Kadelka László idén nyugdíjazott főügyelőnek számos legendás története van. Az egyik ilyen, amikor 17 évesen a Nemzeti Színházhoz került, és bement az egyik első munkanapjára. – 1960-at írtunk, az volt a római olimpia éve. Kárpáti Rudolf a sokadik aranyérmét nyerte, és Major Tamás igazgató őt kérte fel a III. Richárd vívásbeállítására – mesélte. – Akkor nemhogy mobil, még rendes telefon is alig volt, így csak közvetlenül előadás előtt derült ki, hogy az egyik közreműködő, egy testnevelési főiskolás nem jött be. Mivel tudták, hogy vívok, jelmezt adtak rám, és már löktek is be a színpadra, de a nagy kavarodásban nem jó helyen. Major rájött, hogy én vagyok Richmond katona, és vívni kezdtünk – én tudtam, ő viszont nem. Pisszegtek nekem a takarásból, hogy álljak le, de azt hittem, drukkolnak. A vége az lett, hogy visszahúzták a világítást, és egy kampós „hengléccel”, amely amúgy a díszletet támasztja, a szó szoros értelemben kirángattak a színpadról – ha nem teszik meg, én még mindig ott vívok – meséli nevetve. Ha kíváncsiak, Major Tamás mivel hívatta másnap, olvassák el a teljes beszélgetést.
https://kultura.hu/aki-majdnem-legyozte-major-tamast-kadelka-laszlo-a-nemzeti-szinhaz-korabbi-fougyeloje/
Kentaur meglehetősen elfoglalt és maximalista. Idén elsősorban nagy volumenű produkciókon dolgozott Budapesttől a londoni West Endig. Ő tervezte a nemrég nyílt budapesti Madame Tussauds múzeum látványvilágát, és a Queen-musical rendezői változatának londoni díszlet- és jelmeztervein dolgozott. Festészetről, telefirkált falfelületekről és szerzői jogokról is szó esett cipőfestés közben készült interjúnkban.
https://kultura.hu/magikus-realizmus-cipofestes-kozben-kentaurral-viaszbabokrol-es-szinhazrol/
Nyáron a látványtervezés talán legfontosabb nemzetközi fórumán, a Prágai Quadriennálén díjazták Devich Botond winterreise.box című installációját. A fiatal tervező elsősorban a színházi látványban gondolkodik, noha mestere, Rajk László igyekezett a film irányába terelni. Meghökkentő ötletekről, inspirációról és a munkafolyamat legjobb részéről is szó esett Pénteki kultúrrandinkban.
https://kultura.hu/penteki-kulturrandi-devich-botond-diszlettervezovel/
Mitől lesz valakiből jó súgó? Mi számít ezen a pályán sikernek? És miért volt jó döntés Lovass Ágnes részéről, hogy húszévesen lemerészkedett a Thália büféjébe? – ezekről is szót ejtettünk a színházi szakemberrel készült interjúnkban. A találkozáshoz az ősszel megjelent Súgókönyve szolgáltatta az apropót. A kötet nemcsak színházi tankönyv, hanem színes, szórakoztató anekdoták tárháza a kulisszák mögül, amit az is élvezettel forgathat, aki nem tervezi, hogy a súgólyukba ül.
https://kultura.hu/a-bufe-a-legfontosabb-hely-ott-lehet-kidumalni-a-szinhazat/
Önök tudják, mit csinál egy drámainstruktor? A gimnázium utolsó évéig Hirmann Blanka sem hallott arról, hogy létezik ilyen, és csupán „a szerencsés csillagállásnak” köszönheti, hogy végül megtalálta a helyét a Budapest Bábszínház csapatában. Blanka odavan a múzeumokért, a zenét terápiának tekinti, és kreatív írószakkörre is járt. Ha kíváncsiak, miként hasznosul a színházban ez a sokoldalúság, olvassák el a beszélgetést.
https://kultura.hu/penteki-kulturrandi-hirmann-blankaval-a-budapest-babszinhaz-dramainstruktoraval/
Sarkadi Bence a világot járja marionettjeivel. Ritkán lehet vele hazai eseményeken, fesztiválokon találkozni – az idei nyár azonban ebből a szempontból is különleges volt. A bábművészt a kezdetekről, a már meghódított szakmai csúcsokról és a bakancslistáján szereplő pontokról is kérdeztük.
https://kultura.hu/varazslat-a-kihasitott-terben-beszelgetes-sarkadi-bence-marionettmuvesszel/
A nyitóképen Kadelka László főügyelő.