Idén is rekordrészvétel volt a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál idején tartott filmvásáron, amely szerda este ért véget. Ugyanezen a napon versenyen kívül debütált Alexandre de La Patellière és Matthieu Delaporte Monte Cristo grófja, amely nem az első feldolgozása Dumas klasszikusának.

D_MTI20240518001_16.jpg
Mike Goodridge, Kemény Ildikó, Káel Csaba, a magyar nemzeti mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos, Robert Lantos és Mia Galuppo. Fotó: Claire Lebeau / MTI

Az 1959-ben létrehozott cannes-i filmvásár a fesztivállal egy időben, május 14-én nyílt meg, de három nappal a hivatalos program versenyének díjátadó ünnepsége előtt bezárt. A fesztiválpalota alagsorában rendezett találkozón és vetítéseken akkreditált filmes szakemberek, producerek, forgalmazók, moziüzemeltetők és alkotók is megfordultak.

„A vásár idén több mint száznegyven országból több mint tizenötezer résztvevővel megdöntötte a tavalyi látogatottsági rekordot, 2023-ban tizennégyezer akkreditált volt jelen” – írta a Le film français című francia filmes szaklap. A filmvásáron csaknem ezerkétszáz vetítést tartott a több mint ötszáz kiállító. Az egyhetes rendezvényen kétszázötven eseményt is szerveztek – ez szintén növekedés a tavalyi kétszázhoz képest –, köztük A Magyarországon gyorsan növekvő filmipar kihívásai címmel pénteken tartottak beszélgetést Káel Csaba, a magyar nemzeti mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos, Kemény Ildikó, Robert Lantos és Mike Goodridge producerek részvételével.

Guillaume Esmiol, a filmvásár igazgatója üdvözölte, hogy folytatódott az Ázsiából érkező filmesek számának növekedése, valamint a brazil, a kínai és az ausztráliai filmipar fellendülése és cannes-i jelenlétének erősödése. Rajtuk kívül a díszvendég Svájc is jelentős delegációval képviseltette magát idén.

A filmvásár befejezésével egy napon mutatták be a filmfesztivál versenyprogramján kívül a Monte Cristo grófja legújabb feldolgozását. Alexandre Dumas regényéből már több tucat mozifilm és televíziós változat készült – a francia filmművészet nagy alakjai közül az 1950-es években Jean Marais, a közelmúltban pedig Gérard Depardieu főszereplésével. Edmond Dantès szerepében ezúttal Pierre Niney látható, a kalandfilmet az eddig elsősorban forgatókönyvíróként ismert Alexandre de La Patellière és Matthieu Delaporte rendezték.

A csaknem kétezer oldalas műből nagyszabású, háromórás kalandfilm készült, az idei év egyik legnagyobb költségvetésű francia alkotása. Niney mellett a főbb szerepekben Anaïs Demoustier, Anamaria Vartolomei, Laurent Lafitte és a hivatalos program versenyének zsűrijében helyet foglaló Pierfrancesco Favino olasz színész látható. A filmet október 17-én mutatják be Magyarországon.

A hivatalos programban is a hazai művészek vonulhatnak fel csütörtök este a vörös szőnyegen a leginkább várt francia versenyfilm világpremierjén. Gilles Lellouche zenés romantikus filmje (L’amour oufŐrült szerelem) Neville Thompson ír szerző Jackie loves Johnser OK? című regényéből készült, a főszerepekben François Civil és Adèle Exarchopoulos látható.

Az Arany Pálmáért versenyző, eddig bemutatott alkotások közül a kritikusok pontozási listáját Sean Baker független amerikai filmes Anora című thrillere vezeti, amely egy üzbég származású New Yorki-i prostituált és egy luxuslakásban élő orosz oligarcha fia közötti szenvedélyes viszony egyszerű történeteként indul, majd miután a fiú szülei Moszkvában tudomást szereznek a fiatalok kapcsolatáról, a film valódi akcióvígjátékká és road movie-vá alakul át. A Screen szaklap 1-től 4-ig pontozza a filmeket, és az amerikai alkotás az egyetlen, amely háromnál magasabb átlagot ért el. A francia nyelvű Le film français hazai kritikusai is az amerikai filmet és Jacques Audiard Emilia Perez című zenés thrillerét helyezik az első helyre – utóbbi egy mexikói drogbáró teljes átalakulásáról és az őt körülvevő nőkről szól.

A cannes-i fesztivál díjkiosztóját és záróünnepségét szombat este tartják.