rakovszky.jpg

Rakovszky Zsuzsa magukra maradt nők történeteit sűríti egy kötetbe

Mennyire látjuk át a saját életünket? És a saját élettörténeteinkben kik az áldozatok? Egyáltalán mi az igazság a mindennapjainkat illetően? Milyenek vagyunk mi, emberek? Rakovszky Zsuzsa Vattacukor című novelláskötete ezeket a kérdéseket hagyta útravalóul. A kötetet elolvasva azt is megsejtjük: nincs mindenki által elfogadott igazság – talán semmilyen téren –, hiszen mindig minden azon múlik, honnan tekintünk egy adott helyzetre.

Rakovszky Zsuzsa legújabb, tizenegy elbeszélést magába foglaló kötetében a családon belüli dinamikára, a gyermek-szülő kapcsolatokra épülő felnövéstörténetekre fókuszál. Olyan – az emberi léthez hozzátartozó – eseményekről ír, amelyek a normalitástól való távolodást szemléltetik. Joggal merül fel a kérdés: mit nevezünk normális életmódnak? 

A legtöbb ember reménytelen eset

– mondja ki Az áldozat Rózsikája, a jóindulatú takarítónő, aki részint akaratlanul, részint tudatosan csöppen bele egy anya-lánya sorsviadalba. A novella elején még szimpatizálunk Évikével, ám a történet kibontakozásával ráébredünk, hogy nem feltétlenül hihetünk az elbeszélőnek; van rá esély, hogy az Évike által elmesélt szenvedéstörténet nem felel meg az igazságnak. Mégis, valahol azt akarjuk, hogy Évike lánya, Ágika maradjon a bűnbak, ő legyen a felelős mindenért; elfogadjuk, hogy a hazugság szimbólumaként jelenik meg a novellában. Rakovszky persze nem árulja el azt a valóságot, amely ilyen formában talán nem is létezik: Évike és Ágika igazságai két külön élettörténet ötvözésében kerülnek szembe egymással.

A Kossuth-díjas magyar író a magányos, magukra maradt nők, anyák és nagyanyák történeteit sűríti egy kötetbe, akiknek a felnőtté válás és a gyereknevelés problémáival, a környezetbe való beilleszkedéssel, illetve a gyorsan fejlődő technikai világ kihívásaival is szembe kell nézniük. 

Minek is élek én még, amikor már csak nyűg vagyok, gondolta keserűen, és elsírta magát

 a Csoda című novella Katalinja, aki egyedül élő nagyszülőként nem tud hozzászokni az internetes világhoz, ahhoz, amelyben a csalók és tolvajok láthatatlan hálózatokon keresztül képesek hozzáférni a banki adataihoz és a pénzéhez. „Miért vagy ilyen buta és naiv, nagyi?” – tehetné fel a kérdést az unokája, s talán mi is hasonlóan gondolkodunk, miközben a sajnálat kerít minket hatalmába.

Rakovszky Zsuzsa történeteiben azokat a konfliktusokat domborítja ki, amelyekben a hétköznapi emberek mindennapi problémái ütköznek egy vagy több másik szereplő állásfoglalásával. Az irracionális viselkedésformák vagy a túlzott optimizmus következtében a történetek kisebb-nagyobb tragédiákba torkollnak. S talán az egyik kulcskérdés nemcsak az író és a szereplők, de az olvasók számára is az, hogy hogyan láthatunk rá saját életünkre, mennyire tudatosak a választásaink és döntéseink, vagy legalábbis mennyire értjük meg azokat.

Vattacukor hősei egy olyan világot tárnak elénk, amely mindvégig itt volt a szemünk előtt, csak féltünk beismerni annak a lehetőségét, hogy a valóságnak olykor a torz formáit ismerjük. Ezért is állapíthatjuk meg szinte minden történet végén, hogy ez akár velünk is megeshetett volna.

Ez is érdekelheti

Rakovszky Zsuzsát az „új érzelmesség” képviselőjeként is szokták emlegetni

December 4-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Rakovszky Zsuzsa Kossuth-, Graves- és József Attila-díjas költő, író, műfordító.

Magyarország legnagyobb fái kitartásra tanítanak

Kállai Márton fotográfus öt éven át járta az ország minden zugát ismert és ismeretlen fák után kutatva, most pedig végre kézbe vehető a Matuzsálemek című album.

Könyv a Kádár-korszak könnyűzenei életéről

Hangadók és hangfogók címmel könyv jelent meg a Kádár-kori könnyűzenei színtérről. A szerző, Csatári Bence történész a zenészek, a rajongók és a hatalom szemszögéből vizsgálja a korszak jelentősebb pop-rockzenei eseményeit, személyiségeit, szervezeteit, lemezeit.

Hiba lenne receptet keresni arra, mi tesz egy történetet bestsellerré

A Libri Talent ösztöndíjprogram lehetőségeiről és az első év tapasztalatairól Ludvig Orsolya Stefanie-val és Karády Annával beszélgettünk.