Portrait_of_Wolfgang_Amadeus_Mozart_at_the_age_of_13_in_Verona,_1770_16.jpg

Mozart népszerűbb a legnagyobb popsztároknál is

2016-ban Wolfgang Amadeus Mozart maga mögé utasította a korszak legnagyobb popsztárjait a hivatalos Billboard-listán. Az osztrák zeneszerző-géniusz lemezgyűjteményéből jóval több kelt el abban az évben, mint az épp csúcson lévő könnyűzenei előadók – például Beyoncé vagy Drake – albumaiból.

2016. december 5-én volt Mozart halálának 225. évfordulója. Ennek az alkalomnak a tiszteletére a Decca és a Deutsche Grammophon lemezkiadók a Salzburg Mozarteum Alapítvánnyal közösen egy olyan kiadványsorozatot jelentettek meg, amely a zeneszerző minden egyes művét tartalmazta – idézi fel a közel nyolc évvel ezelőtt történteket a brit klasszikuszenei rádió, a Classic FM oldala.

A pazar gyűjtemény kétszáz CD-t tartalmazott, és a zenetörténelem legnagyszerűbb felvételei voltak rajta. Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) rövid élete során híresen termékeny volt, több mint hatszáz katalogizált művet írt. Az ezeket tartalmazó kétszáz CD fizikai súlya a hozzájuk tartozó kísérő anyagokkal együtt meghaladta a tíz kilogrammot.

A Mozart-rajongók a megjelenés után szétkapkodták a Mozart 225 című CD-gyűjteményt, amely először a klasszikus slágerlisták élére került – majd tovább szárnyalt. 2016 decemberében a tekintélyes amerikai zenei magazin, a Billboard bejelentette, hogy a hatalmas Mozart-készlet volt az év legnagyobb példányszámban eladott CD-je, amely megelőzte a – ma már – harminckétszeres Grammy-díjas amerikai R&B énekesnő, Beyoncé Lemonade című lemezét, az akkoriban a sikerei csúcsán járó brit énekesnő, Adele 25 című kiadványát és a kanadai rapsztár, Drake Views című albumát is az eladott digitális fizikai példányok tekintetében.

Kissé árnyalja a képet, hogy míg Mozart neve mellé minden egyes CD-box eladása után a kétszáz egység került, addig az említett könnyűzenei előadók egy darab értékesített kiadványa egynek számított az összesítésben. Mindazonáltal, tekintettel a Mozart-kiadvány 500 angol fontos árára (akkori árfolyamon kb. 180 ezer forint), az ezres nagyságrendű eladások figyelemre méltó eredménynek számítottak, és világszerte a címlapokra kerültek. 2016 Mozart éve volt – a számok alapján mindenképpen.

Paul Moseley, a lemezkiadó-óriás Universal Music Group vezető alelnöke akkoriban így fogalmazott: „Mozart halhatatlan dallamai, ahogy a Beatles vagy az ABBA számai, valamilyen módon mindannyiunk életének részét képezik.”

Mozart szerzeményei azóta is listavezetők – például 2024-ben 13 művét szavazta be az idézett brit rádióállomás, a Classic FM hallgatósága a Hall of Fame-be, így ismét ő lett a legtöbb nevezést elérő zeneszerző a Top 300-ban.

Jelenleg, a streamelés korszakában, Mozart rendszeresen több millió hallgatót vonz a különböző zenei szolgáltatóknál és a videómegosztókon. Ez is bizonyíték arra, hogy Mozart népszerűségben még több mint két évszázad elteltével is felveszi a versenyt korunk sztárjaival.

Ez is érdekelheti

Mozart egy eddig ismeretlen portréját találhatták meg egy barokk cukorkásdobozon

Az ifjú Mozart egy eddig ismeretlen portréját, a zenetörténet egyik legrégebbi rajongói ereklyéjét találhatták meg egy francia barokk cukorkásdobozon.

Bősze Ádám: A komolyzenei életben a közönségnek nincs akkora súlya, mint a könnyűzenében

Túl sok a koncert, és túl elit ez az egész komolyzenei világ – véli Bősze Ádám zenetörténész, zenekritikus, zenetanár, műsorvezető, a klasszikuszenei stand-up műfajának magyarországi megalapítója, zenei antikvárius.