Nyár. Lógás a téren, sörözés, szünidő. Úszás a vízben, napozás a stégen. Perzselő hőség, tücsökciripelés, aranyhíd. Barakonyi Szabolcs, Pályi Zsófia és Bielik István sorozatai a mindannyiunk számára ismerős nyarak figuráit, jeleneteit mutatják meg.

Barakonyi Szabolcs: Tébánya (2006?07)


___barakonyi_szabolcs_tebanya_2006_2007_1024x819_600x479.png
Barakonyi Szabolcs: Tébánya, részlet a sorozatból, 2006-07

"Tébánya [Tatabánya] első ránézésre egy olyan hely, ami bárhol lehet. Valahol Kelet-Európában járunk, egy volt szocialista iparvárosban. A város történetét persze lehetne részletezni, de nem ez a fontos, ugyanolyan érdektelenül bánt el vele a történelem, mint bármi mással. A szereplők tinédzserek, a képek készítésének pillanatában nagyjából annyi idősek, mint a rendszerváltás. Pont végeznek a középiskolával, és a felnőtté válásuk előtti utolsó nyarat várják, hogy elteljen, és semmi különös nincs abban, amit csinálnak.'"(Barakonyi Szabolcs, 2017)


barakonyi_02.jpg
Barakonyi Szabolcs: Tébánya, részlet a sorozatból, 2006-07

Barakonyi Szabolcs Tébánya című sorozata már a Capa Központban is szerepelt, a 2017/18-ban megrendezett Golden Boundaries - Kamaszkor a kortárs fotográfiában című kiállításon.


golden_l1a6429w_1024x683_600x400.png
Barakonyi Szabolcs Tébánya című sorozata a Golden Boundaries kiállításon a Capa Központban

Pályi Zsófia: Balaton, a magyar tenger (2013)


palyizsofia_balaton_pecsi_07_1024x1024_600x600.png
Pályi Zsófia: Balaton, a magyar tenger, 2013

Ez a hosszútávú dokumentarista projekt a Balatonról, Közép-Európa legnagyobb taváról szól. A képek hordozzák azt a kelet-európai hangulatot, ami évről-évre tűnik el a modernizáció következtében. Az 1960-as, 70-es években kedvelt turista úti célpont volt a tó, ahol számos munkásosztálybeli magyar és külföldi találkozott, akik a Keleti Blokkból érkeztek.

Egyúttal találkozóhelyként szolgált a kelet- és nyugat-németek számára is, akiket 1989-ig a berlini fal elválasztott egymástól, viszont ide szabadon utazhattak és itt tudtak találkozni. A kommunizmus bukásával, a régió veszített népszerűségéből, meglehetősen lepukkant és már csak a magyarok látogatták. Azonban napjainkban új reneszánszát éli. A külföldi turisták újra felbukkantak, de a tó régi bája még mindig érződik.


palyizsofia_balaton_pecsi_06_1024x1024_600x600.png
Pályi Zsófia: Balaton, a magyar tenger, 2013

"Első pillantásra a képek egy tenger érzetét keltik határtalan horizonttal. Valójában a víz, mint tudjuk, nagyon sekély, átlagosan mindössze három méter mély. A fényképeken az illúziók ugyan szertefoszlanak, a Balaton mégiscsak egy tó marad csupán. A magyarok egymás között ironikusan mégis magyar tengerként gondolnak rá." (Pályi Zsófia, 2013)


palyizsofia_balaton_pecsi_10_1024x1024_600x600.png
Pályi Zsófia: Balaton, a magyar tenger, 2013

Pályi Zsófia Balaton, a magyar tenger című sorozata a Capa Központban a 2016/17-ben megrendezett Pécsi 25. Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj 1991?2016 kiállításon is szerepelt.


pecsi_mg_8738w_600x400.png
Pályi Zsófia Balaton, a magyar tenger című sorozata a Pécsi 25.
Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj 1991-2016 kiállításon a Capa Központban

Pályi Zsófia sorozatából a Pécsi-ösztöndíj archívumának oldalán láthatóak további képek.

Bielik István: Szabadságok (2016?18)


bi_20190508_0139_1024x683_600x400.png
Bielik István: Spanyolország, Barcelona, 2018

A magyar nyelv nem tesz különbséget a szabadság hétköznapi és magasztosabb értelmezései között. Bielik István képanyagában tetten érhető a béklyóktól, kötöttségektől, hétköznapi monotóniától és a megszokott életkeretektől mentes életérzés sokféle rétege: a munkaidőn túli 'egyszerű' szabadságok, weekendek, üdülések, utazások, bulik atmoszférája ugyanúgy fölismerhető, ahogyan a magunkra figyelés, az érdek nélküli létezés, a kényszerektől mentes tevékenységek és a határok nélküli fantázia filozófiai és egzisztenciális tágassága.


bi_20190508_0110_1024x683_600x400.png
Bielik István: Spanyolország, Barcelona, 2018

bi_20190508_0123_1024x683_600x400.png
Bielik István: Olaszország, Szicília, 2018

"Szabadságok sokfélesége és sokarcúsága fedezhető fel a fekete-fehér fotográfiákon. Bielik István ezúttal új alkotói arcát mutatja meg - élve önnön szabadságával. Nem riporter, nem tudósító, nem megrendelésre dolgozott, nem szigorú koncepció szerint, projektekben gondolkodó fotográfusként tűnik föl. Megfelelési kényszer nélkül, szabadon fényképezte a szabadságot. Képeiből elégia és valamiféle örökkévalóság árad. Örök nyarak, naplementék, éltető emlékek." (Szarka Klára, 2019)


bielik_600x400.png
Bielik István: Szerbia, Uvac, 2017

Bielik István Szabadságok című kiállítása 2019. június 3-án, 18.30 órakor nyílik meg a Capa Központ 8F Galériájában. A kiállítás 2019. június 4. és július 22. között lesz látható.

A cikk eredetileg a blog.capacenter.hu oldalon jelent meg.