Farkas Ferenc több mint hatvan film- és színpadi zenét komponált

Huszonöt éve, 2000. október 10-én halt meg Farkas Ferenc kétszeres Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, a múlt század magyar zenéjének kiemelkedő egyénisége, az Egy úr Velencéből, A bűvös szekrény, a Furfangos diákok és a Csínom Palkó komponistája.

fortepan_138232.jpg
Farkas Ferenc zeneszerző. Fotó: Szalay Zoltán / Fortepan

1905. december 15-én született Nagykanizsán. Apja katonatiszt volt, őt viszont a zene érdekelte, így érettségi után a Zeneakadémiára iratkozott be, ahol tanára volt Siklós Albert és Weiner Leó is. Végzése után – mivel állást nem kapott – a Városi Színházba szegődött el korrepetitornak. Megismerte a modern zenét, világhírű művészekkel dolgozott, és rengeteget tanult – később ezt az időszakot mindig rendkívül fontosnak nevezte életében. Ahogy azt a két évet is, amikor a római Santa Cecilia Akadémia ösztöndíjasaként Ottorino Respighi mesteriskolájában tanulhatott. Tanulmányúton Párizsban, Svájcban, Spanyolországban és Afrikában is járt.

Első szerzeményét, amelynek címe Bevezető egy vígjátékhoz volt, huszonhárom éves korában „tehetségvédelmi hangversenyen” mutatta be a Székesfővárosi Zenekar.

Rómából hazatérve ismét színházi zenekarok zongoristájaként tudott csak elhelyezkedni, élete akkor vett fordulatot, amikor az Amerikában (is) karriert csinált, átmenetileg itthon dolgozó Fejős Pál rendező felfedezte a filmzene számára, s 1933-ban rábízta az Ítél a Balaton című film zenéjének megkomponálását.

Farkas Ferenc ezután dolgozott Bécsben, Koppenhágában, majd miután 1935-ben tanári álláshoz jutott Budapesten, színpadi darabok kísérőzenéjének komponálásával is megbízták. Megtanult megrendelésre komponálni, s hogy minden műfajban lehet jó zenét írni. Gyűjtött népzenét, nagy szerepet vállalt Kolozsvár, majd a második világháború után Székesfehérvár zenei életének megszervezésében. 1945-46-ban az Operaház karigazgató-helyetteseként működött, majd 1948 és 1975 között, nyugdíjba vonulásáig a Zeneakadémia zeneszerzéstanára és tanszékvezetője volt.

Életművének talán legismertebb darabjai A bűvös szekrény című vígopera (1942) – ennek sikerére jellemző, hogy a premier után harminc újság közölt róla kritikát,

a Furfangos diákok című balett (1949) és a Kossuth-díjjal jutalmazott Csínom Palkó című daljáték (1950), valamint az Egy úr Velencéből, illetve a Vidróczki című opera. A Csínom Palkó a kuruc kor romantikus hőseit megörökítő, népzenei ihletésű mű, amely eredetileg rádióra készült, s csak később alkalmazták színpadra.

Szinte minden műfajban alkotott kiemelkedőt, finom költészettel átszőtt kantátái közül a Szent János kútja Dsida Jenő, a Cantus Pannonicus Janus Pannonius verseire készült, idős korában pedig Vergilius szövegére írt kantátát. Preludium és fúga címmel még a Schönberg által kialakított 12 fokú kompozíciós technikával is kísérletezett, igaz, az 1947-ben született darabot csak tíz év múlva mutatták be. Írt zenekari és versenyműveket, kamarazenét, vokális kamarazenét és zongoradarabokat, dalsorozatokat és kórusműveket.

Hatvannál több film és színpadi darab kísérőzenéje fűződik nevéhez, köztük olyan filmklasszikusok, mint az Emberek a havason, a Talpalatnyi föld, írt zenét Az ember tragédiájához, Shakespeare darabjaihoz.

1988-tól a Magyar Zeneművészeti Társaságnak, 1992-től a Magyar Művészeti Akadémia és a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja volt.

fortepan_147860.jpg
A Magyar Rádió 6-os stúdiója, Farkas Ferenc Laudatio Sigetiana (Szigetvár dicsérete) című oratóriumának stúdiópróbája. Farkas Ferenc zeneszerző és Vaszy Viktor karmester. Fotó: Szalay Zoltán / Fortepan

Művészi pályafutása elismeréseként 1933-ban Liszt Ferenc-díjjal, 1934-ben Ferenc József-díjjal, 1943-ban Klebelsberg-díjjal tüntették ki, 1960-ban Erkel Ferenc-díjas, 1965-ben érdemes művész, 1970-ben kiváló művész lett. A legrangosabb művészeti kitüntetést, a Kossuth-díjat kétszer, 1950-ben és 1991-ben kapta meg. A nemzetközi Herder-díjjal 1979-ben, a Magyar Örökség-díjjal pedig 1997-ben tüntették ki. 2000-ben Bartók Béla–Pásztory Ditta-díjban részesült.

Farkas Ferenc Kodály Zoltán mellett a múlt század legjelentősebb zenepedagógusa volt, tanítványai közé olyan eltérő stílusú komponisták tartoznak, mint Bozay Attila, Durkó Zsolt, Kurtág György, Petrovics Emil, Szokolay Sándor, Ligeti György.

Tisztelte mindegyik növendékének egyéniségét, hagyta őket kibontakozni, nem kényszerítette rájuk stílusát, csak a mesterség tiszteletét. A többi közt szülővárosában, Egerben és Budapest I. kerületében zeneiskola viseli nevét. 2015-ben avatták fel emléktábláját Budapest II. kerületében egykori lakóháza falán. 2017-ben tiszteletére domborművet állítottak az egykor általa vezetett székesfehérvári Hermann László Zeneiskolában.

A magyar zeneszerzők doyenje 95 éves korában, 2000. október 10-én halt meg Budapesten. Kilencvenedik születésnapján a tiszteletére rendezett koncerten azt mondta: „A zene hivatása, hogy saját magasába emelje a jóra hivatott embert. Örülök, ha ehhez életem tevékenységével hozzájárulhattam.”

Ez is érdekelheti

Weiner Leó művészetét választékos ízlés és biztos kéz jellemezte

Száznegyven éve, 1885. április 16-án született Budapesten Weiner Leó kétszeres Kossuth-díjas zeneszerző, zenepedagógus, akinek különösen a kamarazene-oktatás volt a szívügye. Weiner Leó a múlt századi zene konzervatív ágának volt a képviselője, aki a dallam és harmónia fontosságát hangsúlyozta.

A Monarchia legnépszerűbb komponistája volt az első világsikert aratott magyar opera zeneszerzője

Goldmark Károly, az első világsikert aratott magyar opera, a Sába királynője zeneszerzője száztíz éve, 1915. január 2-án halt meg.

Operáit irodalmi művekre írja, példaképeinek önálló darabokat szentel

Eötvös Péter Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, a Magyar Szent István-rend kitüntetettje, a kortárs zene kiemelkedő alakja január 2-án nyolcvanéves.

Gershwinnel teniszezett az atonális zene atyja

Százötven éve, 1874. szeptember 13-án született Arnold Schönberg osztrák zeneszerző, a múlt század komolyzenéjének egyik legnagyobb hatású alakja.