Átadták az idei eSzínház Fesztivál díjait

Színpad

Ünnepélyes díjátadót tartottak az eSzínház Fesztivál ’24 résztvevői számára a Dante Közösségi Alkotótérben. A legjobb digitális adaptációnak járó fődíjat a Weöres Sándor Színház Kivilágos kivirradtig című alkotása nyerte. A szegedi Orwell-adaptációt több kategóriában is kiemelték.

Szántó Balázs átveszi a közönség díját. Fotó: Köllő Szabolcs
Szántó Balázs átveszi a közönség díját. Fotó: Köllő Szabolcs

Az est háziasszonya Sodró Eliza színésznő volt október 5-én, aki elmondta, hogy 14 színház és társulat produkcióit nézhette meg a közönség az ország egyetlen online térben rendezett színházi seregszemléjén. Huszonhét országból és öt kontinensről követték több ezren a fesztivál-előadásokat szeptember 20-a és 29-e között.

Az eSzínház Fesztiválra nevezett produkciókat szakmai zsűri értékelte, amelynek tagjai Török Tamara dramaturg, Puskás Tamás igazgató-rendező, Závada Péter költő-drámaíró, Légrádi Gergely, az eSzínház vezetője, illetve Sodró Eliza voltak. A zsűri mellett a közönség is szavazhatott, így a nézők dönthették el, melyik produkció kapja az eSzínház Fesztivál közönségdíját. Az eSzínház Fesztivál több együttműködő partnere különdíjat is felajánlott.

Závada Péter személyesen nem tudott jelen lenni az esten, így videóüzenetben méltatta a legjobb digitális adaptációnak járó fődíj nyertesét, a Móricz Zsigmond regényéből színpadra adaptált Kivilágos kivirradtig című darabot. A szombathelyi Weöres Sándor Színházban 2023. március 3-án bemutatott, már eddig is számos díjat elnyert előadást Horváth Csaba rendezésében és Tóth Réka Ágnes dramaturg közreműködésével vitték színre.

Závada elmondta, hogy a zsűrizéskor a mű azonnal kitűnt a mezőnyből, majd hozzátette: „Anélkül, hogy úgy akarnék tenni, mintha avatott értője és ismerője volnék a különböző filmes formátumoknak és technikáknak, fontos leszögezni, hogy a legjobb e-színházi adaptáció díja nem a legjobb filmnek, hanem a legjobb filmre alkalmazott, élőben vagy felvételről közvetített színpadi előadásnak jár.”

Závada a méltatásában így folytatta: „Horváth Csabáról, a fizikai színház legelismertebb hazai képviselőjéről litániák százait olvashatjuk a színházi szaklapokban, melyek kiemelik néptáncos múltjából fakadó, csak rá jellemző játéknyelvi újításait, a folklór nem öncélú, dramaturgiailag is funkcionális szervesítését a színpadi formaesztétikába, a színpadi kelléktárgyak hangsúlyosan szimbolikus használatát, a zene – gyakran a népzene – jelentőségteljes szerepét. A magyar népi hagyománynak, a zenének és a táncnak ilyen fontos szerepe itthon talán még Pintér Bélánál van. És ahogy Pintér, úgy Horváth sem csak megőrzi, de bátran újra is érti és ezáltal meg is haladja, tehát teremti a hagyományt. Mi más lenne az érvényes színház feladata?

Tóth Réka Ágnes kemény fába vágta a fejszéjét, amikor a regény színpadi adaptációjába fogott, és jó arányérzékkel, konfliktus- és problémaérzékenyen húzott ki és alá, rendezett sorba, írt bele, át és hozzá, és az előadásban elhangzó zenék is mindig jókor és jó helyen dúcolják alá a darab dramaturgiáját. A filmfelvétel pedig, mely Zilahy Tamás adásrendező munkáját dicséri, kiválóan megkomponált, értő és érzékletes.”

Puskás Tamás, a Centrál Színház igazgatója a legjobb látvány kategória nyertesét, a Szegedi Nemzeti Színház 1984 című művét méltatva mondta el: „Hatalmas közös munka ez az előadás, melyért dicséret először a rendezőt, Horgas Ádámot illeti. Ádám Wagner kései híve, a Gesamtkunst elkötelezettje. Minden eszközt megragad, hogy elérje a kívánt hatást. Minden mozog, változik, villog, dörög, alakul. Horgas Péter a díszlet, Bodor Johanna a koreográfia, Bujdosó Nóra a jelmez. Munkájukat értőn irányította, vetítéssel, fénnyel és zenével gazdagította a rendező. Tobzódik az ötletekben, boldogan merül el e rémisztő világ megteremtésének munkájában. (…) Az irgalmatlan mennyiségű vágott filmanyag szerkesztése, a fényhatások megtervezése, a kísérőzene megírása sziszifuszi munka volt; velük Horgas Ádám nyomasztóan modern, mégis időtlen világot teremt.”

