Sztálin zenei arcképét festette meg a tisztelt és gyűlölt zeneszerző

Ötven éve, 1975. augusztus 9-én halt meg Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics, az egyik legnagyobb szovjet-orosz zeneszerző, akinek hazájában nemcsak a magasztalásból, hanem a szidalmazásból és kirekesztettségből is kijutott.

079_IMG0800134791.jpg
Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics orosz származású szovjet zeneszerző és zongoraművész. Fotó: Louis Joyeux / Ina / Ina via AFP

Szentpétervári értelmiségi családban született 1906. szeptember 25-én, apai ágon lengyel felmenői voltak. Még kisgyermekként, Rimszkij-Korszakov Mese Szaltán cárról című operájának megtekintése után döntötte el, hogy életét a zenének szenteli. Édesapja halála után, tizenhat éves korától mozikban zongorázva keresett pénzt, közben a konzervatóriumban zeneszerzést, zeneelméletet, karvezetést, zongorát tanult. Diplomamunkájaként komponálta első szimfóniáját, a Hindemith, Mahler és Berg hatását tükröző mű, amelyet 1926-ban Berlinben Bruno Walter, 1928-ban Amerikában Leopold Stokowski vezényletével mutattak be, világszerte ismertté tette nevét.

Sosztakovics, aki zongoristának is kiváló volt, 1927-ben díjat nyert a varsói Chopin-versenyen. Az 1917-es októberi forradalom tiszteletére írta meg 2. szimfóniáját, 3. szimfóniája a Május 1. alcímet viseli, Gogol novellája nyomán pedig megalkotta Az orr című szatirikus operát. 1932-ben fejezte be a Nyikolaj Leszkov elbeszéléséből készült, Muszorgszkij hatását tükröző Kisvárosi Lady Macbeth című operáját, amellyel megkezdődtek politikai hányattatásai.

Sztálin 1936-ban már az első felvonás után otthagyta az előadást, magából kikelve szidalmazva a „degenerált” muzsikát.

A pártlap, a Pravda azonnal kampányt indított a „zene helyett káoszt alkotó, burzsoá-dekadens, absztrakt formalistának” bélyegzett zeneszerző ellen. Az operát azonnal levették a műsorról (az átdolgozott változat 1963-ban került színre Katyerina Izmajlova címmel), 4. szimfóniáját, amelynek már főpróbái zajlottak, nem mutatták be, csak 1961-ben csendülhetett fel.

Sikert aratott viszont az 1937-ben komponált, Beethoven és Csajkovszkij nyomdokain járó, lírai-patetikus 5. szimfóniája, ekkortól számítják érett korszakát. Sosztakovics a harmincas évek végétől a leningrádi, majd a moszkvai konzervatóriumban tanított zeneszerzést.

Következő szimfóniái a második világháború komor hangulatát tükrözték, közülük a leghíresebb a „leningrádinak” nevezett 7. szimfónia.

A műről sokáig úgy vélték, hogy 1942-ben, a németek által körülzárt városban született, de a kutatások szerint a blokád kezdetekor már készen állt, ősbemutatóját 1942. március 5-én tartották Kujbisevben. A darabot szinte azonnal – Arturo Toscanini vezényletével – bemutatták Amerikában is, a hatalmas sajtóérdeklődés következtében Wagner Parsifalja óta ez lett a legjobban várt zenei premier a tengeren túl. Sosztakovics még a Time magazin címlapján is szerepelt, mégpedig tűzoltósisakban, mert kimenekítése előtt Leningrádban a tűzoltóknál szolgált. Több szimfóniájának amerikai bemutatóját Ormándy Jenő dirigálta.

Életében 1948-ban következett újabb fordulat: a zsdanovi kultúrpolitika ismét a formalizmus vádjával illette, és kozmopolitának bélyegezte.

A komponistának nyilvános önkritikát kellett gyakorolnia, és megírta a hivatalos, zeneileg nehezen értelmezhető „szocialista realizmus” irányzatba illeszkedő Dal az erdőkről című kantátát, amelyért 1949-ben Sztálin-díjjal tüntették ki. Saját stílusát csak Sztálin 1953-ban bekövetkezett halála után követhette újra, ezután mutathatták be asztalfiókban lapuló műveit is. 1960-ban belépett a kommunista pártba, és a szovjet parlament képviselője lett.

