A művészeti értékekben gazdag műsorban ezúttal az opera- és balettirodalom legnagyobb klasszikus mestereinek, Verdi és kortársainak ? Wagner, Ravel, Bizet és Csajkovszkij ? műveiből csendülnek fel részletek. A koreográfiával kiegészített előadás több száz zenész, énekes és táncos közreműködésével valósul meg a Szolnoki Szimfonikus Zenekar otthonában.

Három éve hagyomány, hogy az újévet egy különleges zenei megaprodukció köszönti Szolnokon. Az újévi előadások hívták életre a tánckoncert műfaját a Szolnoki Szimfonikus Zenekar koncepciója alapján. Mit jelent a tánckoncert fogalma? Hogyan valósul meg a zene és a tánc házassága egy több száz fős produkcióban, ahol a nászt még több énekkórus is kíséri?

Saját értelmezésem szerint a tánckoncert nem más, mint zenét hallgatni és táncelőadást nézni egyazon időben. A közönség szempontjából ez egyértelműen a vizuális és a hallott elemek ötvözését jelenti. És itt a ?közönség? alatt nem a bérlettel rendelkező klasszikus zenerajongókat értem, hanem azokat az embereket, akik nem járnak koncertekre komolyzenét hallgatni. Éppen ezért döntöttünk úgy, hogy a hagyományos koncert helyett a klasszikus zenét a táncon keresztül juttatjuk el hozzájuk.

Ez az előadók számára is egy különleges helyzet. Alaphelyzetben a zenekar csak a zenekari tagokkal muzsikál, a kórus csak az énekesekkel szólaltatja meg a kórusműveket. Ugyanez vonatkozik a táncosokra is. Tudjuk, hogy ez a műfajok eredeti kifejezésmódja, de ha együttműködünk egymással, akkor új, szokatlan lehetőségeket találhatunk saját önkifejezésünkre. Hasonló tapasztalatokkal már rendelkezünk, hiszen korábban dolgoztunk már együtt az opera, a balett és a néptánc képviselőivel. Ez a japán kultúrában a ?Noh? vagy ?Kabuki?-hoz hasonlítható. Az ilyen típusú együttműködést ?összetett művészet?-nek, vagy ?általános szórakoztatás?-nak tudnám nevezni. A nagylétszámú művészcsoportokkal való együttműködés egy új kifejezési módot jelent számunkra.

 

A tánc a test beszéde. Látványos és szórakoztató, értéket, érzelmeket teremt és ad át. A tánc társadalmi jelenség és életstílus. Mindig hű képet ad művelőjéről. A mozgás, az egyéniség őszinte kivetülése. Mit jelent mindez az opera világklasszisainak zenéjére komponálva?

Az Ön állítását, azt hiszem sok híres operaszerző igazolta már. Amikor a táncművész teste edzésében a fizikai képesség határáig jut el, hogy a legjobb előadást nyújtsa, a zene szerepet vállal abban, hogy a szellemét inspirálja, és az érzelmeit vezérelje. Más szavakkal, a zene nem jelent mást a táncos számára, mint a levegőt, hasonlóan ahhoz, amit a víz jelent a halaknak. Ugyanakkor a táncosok teste segít a zenét vizuálisan megjeleníteni. Ezt tudták a nagy zeneszerzők, Verdi, Wagner, Tchaikovsky, akiknek a művei még ma is szerepelnek a világ nagy operaházainak repertoárján.

 

Az eddigi előadások főként népi elemekkel karöltve dolgoztak fel ismert műveket - Vox Hungaricus, Naphimnusz - idén január 4-én Verdi és kortársai örökzöld zenéire komponált műsor került terítékre immáron leginkább a balett és modern táncok kíséretében a Budapest Táncszínház és a szolnoki Mozdulat Táncműhely előadásában. A címadó Bolero szóról a lüktetés, a dinamika, a pezsgő ritmusok jutnak eszünkbe, átszövi mindez az újévi koncertet? Miben lesz e produkció rendhagyó?

Szerencsére, a teltházas koncert élményét kétszer is átélhettük. Ezen előadások népszerűsége bizonyítja, hogy a közönség érdeklődik, és kíváncsi az ilyen produkciókra. Ezért úgy gondoljuk, hogy kötelességünk színvonalas, jó előadásokat nyújtani mindenki, minden korosztály számára.

A mostani koncertünk koncepciója és témája közelebb áll a hagyományos klasszikus zenéhez, mint a korábbiaké. Míg a ?Vox Hungaricus? a magyar szellemiséget, a ?Naphimnusz? az ősi európai tradíciókat tükrözte. Most megpróbálunk olyan klasszikus zenei darabokat előadni saját, eredeti módon úgy, hogy azoknak az embereknek is felkeltsük az érdeklődését, akik nem kifejezetten komolyzene rajongók. Előveszünk olyan műveket, melyek népszerűek voltak bérletes hangversenyeinken (gondolok itt a ?Verdi est?, ?Wagner est?, ?Francia est?, ?Balett est?, stb. darabjaira), de nem csak a korábbi koncertjeinkből fogunk válogatni. Az előadás csúcspontja a ?Bolero? lesz. Ez egy tipikus példája a zene és a tánc összeolvadásának, egy olyan helyzet, ahol a közönséget mind a zene, mind a tánc részéről érik hatások. Remélem, hogy ez a mindent felülmúló hatás lelki felemelkedést eredményez.

 

Mit jelent az Ön számára Verdi zenéje, mit és hogyan közvetít?

Verdi zenéje rám mindig is nagy hatást gyakorolt, és ez nemcsak az olasz temperamentumának köszönhető, hanem érzelmi hatásának is. A koncert programjában fellelhető lesz a népi fájdalom, a nosztalgia, a győzelem?, melyek mind a hazaszeretet érzéséből fakadnak. Bár Verdi zenéje alapvetően Olaszországnak szól, ezt azonban könnyen helyettesíthetjük saját országunkkal. Hiszem, hogy a zenének megvan az a mágikus művészi ereje, hogy országot, népet, nyelvet, vallást? egyesíteni tudjon. Az utóbbi két tánckoncertnek (?Vox Hungaricus?, ?Naphimnusz?) az alaptémája nagymértékben hasonlít a ?Bolero? koncert témájához, és ide Verdi zenéjét is beleértem.

 

Más alkalommal is részt vett-e a 2013-as Verdi év zenei és kulturális eseményein vagy a Bolero! tánckoncert lesz a tisztelgés,művészi megvalósulás helye?

Az én tisztelgésem e nagy olasz zeneszerző iránt úgy nyilvánul meg, mint ahogy ezt már említettem egy korábbi kérdésénél, hogy a zenéjén keresztül érzem a szellemiségét. A 2013-as Verdi évben terveztem Verdi ?Messa da Requiem?-jét, valamint opera részleteket vezényelni, de sajnos, ez nem valósult meg ebben az évben (ugyanúgy, mint a 2013-as Wagner-év tervei sem). Úgyhogy ez a tánckoncert egy megkésett születésnapi ajándéknak is felfogható.

 

Mit üzen a Bolero! ? tánckoncerttel az újév kezdetén?

A 2014-es év kezdetén a szolnoki szimfonikusok és saját magam nevében szeretném bátorítani a szolnoki közönséget, hogy továbbra is legyenek lelkesek és nyitottak a szellemi értékek iránt.

Ígérjük, hogy magas színvonalú előadásokat nyújtunk Szolnok város lakosainak.