076_Hair_1979_31.jpg

A színpadi siker nem garantálja az Oscar-díjat

A musical és az operett legalább annyira megosztó műfajok, akár a mulatós zene. Megosztja Hollywoodot is, hiszen a színházi sikerek nem igazán tükröződnek az Oscar-díjak számában. Amolyan mostohagyerek a zenés műfaj. Vajon idén díjra váltja rengeteg jelölését a Wicked vagy az Emilia Pérez?

Az operettes musicalek a nyerők

Már az indulásnál léket kapott a musical csónakja, tudniillik a második Oscar-gálán, 1929-ben a Broadway Melody nem a zenei, hanem a legjobb filmnek járó elismerést érdemelte ki. Szerencsésebben járt az Egy amerikai Párizsban, mert Saul Chaplin megkapta a legjobb zenét jutalmazó szobrot, 1951-ben. A főszereplő Gene Kellyt pedig nem is jelölték. Miként egy évre rá az Ének az esőben esetében sem.

Tarolt ellenben 1958-ban a Gigi, a zeneszerzők (Alan Jay Lerner, Frederick Loewe) mellett még tizenegy alkotó vehette át az Oscar-szobrot. Köztük Vincente Minnelli rendező, Liza Minnelli édesapja. A szerzők 1964-ben szintén mindent vittek a My Fair Ladyvel, G. B. Show Pygmalionjának feldolgozásával.

George Gershwin Porgy és Bess című klasszikusa 1959-ben nyert, igaz, a mű inkább opera, mintsem musical. Hasonlóan igényes munka Leonard Bernstein West Side Storyja, amely 1961-ben tizenegy jelölésből tízet behúzott, s lett ezzel mindeddig a legtöbb díjjal elismert musical. A 2021-es Spielberg-remake a hétből egyet hozott el, Ariana DeBose Anita megformálásáért a legjobb női mellékszereplő, ezzel együtt világsztár lett.

Új időknek új dalai

A hatvanas évek beat-, rockzenéje hatott a Broadwayre, a West Endre. No nem olyan tempóban, miként a Beatles meghódította a világot, mert például a ’65-ös A muzsika hangja dúsan az édeskés slágerek korát idézi. Igaz, öt szobrot érdemelt ki, de nem zenéjével.

Aztán 1969-ből a Hello, Dolly! nyomokban sem tartalmazza a rock and rollt, mégis Oscart hozott a komponistának.

Nem nyert azonban a címszerepet alakító Barbra Streisand, sem a rendező Gene Kelly. Az előző évben a Funny Girl esetében másként alakult, Streisand vitte haza a legjobb női főszereplőt illető elismerést. Ez az ő egyetlen Oscarja, jóllehet a Yentl, amelyet írt és rendezett is, a legjobb zenés filmnek bizonyult, így ’83-ban Michel Legrand érdemelte ki a szobrot.

A Hegedűs a háztetőn nem tipikus musicalzene. 1971-ben Jerry Bock megérdemelten vehette át a zeneszerzői díjat.

Miként megérdemelten nyert a musical zenei korszakváltásának másik fontos komponistája, Mich Leigh a La Mancha lovagjával 1972-ben.

A Broadway korszakos párosa John Kander és Fred Ebb – utóbbi szövegíró, előbbi komponista (nem mellesleg Liza Minnelli háziszerzői). Feledhető első közös munkájukat világsiker követte, a Kabaré. A filmet az ikonikus koreográfus-rendező, Bob Fosse vitte vászonra. Kortársai a Broadwayn Jerome Robbins, aki a Hegedűs a háztetőn ősbemutatóját rendezte és koreografálta, illetve Harold Prince volt. Őt a Mindhalálig zene című filmjében örök másodikként mutatja be Fosse, amúgy Prince állította színre a Kabarét első ízben. A Kabaré nyolc Oscar-díjat kapott, köztük a zeneit nem.

Bob Fosse harmadik nagy filmje, a Sweet Charity 1969-ben elhozta a szobrot a zeneszerző Cy Colemannek.