Sosztakovics 1953-ban bemutatott, komor hangulatú 10. szimfóniájában a sztálini éveket festette meg, a második tétel sokak szerint Sztálin zenei arcképe.

Az 1957-ben bemutatott 11. szimfónia az 1905-ös orosz – más feltételezések szerint az 1956-os magyar – forradalomnak állított emléket, a műért Lenin-rendet kapott. 1960 után komponált alkotásaiban újra meglelte ifjúkori szellemi függetlenségét. 8. vonósnégyesében monogramját (D-Esz-C-H) örökítette meg, 13. szimfóniája, amely Jevgenyij Jevtusenko öt költeményét, köztük a Babij Jart tartalmazza, a szovjetunióbeli antiszemitizmust ítélte el.

Sosztakovics mintegy 150 művet – tizenöt szimfóniát, két operát, vonós- és zongoradarabokat, versenyműveket, kantátákat, dalciklust – komponált.

Számos színházi kísérőmuzsikát és filmzenét is írt, a többi közt Grigorij Kozincev és Leonyid Trauberg 1929-es Új Babilon című némafilmjéhez, Kozincev 1964-es Hamlet és 1970-es Lear király-feldolgozásához, valamint a Mihail Csiaureli rendezte Berlin eleste című kétrészes háborús filmdrámához. Élete végén Solohov Csendes Don című monumentális regényéből akart operát írni, de tervét már nem tudta valóra váltani.

A zeneszerző nehezen viselte az életében egymást követő fordulatokat. A sztálini diktatúra hol megalázta, hol magasztalta, megkapta a legmagasabb állami kitüntetéseket, de szinte ezzel egy időben méltatlan támadások özöne zúdult rá. Szervezete felőrlődött, állandóan szorongott, folyamatosan foglalkoztatta az öngyilkosság gondolata, egyre több betegség kínozta.

Túlélt két infarktust és egy furcsa izombetegséget, élete végén megtámadta a tüdőrák, utolsó darabjait a halálfélelem hatja át.

Sosztakovics 1975. augusztus 9-én halt meg Moszkvában, hamvai a Novogyevicsi temetőben nyugszanak. Emlékiratai 1979-ben Szolomon Volkov szerkesztésében, Testamentum címmel jelentek meg, Volkov később Sosztakovics és Sztálin címmel is publikált egy kötetet a művész és a hatalom kapcsolatáról. Az 1950-es évek elején játszódik David Pownall angol szerző Mesterkurzus című színdarabja, melynek főszereplői Prokofjev és Sosztakovics, illetve Sztálin és Zsdanov, a művet Magyarországon is nagy sikerrel játsszák.

Sosztakovics nevével díjat alapítottak, Szentpéterváron múzeuma működik, és róla nevezték el az állami filharmóniát, első emlékművét 2015-ben avatták fel Moszkvában. Halálának 50. évfordulójáról Magyarországon is több koncerttel emlékeznek meg.

Ez is érdekelheti

Szenvedély, irónia, virtuozitás – Szergej Prokofjev

Még egészen kis gyermekként szeretett bele az operába, amikor szülei elvitték a Csipkerózsika, az Igor herceg és a Faust előadására. Tízévesen már írt két operát, ezeket anyja kottázta le.

Alban Berg bebizonyította, hogy az atonális operát is szeretheti a közönség

Alban Berg osztrák zeneszerző, az első közönségsikert arató atonális opera, a Wozzeck komponistája száznegyven éve, 1885. február 9-én született. Berg nevét egy alapítvány és egy üstökös őrzi, mellszobra 2006 óta a karintiai Schieflingben látható, emlékművét 2016-ban avatták fel a bécsi operaház mellett.

Amerikában is hazafi volt a cseh zene atyja

Százhúsz éve, 1904. május 1-jén halt meg Antonín Dvořák cseh zeneszerző, az Újvilág szimfónia komponistája, akinek h-moll gordonkaversenyét a gordonkairodalom egyik leggyönyörűbb alkotásának tartják.

Fiatalon túl modernnek, később divatjamúltnak tartották kortársai Ravelt

Százötven éve, 1875. március 7-én született Maurice Ravel francia impresszionista zeneszerző, a hangszerelés mestere, az egyik legismertebb klasszikus zenemű, a Bolero, illetve a Daphnis és Chloé balettzene komponistája.