IMG_3598.jpeg

Lovat vagy birkát nehezebb fotózni?

Vajon hol vagyunk igazán otthon? Ha sok időt töltünk el egy helyen, az egy bizonyos idő elteltével óhatatlanul is beszélni kezd hozzánk? Ezekre a kérdésekre is választ kaphatunk Pályi Zsófia kiállításán, ahol a búcsújárás forgatagáról és szakralitásáról, illetve a Balaton-felvidék közösségeiről nézhetünk fotográfiákat egy egészen különleges helyszínen.

Pályi Zsófiához közel állnak a személyes hangvételű képriportok, a portré, a dokumentarista fotográfia és a művészi önkifejezés, mindez pedig koherens egésszé olvad legújabb kiállításán, a vöröstói Édenkert Portán. A pajtatérben kiállított, Bűnbánók című fotósorozat a búcsújárást dolgozza fel, a Kárpát-medence számos területéről látunk felvételeket. Kivonulás a mindennapokból, ahol minden a munkára és feladatokra emlékeztet: a katolikus hitélet egyik legősibb vezeklés- és áhítatformája ez. 

Az egykor tisztán vallási eredetű szokás azonban mára színes forgataggá, vásárral és szórakozással tarkított élménnyé változott, ahol a szakrális keveredik a profán világgal. Ezt a sokszor ellentmondásos, eltűnő, hagyományokkal teli, mégis folyamatosan megújuló közeget örökíti meg a fotósorozat. A pillanatfelvételek és portrék a Magyarország és a határon túli magyarság búcsújáró helyeiről alkotnak színes-szagos körképet: Andocs, Balassagyarmat, Buzsák, Csatka, Csíksomlyó, Doroszló, Gyöngyös, Vecsés, Máriapócs és Mátraverebély-Szentkút csak egy-egy állomása a 2018 óta folyamatosan bővülő sorozatnak. 

IMG_3625.jpeg
Pályi Zsófia kiállítása Vöröstón

– Amikor a Szent Jakab úton jártam Spanyolországban, az egyik zarándokhelyen az volt kiírva, hogy ahhoz, hogy megtudd, hogy ki vagy, arról is kell hogy legyen tapasztalatod, hogy ki nem vagy. A zarándoklat az mindig a határok feszegetéséről szól – fogalmaz a fotókon is szereplő bakonybéli szerzetes, dr. Baán Izsák atya, majd felhozza példának azt a képet, amelyen fiatalok zuhogó esőben egy országút mellett lovagolnak, miközben autók húznak el mellettük. Aki lovagolt már esőben, az jól tudja, hogy a lovon az összes víz bizony a fenekünk alá gyűlik össze, és az ember gyakorlatilag vízben tocsogva kénytelen ülni – nem kellemes érzés.

Amikor az ember kilép a komfortzónájából és elmegy valahova, akkor olyasmit kap, amit hazatérve beépít az identitásába. De vajon hol vagyunk igazán otthon? Ha sok időt töltünk el egy helyen, az egy bizonyos idő elteltével óhatatlanul is beszélni kezd hozzánk?

Pályi Zsófi kiállításának alcíme, Táj és benne az ember, pont erről a kölcsönhatásról szól, az udvaron pedig már ehhez a tájhoz, a Balaton-felvidékhez kapcsolódunk, ami eleven régióként jelenik meg a fényképeken. A tősgyökeres helyiek és „bebírók” együttéléséből született kulturális értékek, itt élő kis közösségek és jó kapcsolódási példák jelennek meg a Lo-Kál című sorozat képein. A vulkanikus múltú tájon – ahogy máshol is vidéken – aktuális probléma az elnéptelenedés, elöregedés, a munkanélküliség vagy a kulturális és közösségi élet hiánya. Ugyanakkor létrejön egy párhuzamos valóság is a nyugodt falvak életében, ahol művészek, idelátogatók lehelnek életet a helyiekkel karöltve a vidékbe.

IMG_3610.jpeg
Pályi Zsófia kiállítása Vöröstón

De vajon mit jelent az otthon? Az egyik fotón egy férfi fürdik a Balatonban éjszaka. Ősz van, ehhez az aktushoz nagyon otthonosnak kell lennie a helynek, a víznek. Egy másik képen a vízfelszínről feldereng az északi part sziluettje. Metaforikus kép, hiszen messzebbről nézve látjuk meg igazán az otthon sajátos szépségét.

– Egy 20. századi teológus azt mondta: a hagyomány nem egy stafétabot, amelyet átadunk, hanem parázs, amelyet kapunk, és fel kell hogy izzítsuk. A hagyományőrzés tehát nem azt jelenti, hogy pontosan ugyanúgy ismétlünk valamit, amit kapunk másoktól, hanem hogy elfogadjuk azt, amiből jövünk, és azt mi továbbvigyük – elmélkedik az atya. Idevág a számára legszebb fotó a kiállításon, amely egy úgynevezett máriás lányt örökít meg Mátraverebély-Szentkúton régi viseletben, a nyári melegben mégis rengeteg réteg alatt, nagy piros műkörmökkel.

A kiállításon több kép is látható, amelyeken a giccs és a vallási liturgia, a hagyomány találkoznak, hiszen a valódi önazonosságnak sajátossága, hogy azt ajándékba lehet megkapni.

