Tíz magyar film, amit szeretni fogunk

Film

Van, aki a sztárok miatt néz meg egy filmet, van, akit bizonyos műfajok vonzanak, mint a romantikus vígjáték vagy a horror, mások a kedvenc rendezőjükre esküsznek, de biztosra sohasem mehetünk. Mi most mégis olyan idei magyar filmeket ajánlunk, amelyek semmiképpen sem fognak csalódást okozni.

Nyersanyag

Boross Martin február 15-én mozikba kerülő filmje az előzetese alapján nagyon életszagú: a magyar vidék nemegyszer nyomasztó viszonyait, kiszolgáltatottságát mutatja be. Kiskirály, mindent leuraló, mindenkit félelemben tartó polgármester által vezetett településen játszódik, ahová filmesek érkeznek szakkört indítani. Segíteni szeretnének, de felforgatják a stabil, bár igazságtalan rendet: anélkül, hogy ennek következményeivel igazán számolni tudnának, leleplezésre készülnek. A Nyersanyag azzal szembesít, hogy gyakran nincs jó döntés, és hogy csak akkor reális cél változásokat elérni, ha igazán ismerjük azokat, akikért tenni akarunk.

Most vagy soha!

Március 14-én mutatják be Most vagy sohá!-t, amely az 1848-as forradalom legnagyobb ikonját, Petőfi Sándort és a márciusi ifjakat hozza testközelbe. Istenkísértő vállalkozás, és az előzetese alapján kissé túl akciófilmesre hangolták, de talán ma már nem lehet ennél kevesebb csihi-puhi és dirr-durr nélkül hatásos, sokak figyelmére igényt tartó történelmi drámát készíteni. A cél bizonyára az, hogy egyszer csak ott legyünk a forradalmi nap eseményeinek sodrásában, és szemtanúk módjára éljük át a szinte meseszerű eseménysort. Petőfi mint akciófilmsztár? Hátha működik a terv.

Kék Pelikan

Az április 4-ére várt Kék Pelikan című animációs film régi, fájdalmas emlékemet hívja elő. Annak idején ugyanis erkölcsi okból nem jutottam el Spanyolországba a két legjobb barátommal. Hamisított vonatjeggyel kellett volna ugyanis mennünk, és nekik az én ünneprontó skrupulusaim miatt másik útitárs után kellett nézniük. Kikérdeztem ugyan őket, amikor három héttel később hazaértek, de nem voltak túl bőbeszédűek: megsértődhettek – én pedig azóta sem voltam Spanyolországban. Kimaradt a közös és bizonyára felejthetetlen élmény, amely ránk, mindhármunkra várt volna, és amire ma jó lenne visszagondolni. A Kék Pelikan a hamisítókról szól, akik szintén hárman voltak.

Csendes éj

A Csendes éj, amelyről még csak annyit lehet tudni, hogy valamikor tavasszal fogják bemutatni, rendhagyó karácsony története Molnár Piroskával és Vilmányi Benett-tel. Mucsi Zoltán is szerepel benne – azt hiszem, ezek után már nem kell sokat ajánlgatni. Idős asszony és fiatalember találkozik benne véletlenül, és ez mindkettőjük életét végérvényesen megváltoztatja. Igazi előzetese még nincs a filmnek, csak az elkészítése érdekében adományokat kérő videó van fenn a neten, amelyben Molnár bonyolult karakterként utal filmbeli önmagára. De nagyszerű, hogy működött a pénzgyűjtés e módszere, és a Molnár–Vilmányi páros látatlanban is ütőképesnek tűnik.

Kálmán-nap

A szintén tavasszal várható Kálmán-nap az Ernelláék Farkaséknál folytatása, ami fantasztikus ötlet meggyőző megvalósítása volt, ezért aki szereti az intim terekben forgatott, a hétköznapok közvetlenségével, egyszerűségével ható kamaradrámákat, újra azt fogja kérdezni, mint 2016-ban: hogyhogy eddig nem készültek ilyen filmek? És még azt is: miért kellett a folytatással ennyire sokat várni? Hajdu Szabolcs filmjében az előzetese alapján most is az a nagyszerű, hogy mágikus módon képes a legreálisabbnak érzett történések sűrűjébe rántani. De hiszen ilyesmi már velünk is történt, gondoljuk, és semmi kitaláltat, erőltetettet vagy filmszerűt nem érzünk a Kálmán-nap jeleneteiben.

