457403743_929677822527249_650205224720174872_n.jpg

Be lehet temetni az árkokat? – készül az új előadó-művészeti törvény

A színházi szakma jelentős része szerint új vagy legalábbis alaposan újraírt előadó-művészeti törvényre van szükség. Kérdés azonban, hogy a minisztérium mennyi időt hagy a szervezeteknek az egyeztetésre, és naivitás-e konszenzusban reménykedni.

A Nemzeti Kulturális Tanács augusztus végi ülésén – a tárca közleménye szerint – szó esett az előadó-művészeti törvény módosításáról, amelyet várhatóan az őszi törvényalkotási időszakban foglalnak jogszabályba. Ez azt jelenti, hogy a munka ismét sietős: néhány hét alatt kellene a szakmai szervezeteknek benyújtaniuk a módosítási javaslataikat, amelyek száma tetemes. Sokan – éppen ezért – inkább új jogszabályban gondolkodnának. A mára elvetett kulturális törvénytervezet centralizáló törekvéseivel azonban a szakma többsége nem ért egyet.

Az idén Szegeden tartott Országos Színházi Évadnyitó kerekasztal-beszélgetésén is szó esett a törvényről, és azonnal világossá vált: komoly munka áll a szakmai szerveztek előtt, amennyiben egy konszenzusos javaslatot tárnának a minisztérium elé.

– A jelenleg is érvényes jogszabályok nem a szakma egészének bevonásával készültek el – hangsúlyozta Mácsai Pál. Az Örkény Színház igazgatója hozzátette: meghallgatni és komolyan venni egymást, ez lenne a legfontosabb és a legnagyobb munka, amely egy új törvény elkészítésének origója. – A másik alapvetés, hogy a jogszabály biztosítsa a műfaji, ideológiai, esztétikai sokféleséget és szabadságot. A rendező megjegyezte: a konszenzusos törvény utópia, de egymás érveinek meghallgatása fontos első lépés volna a kompromisszumos megoldás irányába.

Átlátható és kiszámítható finanszírozás – a Magyar Szimfonikus Zenekarok Szövetsége elnöke szerint a módosított jogszabálynak erre kellene törekednie. Lendvai György elmondta: az állami, normatív támogatás összegének mintegy háromszorosát osztják szét előadó-művészeti többlettámogatásként, azonban míg a normatíva teljesítményalapon jár, a többlettámogatás elosztásának szempontjai átláthatatlanok.

–  Idealista vagyok, szerintem lehet a konszenzus irányába haladni – szögezte le Bakos-Kiss Gábor. A Győri Nemzeti Színház igazgatója szerint vannak bizonyos objektív alapok, amelyekben meg tud egyezni a szakma. – Ez azért is elengedhetetlen, mert ha az alapvetésekben nincs konszenzus, akkor a törvény képtelen lesz hosszú távon rendezni az előadó-művészet szabályozását, és tíz-húsz év múlva ismét itt fogunk tartani. A jogász végzettségű igazgató hangsúlyozta: két évvel ezelőtt komoly munka folyt a törvénymódosítás kidolgozása érdekében, akkor számos szervezet küldte el a javaslatait, amelyeket most elő lehetne venni.

A Magyar Bábművészek Szövetségének elnöke egyetértett azzal, hogy az új jogszabály egy tervezhető, kiszámítható és átlátható rendszert biztosítson a finanszírozás terén is. Asbóth Anikó úgy vélte: a néhány éve megfogalmazott módosítási javaslatok megfelelő kiindulási pontot jelenthetnek a most újrainduló egyeztetésekhez. – A 2008-as törvényben született egy konszenzus a magyar színházak kategorizálásáról, szerintem azóta sem találtunk ki jobbat, ehhez lenne érdemes visszatérni. Ez elég objektív tényezőkön alapuló besorolás volt.

Felmerült a függetlenek támogatásának fontossága is. Mácsai Pál az új jelenségek felismerésének szükségességét hangsúlyozta. – A szakmánk képtelen kezelni ezeket, egy-egy új előadó-művészeti csoportnak őrületes falakon kell átjutnia ahhoz, hogy a finanszírozásához támogatást kapjon. Bakos-Kiss Gábor egytértett azzal, hogy a független alkotói szféra támogatásában a kőszínházaknak is van felelősségük. Győrben például igyekeznek játszóhellyel segíteni a támogatás híján nehéz helyzetbe került alkotói csoportokat.

