393aa869-00b6-46b0-9958-215c4cf2657c_16.jpg

Francia irónia, robbanó angol ritmus és bécsi romantika egyetlen színpadi műfajba sűrítve – mi az?

Természetesen az „ezüstkori” operett, az Osztrák–Magyar Monarchia egységes művészi megnyilvánulása, amely a soknemzetiségű birodalom minden szegletében, Lembergtől Fiuméig, Innsbrucktól Kolozsvárig a populáris városi kultúra egyik alapkövét jelentette. A siker titka pedig az volt, hogy a műfaj legjelesebb képviselői egy nyelvet beszéltek – fontos: nem anyanyelvi értelemben –, így történeteikkel és muzsikájukkal elérték a heterogén közönség minden rétegét.

A hungarikumok sorába felvett operettet sokkal inkább lehetne monarchikumnak nevezni, és hogy még tovább romboljuk a mítoszokat: egy kezünkön megszámolható, hány valódi világsiker magyar operett van. Ráadásul azok sem Budapestről, hanem jórészt a bécsi ősbemutató után indultak el világhódító útjukra, amelyen a magyar főváros csak egy állomás volt. Háromrészes sorozatunkban ezeket, A víg özvegyet, a Csárdáskirálynőt és a Bál a Savoyban-t mutatjuk be.

Zeneszerzőik, Lehár Ferenc, Kálmán Imre és Ábrahám Pál ugyanúgy otthon érezték magukat a császárvárosban, mint Budapesten. Lehár és Kálmán nemzetközi sikerében komoly szerepe volt a bécsi operettet újra felvirágoztató Karczag Vilmosnak, aki számos magyar szerző darabját tűzte műsorra. Az „ezüstkorban” volt idő, amikor minden nagy bécsi operettszínpadot ő irányított: 1900-tól 1923-ig vezette a Theater an der Wient, eközben 1908-tól 1921-ig a Raimundtheatert, 1917 és 1919 között a Neues Wiener Stadttheatert is igazgatta.

Az osztrák fővárosbeli ősbemutatóból logikusan következik, hogy az operettek eredeti szövege sem magyar, hanem német nyelvű. Mivel a szórakoztatóipar működtetői igyekeztek a lehető legjobban kiaknázni az operettben rejlő kereskedelmi potenciált, a színigazgatók, a rendezők és persze a nagy színészegyéniségek szabadon adaptálták az operettet az aktuális ország, sőt város színpadára, azaz nem fordításokról beszélünk, hiszen a magyar, angol, francia, orosz stb. szöveg nem feltétlenül szöveghű, sőt alapvető dramaturgiai beavatkozásról is szó lehet a zeneszerző más operettjeiből kölcsönzött vendégdaloktól a cselekmény kiegyenesítéséig vagy épp tovább bonyolításáig. (Innentől kezdve a sokszor fellángoló eredetiségvita is egész más irányba indulna, ha belekezdenénk – de nem kezdünk bele.) Így az adott helyszín társadalmi, politikai és gazdasági speciális körülményeihez igazított, az előadókhoz és a nézőkhöz egyaránt alkalmazkodó helyi produkciókat hoztak létre, csak akkor és csak ott releváns poénokkal.

Ami a bemutató idején politikus vagy sikamlósan erotikus kiszólásnak számított, mára elvesztette aktualitását, és az egykori pimasz, a korabeli társadalmi kérdésekre reflektáló nagyvárosi műfaj ma valami egész mást jelent. Az operett az országhatárokon belül nem bír olyan identitásképző erővel, mint a 20. század elején, de még mindig az egyik fontos kulturális exportcikkünk. Míg a közép-európai zenei és tematikai hagyomány erős hatással bírt Hollywoodra, különösen a filmzenékben és a musicalfilmekben élte túl a Monarchiát, az operettrepertoárt az idő azonban igencsak megrostálta, manapság jóindulattal is csak körülbelül tucatnyi címmel találkozunk a maga korában virágzó műfajból. De van közülük három, amelyek a 21. században is megkerülhetetlenek a zenés szórakoztató színházban. Ezekről szól tematikus minisorozatunk.

A sorozatban felidézett operettek
Lehár Ferenc: A víg özvegy
Kálmán Imre: Csárdáskirálynő
Ábrahám Pál: Bál a Savolyban

Ez is érdekelheti

Kálmán Imre, minden idők legsikeresebb operettjének zeneszerzője

1882. október 24-én született Siófokon Kálmán Imre, a máig legnépszerűbb magyar operett, a Csárdáskirálynő szerzője.

Az operettkirály – Lehár Ferencre emlékezünk

Hetvenöt éve, 1948. október 24-én halt meg Lehár Ferenc, az egyik legnépszerűbb magyar operettszerző, A víg özvegy, a Luxemburg grófja és a Cigányszerelem komponistája. 2020-ban az Operettkirály címmel jelent meg életrajza.

Akit még Puccini is elismert

Lehár Ferenc a magyar operett egyik legnépszerűbb szerzőjeként, a bécsi operett megújítójaként olyan világszerte ismert örökzöldeket adott a világnak, mint A víg özvegy, a Luxemburg grófja, a Cigányszerelem vagy A mosoly országa. Utóbbit 2018 őszén mutatták be Kínában: Káel Csaba nagyszabású rendezésével február 1-jén és 2-án a Müpa közönsége is találkozhat. Addig is összegyűjtöttük a legizgalmasabb tényeket a szerzőről és korszakalkotó művéről.

Aki megújította az operett műfaját: Ábrahám Pál

Százharminc éve, 1892. november 2-án született Ábrahám Pál, a két világháború közti időszak egyik legsikeresebb operettkomponistája, a műfaj megújítója, számtalan népszerű darab, többek közt a Bál a Savoyban és a Viktória című revüoperettek szerzője.