A tavalyi, 68. Vásárhelyi Őszi Tárlat kiemelt díjazottjai, Király Gábor Tornyai-plakettes festőművész, Vető Orsolya Lia Rudnay-díjas festőművész és a Fiatal festők nívódíját elnyerő Kósa Gergely munkáiból nyílik kiállítás vasárnap a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeumban.

Képiró Ágnes, a kiállítások kurátora az MTI-nek elmondta, a három festőművész témaválasztása, formanyelve, motívumvilága egyaránt nagyon jellegzetes. Összekapcsolja a kiállításokat az is, hogy a képek egy részének alapját nem a hagyományos festői eszközök – vászon vagy farost –, hanem „talált tárgyak”, Király Gábor esetében egy pad részlete, Kósa Gergelynél pedig egy tetőelem jelentik.

Ugyan nem törvényszerű, hogy az Őszi Tárlat fődíjasa vagy a Rudnay-díjas is festőművész, de vasárnap a múzeum időszaki kiállítótereiben alapvetően festészeti tárlat nyílik. A három kiállításon bemutatott anyag mégsem egynemű: Kósa Gergely képei mellett bemutat egy light boxot, egy kisfilmet és egy inkább a grafika világához sorolt frottázst is.

Király Gábor A szél elmondja című kiállításán az elmúlt húsz év műveiből vonultat föl reprezentatív válogatást. A művész visszatérő résztvevője az őszi tárlatoknak, így munkásságát jól ismeri a hódmezővásárhelyi közönség. Kiállításán azonban most egy térben láthatók még pályakezdőként készített kiemelkedő munkái az idén befejezett festményekkel. A képeken végigtekintve kitűnik, hogy Király Gábor erősen groteszk alkotó, akit a figura foglalkoztat; munkáin emberi vagy állati alakok, illetve ezek fúziói jelennek meg. Király a festmények mellett nagy méretű rajzokat és plasztikákat is készít, a tárlaton ezek közül egy szobra is szerepel.

A Fiatal festők nívódíját elnyerő Kósa Gergely festőművész Kvártéj című kiállításának egyik témája az a gangos bérház, a Bulcsu 21/A, ahol nevelkedett és a mai napig él. Másik, újabb sorozatában már egy elképzelt tájban kapnak teret a korlátok és a gangra emlékeztető elemek. Képein a festő jellemzően felülnézetből ábrázolja a létező teret.

A kurátor szerint a három művész közül Vető Orsolya Lia kiállításán figyelhető meg leginkább tisztán vagy hagyományos értelemben a festőiség. A tárlat képei kiegészülnek egy installációval is: egy farúdra felerősített, több méter hosszú vászon teszi témáját, a folyékony időszeleteket vizuálisan megjeleníthetővé. A táblaképek keretre fölfeszített vászna masszívnak, keménynek tűnik, az installáció megoldása azonban puhább, a témához jobban kapcsolódó érzést nyújt.

Vető Orsolya Lia a Vásárhelyi Őszi Tárlatok tíz éve visszatérő és többször díjazott alkotója. A három kiállítás képei közül az ő művei a legabsztraktabbak. Korábbi sorozataiban csendéleteket dolgozott föl, de padlóra leszórt és az alapján megfestett színkompozíciói nem egyértelműen látvány utáni csendélet-ábrázolások voltak. Ezekből készítette el később Biophilia és Folyékony időszeletek című sorozatait, amelyek új kiállításának anyagát adják. Képein intenzíven, dinamikusan megfestett organikus elemeket, tengeri vagy őslényekre, fosszíliákra emlékeztető formákat látunk erőteljes színhatásokkal. Formái azonban alapvető kapcsolatban állnak a mikrovilággal, így teljesen nem tekinthetők elvont alkotásoknak.

A három kiállítás a 69. Vásárhelyi Őszi Tárlat teljes ideje alatt, december 3-ig látható a Tornyai János Múzeumban.