A forgatókönyvet Neil Simon írta Federico Fellini Cabiria éjszakái című mozija alapján. Fellini 8 és fél alkotását Nine címmel mozgóképesítették. Ingmar Bergman sem kerülhette el a musicalfeldolgozást. Harold Prince rendezte az Egy kis éji zenét, ami az 1955-ös Egy nyári éj mosolyára épül, amely mozijával kezdődött Bergman közel három évtizedes tündöklése. A szövegíró-zeneszerző a Broadway egyik zsenije, Stephen Sondheim – őt dicsérik a West Side Story dalszövegei vagy a Sweeney Todd.

Visszakanyarodva a Kander–Ebb-kettőshöz, megírták Barbra Streisandnak a Funny Girl folytatását, Funny Lady címmel. Bár jelölést kapott a zene, díjat nem. Aztán kijöttek a Chicagóval. Nos, ennél Broadway-színpadon kizárólag Az Operaház fantomja ment többet. Ám a hat szobrocskából egyet sem adtak a muzsikának.

Andrew Lloyd Webber

Az óceán innenső partjának vitathatatlan sztárja Andrew Lloyd Webber, aki persze meghódította az Újvilágot. Legalábbis a színpadokat. A korszakalkotó Jézus Krisztus szupersztár nem érdemelt Oscart, a Macskák jelölést sem kapott, Az Operaház fantomja a legjobb dal jelölésig jutott, de az Evitáért Webber és Time Rice szövegíró kiérdemelték a legjobb dalnak juttatott elismerést.

Rendezője Alan Parker, aki az ősbemutató után egy híján húsz évvel filmesítette meg az Evitát, a Fame-mel „csak” Golden Globe-ot kapott.

Igazán sikeres angol musical az Oliver még 1968-ból, amely megkapta a legjobb zenének járó szobrot. Megjegyzendő, hogy Lionel Bart teljességgel képzetlen volt zeneileg. Amúgy a prózai színpadi változatban Phil Collins játszotta az egyik utcakölyköt, 1999-ben pedig Oscart kapott a Tarzanért.

A nyeretlenek

A Tommy 1975-ben jelölésig jutott Pete Townshend zenéje okán. Három esztendőre rá szintén jelölésig jutott a Grease egyik betétdaláért John Farrar. A Hair alkotói ’79-ben az Oscar közelébe se jutottak. A Chorus Line egy 1985-ös jelölésig jutott. Miként 2012-ben A nyomorultak.

Idén a nagy kérdés: vajon a közönségkedvenc, szintén Broadway-musicalből filmvászonra adaptált Wicked, illetve a kritikusok által magasztalt, ám botrányok által megtépázott renoméjú francia Emilia Pérez díjra váltja-e 10, illetve 13 jelölését? Hétfő hajnalban megtudjuk.

Ez is érdekelheti

Az első magyar Oscar-díjas játékfilm egyben történelmi tabló és erkölcsi parabola

Mindig van valaki, aki elsőként lépi át a határokat, és ezzel történelmet ír. Ezúttal az első magyar Oscar-díjas film, a Mephisto kerül górcső alá – az a mestermű, amellyel Szabó István a magyar filmművészetet felhelyezte a nemzetközi térképre.

Ezredjére lép a Fantom a Madách színpadára

A Madách Színház november 30-án ünnepli Andrew Lloyd Webber világhírű musicalje, Az operaház fantomja ezredik előadását – ezzel mérföldkőhöz érkezik a teátrum. A különleges jubileumi előadáson a jelenlegi három szereposztás valamennyi tagja színpadra lép, egyetlen estén idézve meg a darab több mint két évtizedes történetét és varázsát.

Sisi csodálatos nő volt, ám volt egy sötét oldala is

Majdnem pont harminchárom évvel a bécsi ősbemutató után vitte színre Szente Vajk az Erkelben Sylvester Levay és Michael Kunze Elisabeth című musicaljét.

Ha megértem, hogy mit jelent az, hogy nincs szabadság, akkor tudom ábrázolni

Vajon hiba vagy erény az, amikor egy operatőrnek felismerhető a stílusa? Az Árva alkotójával megértésről, a színészekkel való szoros együttműködésről és a filmre való forgatás szépségéről beszélgettünk.