Tito luxushajójára évente ötvenezer embert várnak

Tudomány

Marko Filipović, Fiume polgármestere elmondta: ez lesz az első hajómúzeum Horvátországban, és a tervek szerint ötvenezer látogatót fogad majd évente.

A Galeb újra behajózott Fiumei kikötőbe. Fotó: rijeka.hr
A felújított Galeb behajózott a fiumei kikötőbe. Fotó: rijeka.hr

Felújították Josip Broz Tito egykori jugoszláv elnök legendás luxushajóját, a Galebet (Sirály), amely újra behajózott Fiume (Rijeka) kikötőjébe, és amelyet múzeummá alakítanak át.

A munkálatok 12,4 millió euróba kerülnek, az Európai Unió korábban 4,2 millió euróval támogatta a projektet, míg Rijeka önkormányzata 1,6 millió euróval járult hozzá.

A hajót eredeti állapotában a kraljevicai Dalmont hajógyárban újították fel, ami négy évig tartott, és 2019 óta számos munkálatot végeztek el rajta. A hajó 4300 négyzetméteres felülettel rendelkezik, amelyből ezerötszázat alakítanának át múzeummá. Kilencszáz négyzetméter vendéglátási célokra használható, míg négyszáz négyzetméter szálláslehetőségként. Erre pályázatot írtak, amelyre várják a jelentkezőket. A polgármester szerint a megnyitó májusban vagy júniusban várható.

Az 1938-ban épült hajó 30 éven át szolgálta a kommunista vezetőt. A vezér halála és Jugoszlávia felbomlása után a hajó sokáig Montenegróban vesztegelt, és kis híján hajótemetőben végezte.

1990-ben egy görög hajótulajdonos vásárolta meg, aki luxushajót akart varázsolni belőle. A Galebet az észak-dalmáciai Viktor Lenac hajógyárba vontatták, ahol felújításra várt, de pénzhiány miatt végül nem sikerült véghez vinni a tervet.

A picture taken on December 13, 2017 shows "Galeb", the yacht of late Yugoslav leader Josip Broz Tito, at the port of Rijeka. Once a stage for geopolitical dealmaking and host to the 20th century's most glamorous stars, the now-dilapidated yacht of late Yugoslav leader Josip Broz Tito is set for a new chapter as a museum. Croatia's northern port city of Rijeka, which bought the boat nearly a decade ago, plans to transform it into the star feature of its stint as European Capital of Culture in 2020. (Photo by AFP)
A Galeb 2017-ben a fiumei kikötőben. Fotó: AFP

Rijeka városa árverésen vette meg a hajót 2009-ben 150 ezer dollárért. Később a Galeb Horvátország védett kulturális örökségévé vált, ezért a hajót az örökségvédelmi előírásokkal összhangban kellett hasznosíthatóvá tenni.

A Galeb kereskedelmi hajóként kezdte 1938-ban Genovában. A második világháborúban kisegítő cirkálóként használták, 1943-ban egy évre a német flotta hadizsákmánya lett. Új nevet is kapott: Kiebitz. A Kvarner-öbölben ez idő alatt mintegy 5000 tengeri aknát helyezett el. Egy légitámadásban súlyosan megsérült, elsüllyedt, és csak három évvel később, 1947-ben hozták felszínre és építették újjá.

1953-ban Tito elnök luxushajójaként a Galeb élete új szakaszába lépett. Tito híres filmsztárokat is fogadott a hajón, köztük Sophia Lorent és Elizabeth Taylort. A fedélzeten gyakran fontos diplomáciai tárgyalások is folytak.

A Galeb csaknem három évtizedig, Tito 1980-as haláláig az elnök úszó hivatalaként szolgált. Ezalatt több mint 18 ezer tengeri mérföldet tett meg, három földrész 18 országában kötött ki.

Jugoszlávia felbomlása előtt a Galeb utolsó küldetésként 1991-ben Szlovéniából szállította el a jugoszláv hadsereg katonáit, miután Ljubljana mindössze két hétig tartó harcok után kikiáltotta függetlenségét. A jacht ezután a Kotori-öbölbe, Montenegróba vonult vissza.