Száz éve született Pierre Boulez többszörös Grammy-díjas francia zeneszerző, karmester. Sosem találkozott Arnold Schönberggel, a híres osztrák komponistával, az atonális zene atjyával, mégis kettejük nevéhez fűződik a huszadik század egyik legizgalmasabb zenei konfliktusa. A Boulez-centenáriumhoz kapcsolódva kettejük előtt tiszteleg a Metrum Ensemble február 26-i koncertje a Magyar Zene Házában.
A koncerten „Boulez 1946-ból származó, rendkívül virtuóz fuvola-zongora szonatinája találkozik Schönberg ugyanebben az évben keletkezett idős kori vonóstriójával, amely utolsó nagyszabású kamaraműve volt, és bő fél évszázadnyi alkotói pálya esszenciája sűrűsödik benne szellemi és technikai értelemben egyaránt. Az összevetés hátborzongatóan izgalmas, főleg ha számba vesszük azt a feszültséget is, amely öt évvel később, Bouleznek a Schönberg halálára reagáló cikke nyomán keletkezett. Ennek az ellentét-párhuzamnak a szintézise a koncert kereteit adó monumentális zárószám, Boulez Dialogue de l’Ombre Double (A kettős árnyék párbeszéde) című műve klarinétra és elektronikára, amely mintha már a címével is a fentieket illusztrálná. Az 1985-ben komponált darab, mögötte az új utakat kereső előző évtizedek minden tapasztalatával, az akusztikus és elektronikus hangok szerves összekapcsolásán keresztül tágítja a zene megszólalásának lehetőségeit az ismert határokon túlra” – olvashatjuk a Magyar Zene Háza honlapján.
A koncerten közreműködik Vavrinecz András (hegedű), Koppán Kata (brácsa), Agárdi Eszter (cselló), Rákóczy Anna (fuvola), Ittzés Péter (zongora), Rozmán Lajos (klarinét) és Bolcsó Bálint (elektronika). Az est moderátora Fazekas Gergely.