Krasznahorkai László AFP.jpg

Végül csak a kutya marad hűséges hozzád

Krasznahorkai László Zsömle odavan című regényének látszólag nincs vizionárius távlata, mintha a reáliák és a hétköznapi tárgyak kapnának szerepet, például egy Szarvasi kávéfőző, egy kihűlt sparhelt és a hétvégén ingyenes Arcanum weboldal. És aztán ott vannak a politika jobb szélén tévelygők a delejes fantáziákkal, például azzal, hogy az Árpád-ház nem halt ki 1301-ben, hogy él a Király, aki nem más, mint Kada Józsi bácsi, a villanyszerelő, aki még a mezőgazdasági gépészetet is kitanulta.

Krasznahorkai első regényében, az 1985-ben publikált Sátántangóban mondja Irimiás: „És maguk, barátaim, itt csoszognak e pusztulásban, távol mindattól, ami az Élet. (…) valami csodában hisznek, amely sosem következik be, valami megváltót remélnek, akinek ki kéne vezetnie magukat innét…”

Nos, a különös társaságnak – akik rendre, libasorba rendeződve meglátogatják az öreget – Józsi bácsi a megváltója, ő a Letéteményes, a Hordozó. A diadalmas romlás apokrif iratai helyett első olvasatra Krasznahorkai írt egy humoreszk jellegű parádés kisregényt, amelyben a nyelvi bőség, a delejező poézis helyett leginkább a humor hömpölyög végig.

Ha leküzdjük zavarunkat, és elfogadjuk, hogy ez most ilyen, és hogy a szövegirány látszólag közelebb áll Moldova és Spiró humoros írásaihoz, mint a Sátántangóhoz, akkor nagyon is tudjuk élvezni.

A történet számos vonatkozásában visszautal az életmű korábbi szövegeire, a Sátántangóval is rendre dialogizál. „…így reménykedtünk csupán abban, hogy egy nap mi magunk is nem válunk e bomló és örökösen épülő sátáni rend nyomtalan és elnémult foglyaivá…” És a Zsömle odavanban épp egy operett-jobbos, vágyfantáziákat kergető csoport tűnik fel Józsi bácsinál, amelynek tagjai közel állnak a Magyar Gárda, az Ősmagyar Egyház, a turáni paramilitarista szervezetekhez, és legszívesebben fegyverrel ragadnák meg a hatalmat. Még az új német szélsőjobb arcélét bemutató Herscht 07769 megjelenése után sem gondoltuk volna, hogy Krasznahorkai megfelelő anyagot lát az oltástagadók, a laposföldhívők, a Capitoliumot megtámadó sámánok világban. Ez inkább a humoreszk, a tárcanovella és a publicisztika terepe, mintsem egy olyan regényíró játéktere, aki a létezés természeti mibenlétét teszi vizsgálódásai tárgyává.

A Zsömle odavan prózabeszéde egyszerű, a lecsúszott karakterekhez igazított anyag.

A tizenegy fejezetre tagolt kamaratörténetben nincsenek hipnotikus túlfogalmazások, apokalipszisáriák, ugyanakkor nagyon is működő Krasznahorkai-szöveggel van dolgunk. Ennek ellenére az olvasóban sokáig motoszkál a kérdés: megéri-e egy regényt szentelni a közélet perifériáján megjelenő témának, amire leginkább kiszámító és jórészt közhelyes reakciókat ad a Facebook igazságosztó népe.

Krasznahorkai László Zsömle odavan borító. A szerző felvétele
A szerző felvétele

Hozzátéve persze gyorsan azt is, hogy a Sátántangó, Az ellenállás melankóliája, de akár az alulértékelt A Theseus-általános is, a magyar prózairodalom csúcsteljesítményei között foglalnak helyet, így aztán ebből a pozícióból szokatlan lehet, hogy Krasznahorkai egy olyan alaphelyzetet ajánl, amely akár a rajzfilmekből is ismerős lehet. Adva van valaki, akiről azt hiszik, hogy király vagy éppen isten, ezért a törzs áldoz nekik, és ajándékokkal halmozza el.

A szerző szórakoztató módon írja le Józsi bácsi afféle kisajátítását, annak a feszültségnek a végletekig hajtását, hogy tisztelik, sőt hajbókolnak az öreg előtt, ugyanakkor nem akarják tudomásul venni, hogy ő már csak pihenni akar, hiszen, ahogy a könyv első mondatában elhangzik Józsi bácsi szájából: „Nem teszek többé a tűzre.” Tehát az öreg már csak megpihenni szeretne. Ugyanakkor a delejes fantaszták sem lehetnek olyan idióták, hogy ne essen le nekik: Józsi bácsi értelmi színvonala alig magasabb a Markos–Nádas-kabaré híres Hugyos Józsi jelenetében megismert öregének. Kada Józsi bácsi például büszke arra, hogy nagyobb kolbászokat tesz a vécébe, mint sok egészséges fiatal.

