, Farkas Virág Zazie szólistaként. Itt a kórus énekével a valóság és az álom közötti határt kereshetjük. A mű végén Nagy Emma a királynő szólamaival adja át a befejezett művet, és a kozmikus látomásokkal a mű teljessé válik.
A Ritual elvont értelemben tekinthető lelki és zenei megtisztulásnak. Oláh Patrik korábbi darabjaitól eltérő eszköztárral dolgozott, az északi stílusból merítkezett (mint Johann Johannsson vagy Arvo Pärt), ám ezeket az elemeket a múlt és a jelen magyar zenei felfogásának környezetébe integrálta többek között a polifónia és a mikrotonalitás segítségével.
A mű egy rendkívül személyes és elmélyült utazás, amely az alkotói folyamat minden aspektusát feltárja a hallgatóság előtt. A különböző zenei és vizuális elemek nemcsak a kompozíciók szintjén, hanem az egész élményben egyesítik az alkotó és a közönség közötti kapcsolatot. Ahogy a tér maga is új jelentéseket kap a szabad mozgás révén, úgy a darab minden egyes tételében újabb rétegeket, érzelmeket és gondolatokat tár fel, miközben a közönség felfedezőként részese lehet az alkotás születésének. Ez a koncert nem csupán zenei élményt, hanem egy igazi spirituális kalandot is kínál, amely a művészet határait feszegeti, és új dimenziókba emeli a zenét, a látványt és az érzelmeket.