Különleges autóbuszok az Északi Járműjavítóban a hétvégén

Program

Eddig soha nem volt együtt látható az Ikarus szinte összes, sorozatban gyártott autóbusza. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum a legendás gyár legteljesebb típusbemutatójával várja látogatóit ezen a hétvégén.

Augusztus 23-a és 25-e között harminc kiállított Ikarus autóbusszal, tárgybemutatóval, élménybuszozással, tárlatvezetésekkel, kerekasztal-beszélgetéssel, gyerekkoncerttel, filmpremierrel és további attrakciókkal várja a 125 éves Közlekedési Múzeum látogatóit az Északi Járműjavítóban, a jubileum alkalmából 125 forintos belépővel.

Az Ikarus-gyár, melynek története 1895-ig nyúlik vissza, családi vállalkozásból nemzetközi szinten elismert vállalattá nőtte ki magát. A gyár többszöri újratervezéssel és a gyártás újrakezdésével kiállta a történelem viharait, mi több, jelentős szerepet játszott a II. világháborút követő hazai közúti közlekedés talpra állításában. Számos esetben − a távoli exportpiacok meghódításával − elismertséget szerzett a magyar iparnak. Fénykorában évi 13 ezer darab autóbuszt gyártott. A sikermodellek látványa a mai napig emlékeztet mindannyiunkat a hajdani gyáróriás történetére.

A régi Ikarusokkal ismerkedhetünk. Fotó: Szikora Zsombor / Magyar Közlekedési Múzeum
A régi Ikarusokkal ismerkedhetünk

Az immár negyedik Ikarus MiniFeszttel a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum az Ikarus-gyár lenyűgöző örökségét kívánja felidézni és megismertetni a látogatókkal. A harminc darab kiállított Ikarus autóbusz jó része a múzeum saját gyűjteményébe tartozik, emellett magángyűjtők, a BKV Zrt. és a Volánbusz Zrt. féltve őrzött műtárgyai sorakoznak fel. A „gördülő legendák” között megtekinthető lesz a múzeum Ikarus 556-os autóbusza, amely a világon az egyetlen fennmaradt példány; a BKV Zrt. jóvoltából az Ikarus 280.00, amelynek kialakítása − harmonikaajtója, ablakelosztása, Prága váltója − rendkívüli kuriózumnak számít; látható lesz a Volán Zrt. tulajdonában lévő kétszázezredik legyártott Ikarus autóbusz, szintén az Ikarus 280-as típusból; magángyűjtőktől az egyetlen meglévő Mávag Tr5, amelyet az Ikarus-gyártás elődjeként tartunk számon, illetve egy jobbkormányos Ikarus 481-es típusú autóbusz, amely sokáig Angliában, a Heathrow reptéren szolgált, így a jármű mindkét oldalán ajtókat alakítottak ki.

A rendezvény mindhárom napján − ezer forintos jegy megvásárlásával − a látogatók utazhatnak is egyes nosztalgiajáratokon, kipróbálható a Múzeum Ikarus 311-ese és az Ikarus 66-os „Faros” autóbusza, továbbá egy rendkívül egyedi átalakítású Ikarus 260-as Cabrio, amely a rendezvényen debütál a nagyközönség előtt. A csatlakozó tárlaton megtekinthetőek a múzeum rég nem látott kisebb műtárgyai az Ikarus világából, többek között számos 1:20-as és 1:25-ös méretarányú autóbuszmodell. Az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában, az Északi Moziban a múzeum új, az idén 70 éves Pannónia motorról szóló dokumentumfilmjét, Fekete piros csíkokkal, továbbá A közlekedő ember című sorozatának az Ikarus meghatározó személyeiről szóló epizódjait vetítik.

Szombaton és vasárnap további különleges programok várják a látogatókat. Nyitóprogramként a Kiflihajó tart gyerekkoncertet, záróprogramként a Langaléta Garabonciások lépnek fel gólyalábaikra, hogy egyaránt szórakoztassák a felnőtteket és gyermekeket.

A szombaton 14.30-kor kezdődő kerekasztal-beszélgetésen László Anna gépészmérnök, az Ikarus 286-os tervezője; Szedlmajer László, a BKV vezérigazgató-helyettese; Adamis Gábor, az Ikarus egykori vezérigazgató-helyettese; Simon Pál, az Ikarus egykori munkatársa, a régi buszok megmentője és Lovász György, az Ikarus-gyár történetét feldolgozó Gördülő legendák című könyv társszerzője elevenítik fel a legendás gyár történetét. 

A gazdag programkínálatból természetesen nem maradhatnak ki a tematikus tárlatvezetések és a Múzeum Műhely sem, ahol a kisebbek múzeumpedagógusok segítségével papírmakettet készíthetnek, járműves matricatetoválással gazdagodhatnak, Ikarus mintájú kitűzőt nyomhatnak, valamint új járműveket tervezhetnek. 

Vasárnap a BKK jóvoltából 10.20-tól az N36-os jelzésű 1233-as Bengáli nosztalgiavillamos közlekedik a Keleti pályaudvar és a kőbányai Északi Járműjavító között. Az N36-os menetrendje a BKK BudapestGO alkalmazásában elérhető. A BKK-BKV és a múzeum együttműködésének köszönhetően a járatra érvényes jeggyel rendelkezők 20 százalékos kedvezményt kapnak a Múzeum Mivel megyünk? Energiamix a közlekedésben című kiállítására a menetjegyük felmutatásával augusztus 28-ától. A múzeum időszaki kiállítása október végéig tekinthető meg az Északi Járműjavítóban.

Az Ikarus MiniFeszt augusztus 23-ától 25-éig, mindhárom napon 10 és 17 óra között látogatható az Északi Járműjavító területén (Budapest X., Kőbányai út 24−28.). 

Részletes program itt.

Fotó: Szikora Zsombor / Magyar Közlekedési Múzeum