Weiner Leó művészetét választékos ízlés és biztos kéz jellemezte

Zene

Száznegyven éve, 1885. április 16-án született Budapesten Weiner Leó kétszeres Kossuth-díjas zeneszerző, zenepedagógus, akinek különösen a kamarazene-oktatás volt a szívügye. Weiner Leó a múlt századi zene konzervatív ágának volt a képviselője, aki a dallam és harmónia fontosságát hangsúlyozta.

Első zongoraleckéit testvérétől kapta, de leginkább autodidakta volt, és a zeneelemzés terén különleges tehetséggel bírt. A rövid ideig Vándor, majd Vándor-Weiner nevet használó ifjú tizenhat éves korában kezdte meg zeneszerzői tanulmányait a Zeneakadémián Koessler János tanítványaként. Még nem végzett, amikor már több pályázatot nyert. Megkapta a magyaros tárogató-cimbalom műre kiírt Schunda-díjat, valamint kórusműveiért két alkalommal is az egyházzenei Haynald-díjat (a későbbiekben nem írt énekhangra).

Korai zenekari művei a romantika hatását tükrözték, emellett zenei humor jellemezte őket. A huszonegy éves korában írt Szerenádot bérleti hangversenyen adták elő – a kritika csodagyerekként, Mendelssohn, Schumann, Brahms és Saint-Saëns méltó utódjaként ünnepelte.

Az akkor még zenekritikusként működő Kálmán Imre az egyik legtehetségesebb fiatal zeneszerzőnek nevezte, Csáth Géza pedig azt jósolta, hogy Weiner révén köszönt majd be az új reneszánsz a magyar zenetörténetbe.

A Bartók Béla és Kodály Zoltán kortársaként indult Weiner egy évig a Vígopera korrepetitora volt, 1908-ban a Ferenc József jubileumi pályadíj nyerteseként külföldi tanulmányutat tett. Huszonhárom évesen felkérték a Zeneakadémia zeneelméleti tanárának, néhány évvel később a zeneszerzés, majd a kamarazene tanszék professzora lett. 1922-ben II. vonósnégyesével elsőnek nyerte el az amerikai Coolidge-díjat.

Mintegy negyven zeneművet komponált, ő maga a Vörösmarty Csongor és Tündéjéből írt balettzenéje felújított változatához írt szvitet tartotta kedvencének. Zenekari művei közül legismertebb öt divertimentója (az első része a Rókatánc, amelyet többféle átiratban önállóan is játszanak), a Concertino zongorára és zenekarra, valamint a Toldi című szimfonikus költemény. A harmincas évektől műveiben a népies hangvétel jelent meg, elsősorban divertimentóiban és zongoraműveiben. Az 1931-es op. 18-as zenekari szvitjét Lajtha Lászlónak ajánlotta, aki bevezette őt a hangszeres népzene világába. Írt kamarazenét, zenekari átiratokat készített Bach, Liszt és Schubert műveiből.

Weiner a múlt századi zene konzervatív ágának volt a képviselője, aki a dallam és harmónia fontosságát hangsúlyozta. Az új zenei tartalmakat a régi mesterek építkezési hagyományaival egyesítette, választékos ízlésű és biztos kezű művész volt.

Elutasította a Schönberg-féle dodekafóniát, kamarazenei óráin még Bartók művei közül sem volt hajlandó az I. vonósnégyesnél későbbi darabot tanítani.

Kiváló zenepedagógus volt, az ő érdeme, hogy a Zeneakadémián főtárgy lett a kamarazene. Az ő kezdeményezésére alakult meg 1957-ben a Komlós (ma: Bartók) Vonósnégyes, s ugyanabban az évben egy másik kvartett, amely a következő évben az ő nevét vette fel. Ő alakította meg az első magyar fúvósötöst és 1928-ban az első hazai karmester nélküli kamarazenekart. Tanítványa volt többek közt Doráti Antal, Solti György, Kurtág György. Több összhangzattani művet is jegyzett, az elsőt még huszonhárom évesen írta.

1949-ben nyugdíjba vonult, de nyugalmazott professzorként 1957-ig tovább oktatott a Zeneakadémián, és haláláig adott magánórákat otthonában.

A zene és a tanítás volt az élete. Arra a kérdésre, hogy mit kíván a zenéjével kifejezni, az volt a válasza: mindent, ami szép. A zene mellett szenvedélyes sakkjátékos is volt.

Munkásságát kétszer ismerték el Kossuth-díjjal (1950, 1960), 1953-ban megkapta a kiváló művész címet. 1960. szeptember 13-án halt meg Budapesten. A Fiumei úti temetőben álló síremléke Kisfaludi Strobl Zsigmond alkotása.

Weiner egész élete és munkássága a Zeneakadémiához kötődött, az intézmény örökölte a zeneszerző hagyatékát és vagyonát. A Zeneakadémia által a nevével 2004-ben alapított kitüntetést minden évben születésnapján adják át. A róla elnevezett országos kamarazenei versenyt 1963-ban rendezték meg először. Budapesten, egykori terézvárosi lakóháza falán emléktáblát állítottak, a VI. kerületben a róla elnevezett utcában emlékműve található, a XI. kerületben nevével zeneiskola és zeneművészeti szakközépiskola működik.