Résztvevők az 2024-es Országos Színházi Évadnyitó Konferencián. Fotó: Tari Róbert / Szegedi Nemzeti Színház
Résztvevők a konferencián

A Magyar Táncművészek Szövetsége társelnöke hangsúlyozta: a táncművészeti szakma képes egységet alkotni, képesek megtalálni a közös nevezőt. Fodor Zoltán szerint érdemes lenne rendezni a törvényben szereplő redundáns elemeket, amelyek például az adatszolgálatatással kapcsolatban dupla vagy tripla munkát rónak a szervezetekre. Hangsúlyozta, hogy a táncművészet igen speciális szegmense az előadó-művészetnek, hiszen a táncosok legfeljebb 15–20 évet tölthetnek el a színpadon, ez az életpálya pedig nem összevethető a színházi vagy zenei pályával. – A táncművészetnek egyetlen dedikált intézménye van: a Nemzeti Táncszínház, ezen kívül akadnak befogadóhelyek, de ezek nem intézményesültek. Így például a szakma nagyobb részének még képzett, speciális tudással rendelkező háttérszakmája sem épült ki.

Szó esett arról, hogy fontos lenne a minőségre vonatkozó törvényi garanciák beépítése. Lendvai György hozzátette: a jelenlegi törvény értéke, hogy lefektet – számunkra ma talán triviális – alapelveket: például, hogy az állam a kultúrát támogatja. Magyarország volt az első az Európai Unióban, amely ezt törvénybe foglalta. A jogszabály – a munkavégzés sajátos volta miatt – a Munka Törvénykönyvéhez képest szükséges módosításokat is eszközölt. Ezt a törvényt évekig egyeztették a munkavállalók, munkáltatók és a minisztérium, most is hasonló, kompromisszumos megoldásra lenne szükség. Bakos-Kiss Gábor azt is kiemelte, hogy rá kell bírni az intézményeket, hogy betartsák a törvény előírásait. – A jogszabálynak jelenleg is vannak olyan pontjai – például a diplomás művészek aránya a foglalkoztatottak körében –, amelyeknek az intézmények egy része nem tud megfelelni.

Az évadnyitón nagy hangsúlyt kapott Kiss János, a Magyar Művészeti Akadémia alelnökének kezdeményezése, amely a társasági adókedvezmény visszaállítását javasolta a kulturális területen.

A jelenlévő intézményvezetők is szorgalmazták ennek szükségességét, hiszen a mecenatúra – állami ösztönzés – nélkül gyerekcipőben jár Magyarországon.

Az előadó-művészeti törvény módosításáról a találkozón jelenlévő kulturális és innovációs miniszter is beszélt. Hankó Balázs azonban nem sajtónyilvános eseményen szólt a szakma képviselőihez.

Fotó: Tari Róbert / Szegedi Nemzeti Színház

Ez is érdekelheti

Ülésezett a Nemzeti Kulturális Tanács

Turi Attila, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke, valamint Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter összehívására ülésezett hétfőn a Nemzeti Kulturális Tanács (NKT).

Balla Eszter kapta idén a Kaszás Attila-díjat

Balla Esztert, Ecsedi Erzsébetet és Tóth Ildikót jelölték idén a Kaszás Attila-díjra. A közönségszavazáson a legtöbben a 6SZÍN társulat színművészét, Balla Esztert tartották érdemesnek az elismerésre.

Mácsai Pál is ott lesz az online színházi fesztiválon

Szeptember 20. és 29. között negyedik alkalommal rendezik meg az ország egyetlen online színházi találkozóját, az eSzínház Fesztivált. Magyarországi és határon túli magyar színházak és független társulatok pályázhattak előadásaikkal, melyek közül 14 produkció lesz látható az eszinhaz.hu-n.

Nem önthetjük ki a fürdővízzel a katarzist, mert az a színház lényege

Győrbe került a Kaszás Attila- és a Junior Prima díj, a tavalyi évadban pedig minden idők legtöbb bemutatóját tartotta a Győri Nemzeti Színház. Bakos-Kiss Gábor, az intézmény Jászai Mari-díjas igazgatója szerint a legjobb alkotókkal felelősségteljesen kell jó színházat csinálni: a jelen művészetével a jövőnek.