Pályi Zsófia kislánya születése óta fotóz zarándoklatokat. Elmondása szerint az a hitvilág, amely körülöleli ezt a világot, képileg nagyon foglalkoztatta: látunk szimbólumokat, a tömeggyártás művészetét szinte szuvenír formájában, és még egy műanyag Szűz Mária is megjelenik. A Balaton-felvidéken a fotográfus pedig a kis kulturális kapcsolódásokat kereste, ugyanis több hullámban is érkeztek ide akár Budapestről is értelmiségiek a 60-as, 70-es években, de a közelmúltban is óriási lendületet kapott a régió és Veszprém mint kulturális főváros.

Különböző alkotótáborokat szerveznek, például Bukta Imrével, akinek portréja látható a kiállításon, de a Képzőművészeti Egyetemről és a MOME-ről is csapatostul érkeztek ide. Varga Erika divattervező Berhidán tart workshopot, ahol a helyi fiatal roma közösségnek segít újra megtalálni az identitásukat.

De vajon lovat vagy bárányt egyszerűbb fotózni? Zsófi azt hitte, hogy a lovat nehéz lesz, hiszen hatalmas stúdióvakukkal érkeztek a legtöbb helyszínre, ami bizony megzavarhatja ezeket az érzékeny állatokat. És noha az Inotai Hőerőmű gigantikus betonmonstrumát nem tudták bevilágítani, a portrékat viszont igen. A salföldi kopjások szürke arab lovai, amelyek hasonlatosak a hajdani huszárok négylábú társaihoz, heves temperamentumú, ám nagyon fegyelmezett állatok, akik Zsófi elmondása szerint bármit megcsináltak neki.

– Amikor Bakonybélbe érkeztem, és a lemenő nap sugaraiban elkattintottam az első képet, elszaladtak a bárányok. Majdnem ötven percig tartott utána visszanyerni a bizalmukat – avat be a fotográfus, aki hozzáteszi, hogy egy-két képhez talán egy kicsit több magyarázat kell. Például ki gondolta volna, hogy Supermannek köze van Ajkához? Az egykori ajkai kriptongyár és a DC Comics Kripton bolygóról származó igazságosztó alakját leleményesen összekapcsolták a helyiek, és kulturális fesztivált, Superman találkozót tartottak – Pályi Zsófia pedig megörökítette az ajkai szuperhősöket.

IMG_3602.jpeg
Pályi Zsófia kiállítása Vöröstón
Pályi Zsófia a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fotográfia szakán diplomázott 2010-ben, szakmai karrierjét képszerkesztőként kezdte az Origónál 2005-ben, majd ugyanitt 2005 és 2014 között kilenc éven át fotóriporterként dolgozott. Háromszor is elnyerte a Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíjat, és számos díjat nyert a Magyar Sajtófotó pályázaton. Részt vett a Danube Revisited projektben a korábbi Inge Morath-díjazottak társaságában és a Budapesten Ian Berry fotográfus által vezetett Magnum workshopon. 2017-ben elnyerte a Hemző Károly-díjat. A Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának vezetőségi tagja volt 2013 és 2015 között, 2018 és 2021 között az MMA művészeti ösztöndíjasa. A Pictorial Collective alkotói közösség és a Fotóriporteri Életműdíj kuratóriumának tagja. Jelenleg szabadúszó, megbízói között számos nemzetközi lap és neves intézmények szerepel: a New York Times, a CNN Photo Blog, a National Geographic, a Vice Uk, Al Jazeera, The Sunday Guardian, a Magyar Állami Operaház, a Nemzeti Balett, a Müpa, a Koreai Kulturális Központ,  Haydneum vagy az Open Society Foundations. A kiállítás augusztus 10-ig megtekinthető az Édenkert Portán, Vöröstón.

Ez is érdekelheti

Petőfi a legnagyobb kortalan celeb

Magyarországon 2800 Petőfi Sándorról elnevezett utca van: ha összefűznénk őket, eljutnánk az Atlanti-óceánig. A Pictorial Collective csapata végigfényképezte a Petőfi utcák lakóit Budapesttől Borsodig, Győrtől Kehidakustányig, a fotókat pedig egy nagy sikerű kiállításon mutatták be, melynek anyagából idén tavaszra könyv készül. Az alkotókat kérdeztük elhivatottságról, véletlenszerűségről és arról, mennyivel könnyebb elnyerni valaki bizalmát, amint szóba kerül a forradalmár költő. Interjú.

A vízzel való kapcsolatunk elszakadást jelent a természettől

Zoltai András Hemző Károly-díjas fotográfussal kötődésről, a természeti erőkhöz való alkalmazkodásról és arról beszélgettünk, hogy vajon mi vonzotta vissza éveken át Északkelet-India eldugott homokszigetére.

„Nemcsak a problémákat akarom megmutatni, hanem a lehetséges megoldásokat is” – Ruprech Judit Hemző-díjas fotós

A pusztítóan meleg és aszályos nyár hatásait mindannyian megéreztük, a változás és a változtatás elkerülhetetlennek tűnik. Nem is lehetne aktuálisabb Ruprech Judit ökoközösségekről készített fotósorozata, amellyel idén Hemző-díjat nyert.

Nem közel kerülni volt kihívás, hanem érezni, meddig mehetek el

Szajki Bálint nagyszüleiről készült, Hemző Károly-díjas sorozata kivételes empátiával beszél olyan, a mai társadalom által tabuként kezelt témákról, mint az öregedés és elmúlás. A fotóriporterrel sarokból figyelésről és bevonódásról, láthatatlan munkáról, eliszkoló mongóliai antilopokról és az emberek olykor nem racionális elkötelezettségéről beszélgettünk.