Firenzei Szent János-kápolna Ahutterstock.jpg

Hazudott a 17. századi bestseller a firenzei keresztelőkápolnáról

Egy friss kutatás a korábbi elméleteket felülírva megállapította, mikor építették valójában a firenzei Szent János-kápolnát.

Annak ellenére, hogy több százezer látogatót vonz évente, a firenzei Szent János-keresztelőkápolna eredetét régóta homály fedi. A kérdés új kutatói jóvoltából azonban fény derült arra, mikor – és hogyan – keletkezett az épület. Úgy gondolják, egy nagyobb, a reneszánsz építészet első magvait elvető építkezési program része lehetett – közli a The Art Newspaper.

A firenzei dóm előtt található kápolna Cimabue és Coppo di Marcovaldo arany kupolamozaikjaival és a római Pantheon inspirálta belsőjével az előreneszánsz egyik fontos darabja. Brunelleschi mintapéldának tekintette, Dante pedig „az én szép Szent János-templomom”-ként említi Isteni színjátékában.

Az épületet övező rajongás ellenére évszázadok óta nem sikerül megegyezni keletkezésének körülményeiben. Egyes 13. és 14. századi tudósok szerint a rómaiak építették, és eredetileg Mars isten temploma volt; huszadik századi tanulmányok azonban már a középkorra teszik a „születését”. Napjainkban a többség úgy véli, 1059-ben szentelték fel a kápolnát, a keresztelőkutat pedig 1128-ban helyezték el itt.

Utóbbi két évszám Leopoldo Del Migliore 17. századi művészettörténész Firenze città nobilissima című művéből származik, amely korának bestsellere volt. Elon Danziger, a Washingtoni Nemzeti Galéria egykori reneszánsz festészettel foglalkozó szakértője elmagyarázta, miért terjedt el rendkívül gyorsan Del Migliore elmélete. „A kortárs vagy ahhoz közeli dokumentumok teljes hiánya miatt a tudósok kétségbeesetten vágytak valamilyen kronológiai kapaszkodóra, és egészen máig elfogadták a 17. századi szerző álláspontját.”

Mára kiderült, hogy Del Migliore nem eredeti dokumentumra, hanem saját korából származó forrásra alapozta a dátumot, és valószínűleg félreértelmezett egy pongyolán megfogalmazott mondatot a felszentelés évszámáról. Danziger – aki a Nemzeti Könyvtár és a firenzei Állami Levéltár korábban ismeretlen dokumentumai segítségével jött erre rá – úgy gondolja, a keresztelőkápolna ugyanakkor készülhetett, mint a Santi Apostoli és a San Miniato al Monte- templom, vagyis az 1070-es években. A teória alapját az épületek közti hasonlóságok adták. Danziger szerint mindhármat ugyanaz az építész tervezhette, aki valószínűleg a pápa kíséretének volt tagja, mivel a Vatikán egy ambiciózus építészeti programmal próbálta támogatni a hanyatló firenzei egyházat.

Az eredmény egy új, a középkori és a klasszikus elemeket vegyítő építészeti stílus volt, amely erősen támaszkodik Róma vallási épületeire. A három szóban forgó építmény a klasszicizmus olyan későbbi architekturális eredményei számára taposta ki az utat, mint Brunelleschi 15. századi mesterművei. A keresztelőkápolnának tehát nem kis szerepe volt abban, hogy Firenze az előreneszánsz központjává válhatott.

Ez is érdekelheti

Döntött a bíróság: az olaszoké az amerikai Getty Múzeum több ezer éves görög szobra

Az Emberi Jogok Európai Bíróságának (EJEB) csütörtöki ítélete megerősítette Olaszország jogát arra, hogy visszaszerezze az amerikai Getty Múzeum által megvásárolt, i. e. 4. századból származó görög bronzszobrot, amelyet az olasz hatóságok szerint illegálisan vittek ki az országból.

A világ egyik első művészettörténésze tervezte az Uffizi-palotát

450 éve, 1574. június 27-én halt meg Giorgio Vasari olasz festő, építész, művészettörténeti író. Firenzében a Mediciek támogatásával ő alapította meg az első oktatási intézményt a feltörekvő művészek számára, és a nevéhez fűződik az Uffizi-palota terve is.