VulturesWake_Clean_Prores422_3654x2664_24f_r709_g2.4_20240628.mov.01_11_55_18.Still158.jpg

A CineFesten debütál Hajdu Szabolcs új filmje

A 20. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában vetítik először hazánkban Hajdu Szabolcs új filmjét, a rendező párkapcsolati trilógiájának záró darabját, az Egy százalék indiánt.

A filmben három pár találkozik egy lakásban, ahol a férfiak közös fiatalkori barátjának temetése miatt gyűltek össze. A három barát az évek alatt társadalmilag szétvált: Andris egyetemet végzett, és egy tanári állás várja Mexikóban, Árpi egy alsó középosztálybeli életét éli, Rajmund pedig teljesen lecsúszott, vérplazmáját is eladja, hogy kifizesse a lakbért. A nők utóbb csapódtak ehhez a társasághoz, ahol egy ideig tűrik a férfiak beszólásait, elmélkedéseit, de egy idő után mindenkinek elege lesz a másikból.

Hajdu Szabolcs korábban a Fehér tenyérrel 2007-ben Miskolc város különdíját, a párkapcsolati trilógia első részével, az Ernelláék Farkaséknál című filmjével pedig 2016-ban közönségdíjat nyert a CineFesten. Ez utóbbi alkotásban a gyereknevelés körüli nézeteltérések állnak a középpontban, a Kálmán-nap című műben (kritikánk itt) pedig az intimitás és a szexualitás hiányából eredő feszültségek vezetnek párkapcsolati válsághoz. Az Egy százalék indiánban az identitás, az öröklött viselkedési minták, a hímsovinizmus, a feminizmus és a modern nemi szerepek kerülnek fókuszba. Ebben a filmben a férfiak nem találják a helyüket, bolyonganak a férfiszerepben, a nők pedig ugyanígy elveszettek saját nőiségükben. A férfiak és a nők jobb híján egymásra mutogatnak, mindenki a másikat hibáztatja. Ebben a társaságban minden szereplő kívülről reméli a megoldást: a változást és a fejlődést a többiektől várja.

Az Egy százalék indiánban Hajdu Szabolcs, Pető Kata, Gelányi Imre, Tankó Erika, Szabó Domokos és Tóth Orsolya látható. A film rendező-forgatókönyvírója Hajdu Szabolcs, operatőre Bántó Csaba volt. A jelmezeket Pető Kata tervezte, a látványért Simonyi-Lengyel Mira felelt. A film vágója Zuzana Cséplő ASFS volt, a zenét Keresztes Gábor készítette, a hangért Dusan Kozak felelt, míg a gyártásvezetők Gálovits Zoltán és Martina Agricolová voltak. Az alkotás létrejöttéért több producer, Dan Wechsler, Andreas Roald, Jamal Zeinal-Zade és Petrányi Viktória fogott össze, az Egy százalék indián producerei Hajdu Szabolcs, Prikler Mátyás és Jim Stark voltak. A film a Látókép Ensemble, az MPhilms és a Stark Sales produkciójában készült, létrejöttét a Szlovák Audiovizuális Alap, illetve számos magyarországi egyéni és civil közösség támogatta.

Az Egy százalék indián a 20. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában szeptember 13-án debütál, majd október 10-től kerül mozikba a Budapest Film forgalmazásában.

Ez is érdekelheti

Önsorsrontás magyar módra

Hajdu Szabolcs Kálmán-nap című filmje a zsigereinkig hatóan fájdalmas és humoros egyszerre. A legintimebb terekbe lépünk be vele, és így egészen közelről szembesülünk máskor csak pletykák által tálalt küszködésekkel, reményekkel és csődökkel. És hogy ebben mi annyira humoros? Azt talán csak mi, magyarok érthetjük.

„Folyamatosan bontottam a formát” – Hajdu Szabolcs a film, a színház és a szilánkokra töredezett világ között

„Elsősorban semmiképp sem rendező vagyok, hanem olyan ember, aki a történeteivel kommunikál a külvilággal, olyan szerző, aki ezeket a sztorikat időnként megcsinálja filmen, színházban, máskor meg csak elmeséli egy kocsmában.” Hajdu Szabolccsal a Legközelebbi ember című drámája kapcsán beszélgettünk.

Ötvenéves Hajdu Szabolcs – Öt kedvencünk a rendezőtől

Hajdu Szabolcs film- és színházi rendező, forgatókönyvíró, színész, az új magyar filmes generáció markáns stílusú tagja, ám mégis lehetetlen lenne beskatulyázni. Számos nagyjátékfilmet készített, tucatnyiban színészként is közreműködött. Színészként is, rendezőként is vitt már el fődíjakat különböző nemzetközi fesztiválokon. Filmjei közül ajánlunk most néhányat.

Aknamező, tojástánc, mexikói helyzet

Sírva vigadunk Kálmán-napon, Hajdu Szabolcs legújabb, a mozikba március 14-én került filmjén, és büszkén gondolunk arra, hogy valami ennyire siralmasról ennyire szórakoztatóan és egyben vérfagyasztóan tudunk beszélni mi, magyarok. Tóth Orsit, a „nagy visszatérőt” a forgatásról és kapcsolataink tojástáncáról kérdeztük.