Lepattanó

A Lepattanó a gombfoci-Eb-re készülő magyar csapat története, amely pénz híján lemaradna a részvételről, ám egy amerikai milliárdos véletlen utalása révén mégis eljuthat a versenyre, már ha ki nem derül közben, hogy loptak – nos, ennél magyarabb történetet elképzelni sem lehetne. Alkotói sportvígjátéknak nevezik a filmet, Scherer Péter játssza az edzőt, és a szereplőknek igazolt gombfocijátékossá kellett avanzsálniuk a hiteles játék érdekében. Mivel sokunk gyermekkori alapélménye a gombfoci izgalma, van esély rá, hogy sokan lesznek kíváncsiak a hendikepes csapat kalandjaira. Bónusz: a milliárdos szerepében a dallasos Patrick Duffyt láthatjuk.

A film forgatásáról itt írtunk.

Ma este gyilkolunk

A Ma este gyilkolunkról egyelőre csak azt tudhatjuk, hogy 2024 második felében fogják bemutatni. Színészek idősotthonában játszódik, ahol gyilkosság történik, és az egyik színész (Kern András), mivel már játszott nyomozót, úgy gondolja, hogy ki fogja tudni deríteni, ki a tettes. Igen ám, de mivel mindenki színészi múlttal rendelkezik körülötte, minden vallomás Jászai-díjas alakításszámba megy, és éppúgy lehet igaz, mint hamis. Ebben a filmben színészlegendák tömege játszik, akikért egyenként is megnéznénk, így joggal várunk tőle hatványozott hatást. A játszma rendező-forgatókönyvíró párosa vélhetően képes lesz élni a ritka lehetőséggel.

Pipás Pista-film

/wp-content/uploads/2024/01/65a6c2fe95b3d9aacc6283be.jpg
Pipás Pista-film. Fotó: KMH Film

A 2024 második felére várható Pipás Pista-film (amelynek még nincs meg a végleges címe) a legendává vált, nő létére férfiként öltözködő és viselkedő, testi erejével még a férfiak közül is kitűnő és asszonyok számára bérgyilkosságokat vállaló Fődi Viktória története, pontosabban utótörténete, mivel a börtönbe kerülése után játszódik. Pipás Pista karaktere valóban filmért kiált, mivel olyan világban volt férfibb a férfiaknál, amelyben a nők alárendeltségét mindenki a világrend részének tekintette. Goldberg Emília első nagyjátékfilmjének Török-Illyés Orsolya és Stork Natasa a főszereplői.

Minden rendben

/wp-content/uploads/2024/01/65a6c45ceb88818240fc0298.jpg
Deák M. Kristóf, Sáfrány Ágoston, Hajdu Szabolcs, Sós Bálint Dániel. Fotó: Kalicz Máté

2024-ben (hogy pontosan mikor, még nem tudni) mutatják be a Minden rendbent, Sós Bálint Dániel első, az Inkubátor program révén lehetőséget kapott filmjét, amelyben Hajdu Szabolcs játssza az erkölcsi dilemmával szembesülő apát, aki hazudik a kisfia által okozott súlyos baleset ügyében. Minden döntésünknek megvannak a következményei, amelyeket nem láthatunk előre. Könnyen meglehet, hogy sokkal rosszabbat okozunk vele, mint amit megpróbáltunk elkerülni. És ha egyszer hazudunk, később csak újabb meg újabb hazugságokkal próbálhatjuk meg elhárítani azokat a veszélyeket, amelyek éppen a hazugságunkból származnak.

Hajdu Szabolccsal itt beszélgettünk.

Hogyan tudnék élni nélküled?

A szintén idén (de azon belül ismeretlen időpontban) mozikba kerülő Hogyan tudnék élni nélküled?-del kapcsolatban az a legfőbb kérdés, hogy Demjén Ferenc életműve, slágereinek tömkelege mindeddig hogyan kerülhette el a filmmusicallé válást. Az aranybánya kitermelésére forgatókönyvíróként Kormos Anett és Goda Krisztina, rendezőként pedig Orosz Dénes vállalkozott. Balaton, tánc és egy régi, mindent elsöprő szerelem története a ködbe vesző régmúltból, 1989-ből. Kissé aggódom, hogy mi sül ki ebből, de hogy Demjénnek már régóta járt egy ilyen film, és hogy a Hogyan tudnék élni nélküled?-et a dalai már önmagukban is el fogják adni, az biztos.

Nyitóképen részlet a Nyersanyag című filmből. Fotó: Vertigo Média