Iványi-Bitter Brigitta közel húsz éve foglalkozik kortárs magyar és európai művészettel (film, videó, festmény, grafika), PhD-fokozatát a magyar animációs hagyomány elemzéséből szerezte az ELTE Film, Média- és Kultúraelmélet Doktori Iskolájában. Nevéhez fűződik többek között a Kovásznai György életművét feldolgozó nagyszabású kutatás, kiállítás és könyv is.
A szakember családjával több mint ötéves kanadai tartózkodás után tért haza Magyarországra, és 2024 végén csatlakozott egyetemünk közösségéhez. Oktatói tevékenysége mellett Brigitta egy új kutatás-fejlesztési projektet is indít, amelynek célja globálisan kevésbé domináns vizuális kultúrák, mint például a magyar képi örökség elhelyezése a nagy kép- és videógeneráló szoftverek „tanulási” folyamatában. A text-to-image, illetve text-to-video megoldások ugyanis jelenleg nem tudnak megbízhatóan, pontosan magyar hivatkozású képeket készíteni, és ez a hátrány érvényes minden, a miénkhez hasonló méretű kulturális közösségre. A MOME-n induló fejlesztés eredménye egy olyan alkalmazás lehet, amely biztosítja, hogy a digitális világban alulreprezentált kultúrák vizuális öröksége jelen legyen az MI-eszközök által készíthető tartalmak között. A cél az, hogy Rippl-Rónai József vagy Ternovszky Béla művészete ugyanolyan pontosan előhívható, életre kelthető legyen az AI segítségével, mint Pablo Picassóé vagy Walt Disney-é.
A tudományos közösség hamarosan szakmai szimpóziumon ismerkedhet meg a fejlesztés részleteivel. Az egyedülálló kezdeményezésbe a témában tartott kurzusokon és gyakornoki programon keresztül a MOME több mint negyven hallgatójának és doktoranduszának lesz lehetősége bekapcsolódni.
A projekt otthona a MOME Jövőtanulmányok Iskolája (MOME Future School) lesz. Ez az új intézményi egység 2025 januárjában a MOME hosszú távú vízióját adó Jövő Egyeteme program keretében jött létre, összefogva a MOME mesterképzéseit, doktori iskoláját, valamint kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységét, hidakat építve a különféle tevékenységek között.
„A társadalom jövőállósága jelentős mértékben függ saját kulturális örökségének ismeretétől. Mindez nemcsak a nemzetek szintjén értelmezhető; a globális kihívások megoldását is segíti, ha a nemzetközi tudás nem egysíkú, hanem magában foglalja a kisebb kultúrák örökségét is” – hangsúlyozta Molnár Péter, a MOME Future School vezetője, aki azt is bejelentette, hogy ezzel a projekttel egyúttal létrejön az egyetem Örökség mozgásban elnevezésű szakmai műhelye is.