Mit akarnak a 92 éves magatehetetlen embertől, aki humoreszkbe illően azt mondja: „…nincs gyermekem, a lányomnak azonban van kettő is, kettejük közül az egyik, valószínűleg a kis Béluska követ majd engem a trónon.” Amikor már azt mondanánk, hogy a szöveg a Krasznahorkai-életmű afféle leágazásaként is olvasható, rájövünk: a kisregény nem a tilinkós szélsőjobbról szól, hanem az öregségről, a test és a táj feltartóztathatatlan romlásáról, a magányról, arról, hogy végül akkor is egyedül maradunk, ha megszállja életünket a sárkányfűárusokból és hobbitörténészekből álló királycsináló csapat, és még egy Waszlavik Gazember Lászlóra emlékeztető kobzos is velük tart, aki – szintén poén – Krasznahorkai László néven húzza el Józsi bácsi nótáit, a Krasznahorka büszke várát és a Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarországot.

A könyv már az első mondatával – Nem teszek többé a tűzre –  jelzi, hogy itt a szegénység részletszépségeinek a bemutatása, a jelentéktelenség végső szabadságát körülíró, empatikus szövegről van szó.

„…gyorsan oda kellett fordulnia a sparherthez, ami már régóta nem szolgált semmire, csak tartotta a rezsót, oda sietett, mert éppen krumplis tésztát kezdett el főzni ebédre, és félt, hogy odaég, úgyhogy határozott mozdulatokkal néhányszor megkavarta, aztán leütögette a fazék szélén a fakanálról, ami ráragadt, kettesre vette az erősséget, majd a kis virágmintás fémbögréből löttyintett az ételhez egy kis vizet…”

Így csak az tud írni, aki nemcsak megfordult a földes, rossz levegőjű, sötét alföldi konyhákban, de azokkal érez együtt, akik egyre szűkebb helyekre szorulnak vissza, akiknek lassan túl messze lesz a gyógyszertár, a borbély, a kocsma, a templom, végül a sarki kisbolt is. Akikre nem nyitja rá senki az ajtót, hogy intézzen egy betegszállítót a szomszéd faluban hetente kétszer egy órát rendelő körzeti orvosnál.

Nincs szükség arra, hogy beszögezze Józsi bácsi a nyílászárókat, nem kell önmagát elzárni a világ elől, ahogy azt Eszter tette Az ellenállás melankóliájában, az idő ugyanis az öreg háza táján kevésbé színpadias módon elvégzett már mindent.

„Az ívet kell uralni, amit a szerszám a szög fejéig bejár” – fogalmazta meg Eszter a szög beverése előtt. Józsi bácsinak többé-kevésbé sikerült az ív uralása, ha sikernek lehet nevezni azt, hogy túlélt mindeneket, féldecis rezsimeket. A könyvnek tehát több ajánlata is van. Nevethetünk például az öregen, aki állítása szerint jóban van maharadzsákkal és olajhercegekkel, miközben ott ül a jéghideg sparheltje mellett, de aztán zavarba jövünk, és rájövünk: hiába jönnek a félnótás országmegmentők, mint valami mesejátékban, a furábbnál furább karakterek, az öreg már nem talál ki monologikus zártságából, akkor sem, ha az Abba Gimme! Gimme! Gimme!–je hasítja ketté a szenteste hangulatát. Mert neki nem maradt más a végére, csak a természeténél fogva hűséges kutya, Zsömle.

Krasznahorkai László: Zsömle odavan. Magvető, 2024. 238 oldal, 5999 Ft

Ez is érdekelheti

Kiss Bálint Béla: Harangkórus

Szürke túrahátizsákomat magamhoz ölelve ébredek. Az őszülő buszsofőr feje tetejét vakargatja, majd felénk fordul, és mond valamit, amit nem értek meg. Az emberek körülöttem kollektíven felsóhajtanak, mocorogni kezdenek.

Karácsony POKET módra — különleges irodalmi fesztivál a MOMkultban

December 21-én, advent utolsó vasárnapján egész napos kulturális fesztivállal várja a MOMkult a találkozásra és elmélyülésre vágyókat. A POKET Karácsony koncertjei, irodalmi estjei és könyvbemutatói a személyes történetek, a klasszikusok és az improvizáció erejét hozzák el az ünnepi napon.

A könyvek, amik vagyok: Tomcsányi Dóri

Tomcsányi Dóri divattervező megosztja, mely könyvek voltak rá jelentős inspiráló, akár jellemformáló hatással.

Rakovszky Zsuzsát az „új érzelmesség” képviselőjeként is szokták emlegetni

December 4-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Rakovszky Zsuzsa Kossuth-, Graves- és József Attila-díjas költő, író, műfordító.