Az ördög Gencsen megtanulta, mit jelent az ökörborgyu

Tudomány

„Vazs megye, Vazsvár, ott terem a legvár”: a kedves népi szólás a Vas megyei tájszólás sajátosságait rögzíti. De egy vidék sajátos népi identitását nemcsak a tájszólás határozza meg, hanem jellegzetes építészeti és tárgykultúrája is. Egykor „bariszőllőszedőfüsüvel” szüretelték Vas megyében az áfonyát, és „bodonkútból” itatták jószágaikat a gazdák, mint erről a Vasi Skanzenben értesülhetünk.

„Az ördög Gencsen járt, és fát hozott. Az emberek megrémültek, kapát, kaszát fogtak, hogy elkergessék. Az ördög megédett (megijedt), és rémületibe ott az úton kűvévá’t. Még mast is ott áll az a kű.”

A népi lelemény kifogyhatatlan. Két vasi falu, Ják és Gencsapáti környékén római kori oszloptöredékek találhatók, a nép ördögköveknek nevezte el őket. Létezésük okára számos történet próbált magyarázatot keresni, és az ördög szerepe mindegyik változatban csaknem egyöntetűen fontos.

Utcarészlet a Vasi Skanzenből
Utcarészlet a Vasi Skanzenből

A népi találékonyság a természet adományainak veszteség nélküli felhasználásában is kifogyhatatlan. A falusi emberek az agyagból, iszapból, homokból és növényi töredékből tapasztott vályogot használták a házaik felépítéséhez, és fát meg nádat a befedésükre. Használati tárgyaik is mind a természetben megtalálható anyagokból, évszázados megfigyelések és tapasztalatok alapján készültek. A Szombathely melletti Herényben született Bárdosi János etnográfus, a szombathelyi Savaria Múzeum néprajzi osztályának vezetője ezt a tapasztalatot igyekezett közkinccsé tenni, amikor szabadtéri néprajzi múzeum alapítása mellett döntött.

Hegyfalui galambdúc
Hegyfalui galambdúc

1973-ban az ország második szabadtéri néprajzi múzeumaként nyílt meg Szombathelyen a Vasi Skanzen, ahol ma 27 település 39 építménye látható. A múzeumfalu a jellegzetes vasi települési formákat igyekszik leképezni: egyrészt a falusi települések jellegzetes formáját követi egy főutca házsorával, másrészt az Őrségre jellemző szeres típusú, még a honfoglalás korából megmaradt települési formát igyekszik bemutatni az elszórtan, nagyobb távolságban álló házakkal. Természetesen a szakrális építmények is helyet kaptak itt, hiszen nélkülük ugyanúgy nem létezett falusi település, mint a gazdasági, állattartó építmények nélkül. A házakat igyekeztek a legautentikusabban kialakítani és berendezni: a füstös konyhák füstösek, a tisztaszobákban a takarosan berendezett, ritkán használt vendégváró bútorok, textíliák árulkodnak egykori tulajdonosaik vagyoni helyzetéről.

A borospincék is településenként különböztek: a vasi szőlőhegyek savanyú borainak tárolását eltérően oldották meg Csipkereken, Velemben vagy Petőmihályfán, mint ezt a szabadtéri múzeum területére áttelepített építményekben is láthatjuk.

A perenyei kápolna
A perenyei kápolna

Szakrális építmények közül a perenyei kápolna és a molnaszecsődi harangláb épült meg a skanzenben, és a jellegzetes, út menti feszület sem maradhatott el: ez Körmendről érkezett ide. A bozzai torkos pajtának, az őrségi hajlított és kerített házaknak, valamint a kenyeri csigás kútnak pedig már a nevük is izgalmas.

A bodonkút
A bodonkút

A múzeumfalu legnagyobb épülete egy vízimalom a Szombathely melletti Szentkirályról, amelyben most új kiállításon mutatnak be néhány, a vidékre jellemző tárgyat. Itt látható a már korábban említett bodonkút Gersekarátról, amely egy két-háromszáz éves tölgyfából készült, és legalább száz évig szolgálta a környék lakosait. A víz tisztaságát az állatoktól a forrás fölé helyezett, a famatuzsálemből kivájt kútkáva védte. Látható a kiállításon egy bödönhajó is, amely az egyetlen fatörzsből faragott csónakok, archaikus, már az emberiség őskorában használatos vízi eszközök közé tartozik. A vasi változatra Rábahídvégen, a Rába mélyén bukkantak rá, és onnan került a múzeumba. Az ördögkövek legendája és a vőfínyek (vőfélyek) helyi szokásai egyaránt megismerhetők a tárlaton, akárcsak a még ma is élő tájnyelv fordulatai. Mert az ország nagyobb részében ma már nem is értik, hogy mit jelent a baca, a banga, esetleg az ökörborgyu kifejezés. Eláruljuk: mindegyik az ostoba embert.

Fotók: Budai Kriszta / Kultúra.hu