Puskás Tamás díjátadása után Sodró Eliza felkérte Légrádi Gergelyt, hogy adja át az elismerést Zilahy Tamásnak, aki a legjobb digitális adaptációnak és a legjobb látványnak járó díjat elnyerő felvételek, azaz a Kivilágos kivirradtig és az 1984 adásrendezője.

Török Tamara Takács Nóra Diánát méltatta, aki a legjobb női főszereplő díját kapta az Ascher Tamás rendezte A várományos (Örkény István Színház) című darabban nyújtott alakításáért: „Csalhatatlan ízléssel és magabiztossággal használja a teljes színészi arzenálját, találja el a szigorú főnökasszony figurájának hangvételét, és hozzá a megfelelő pillanatok kívánta hangszínt, hangerőt, mozdulatokat, mimikát. Hallatlanul izgalmas, ahogy egy-egy szándékot zeneileg is kifejez a hangjával, ahogy a magas fokú zenei érzékenységével a pianótól a crescendóig merészen használja ezeket a dinamikai elemeket, színezi zeneileg is a területi főnökasszony karakterét.”

A legjobb férfi főszereplőnek járó díjat Vizi Dávid kapta a Katona József Színház Rozsdatemető 2.0 című előadásában ifj. Hábetler János szerepének megformálásáért. Sodró Eliza szerint „Vizi Dávid egyfajta belső virtuozitással megtalálja a módját, hogyan fesse meg hitelesen a szerep bármely életstádiumát. Ehhez nincs szüksége külső eszközökre, maszkokra, kellékekre, jellegzetes beszédmódokra, egyszerűen a lelkét öregíti vagy éppen fiatalítja az adott helyzethez, hogy végül elhiszünk neki minden érzelmet: legyen az akár a gyermeki naivitás, az ifjúkori, lángoló szerelem, a frontról hazatérő katona hallgatag magánya, a szülői aggodalom vagy az időskori kiszolgáltatottság.”

A közönségszavazás győztese a Vígszínház Szélvész után is szép vagy című előadása lett.

Különdíjak

Az eSzínház Fesztivál fődíja, azaz a legjobb digitális adaptációnak ítélt elismerés mellé 250 ezer forint pénzdíj járt, a Közönségdíj nyertese 150 ezer forintot vihetett haza, valamint a legjobb női főszereplő, a legjobb férfi főszereplő, továbbá a legjobb látvány díja mellé is 150-150 ezer forint pénzjutalmat osztottak ki.

Az Art is Business különdíjait a Madách Színház A két egyetlen − Karinthy Frigyes nagy szerelmei és a Szegedi Nemzeti Színház 1984 című darabja kapta. A Könyves Magazin a Radnóti Miklós Színház Szabad lebegés − Variáció Bálint András Szerb Antal-estjére című előadását díjazta. A Papageno a Csiky Gergely Állami Magyar Színház (Temesvár) Az ember, aki csak azt tudta mondani, amit olvasott és a Radnóti Miklós Színház Szabad lebegés − Variáció Bálint András Szerb Antal-estjére című darabjait jutalmazta, a radiocafe pedig a Katona József Színház Rozsdatemető 2.0 − A Hábetler család 100 éve és a Szegedi Nemzeti Színház 1984 című színdarabjáért adott át különdíjat.

Légrádi Gergely, az eSzínház vezetője elmondta, hogy „a pandémia időszakát már rég maga mögött hagyta az eSzínház: a nézők ugyanis több mindenről is döntöttek. Elsősorban arról, hogy látják értelmét és értékét a minőségi tartalomnak az online térben, amely tökéletesen kiegészíti, és megél az élő színházi élmény mellett. A felhasználók arra is egyre nagyobb számban mondtak igent, hogy iskolákban, könyvtárakban és kisebb közösségekben határon innen és túl van létjogosultsága az online kultúra fogyasztásának. Prózai produkciók mellett gyerek- és bábelőadásokat is keresnek a nézők az eSzínházban, érdekli őket a kortárs tánc és a zene legkülönfélébb megnyilvánulásai, sőt az irodalmi-képzőművészeti cross-overek is.”