A lényeg, hogy a végén briliáns legyen

Irodalom

Május 10-én, a budapesti Három Hollóban, a PesText fesztivál zárónapján különleges irodalmi eseménynek lehettek tanúi az érdeklődők: személyesen mutatkozott be a hazai közönség előtt Clare Leslie Hall, a Sebzett lelkek című regény szerzője. A PesText idén is változatos programoknak, külföldi vendégeknek és tartalmas beszélgetéseknek adott otthont a Magyar Irodalmi Szerzői Jogvédő és Jogkezelő Egyesület (MISZJE) szervezésében, a Magyar Kultúráért Alapítvány támogatásával, a Petőfi Kulturális Ügynökség közreműködésével.

Clare Leslie Hall. Fotó: Hartyányi Norbert / Kultúra.hu
Clare Leslie Hall. Fotó: Hartyányi Norbert / Kultúra.hu

Az Agave Könyvek gondozásában megjelenő, Szabó Olimpia által fordított kötet már megjelenése előtt komoly nemzetközi figyelmet kapott: Reese Witherspoon könyvklubja választott olvasmánya lett, a filmjogok is elkeltek.

A fesztivál idei vendégei között Hall különösen nagy érdeklődést váltott ki. Cserháti Éva író és műfordító hozzáértő kíváncsiságának és izgalmas kérdéseinek köszönhetően élénk, közvetlen hangvételű beszélgetés bontakozott ki, amely nemcsak a könyv világába, hanem az alkotói folyamat kulisszái mögé is betekintést engedett.

Clare Leslie Hall már gyerekkorában is író szeretett volna lenni – mindig is álmodozó alkat volt, de első regényét csak harmincéves kora körül kezdte írni, hathetes kisfia mellett, aki már kilencéves volt, mire a mű elkészült. A beszélgetés egyik kiemelkedő kérdésköre a karrier és család közti egyensúly dilemmája volt: hogyan lehet anyaként, feleségként és íróként egyszerre jelen lenni? Hall nyíltan beszélt az ezzel járó állapotról, arról az útról, amíg eljutott a felismerésig: az írás neki nemcsak hivatás, hanem identitás: „Az írás az, ami én vagyok – ehhez kell ragaszkodnom, és akár élvezhetem is.”

Cserháti Éva,  Clare Leslie Hall. Fotó: Hartyányi Norbert / Kultúra.hu
Cserháti Éva, Clare Leslie Hall. Fotó: Hartyányi Norbert / Kultúra.hu

A Sebzett lelkek az 1950–60-as évek Angliájában játszódik, amikor a nemi és társadalmi különbségek rendkívül élesen rajzolódtak ki – egy korszakban, amikor egy nőnek még saját bankszámlája sem lehetett. A szerelem, gyász, titkok és egy gyilkossági nyomozás szálaiból építkező regényt a szerző ügynöke így jellemezte – Hall szerint pontosan – „szerelmi történet thriller beütéssel.” 

Clare Leslie Hall. Fotó: Hartyányi Norbert / Kultúra.hu
Clare Leslie Hall. Fotó: Hartyányi Norbert / Kultúra.hu

A beszélgetés végén érkeztünk el az egyik legizgalmasabb részhez, ahol bepillantást nyertünk Hall alkotói folyamataiba. Írói módszere kifejezetten ösztönös: rövid fejezetekben, a történetet izgalmas pontokon megszakítva ír – elmondása szerint freestyle módszerrel, ugyanakkor rengeteg vázlattal dolgozik, és a cél meglehetősen egyszerű: „A lényeg, hogy a végén brilliáns legyen.” A hitelesség kedvéért az írónő mindig színes terepmunkát végez: utazott már kombájnon, részt vett bírósági tárgyalásokon – mindezt azért, hogy pontos képet adjon a regény helyszíneiről, karaktereinek világáról.

Fotó: Hartyányi Norbert / Kultúra.hu
Fotó: Hartyányi Norbert / Kultúra.hu

A PesText fesztivál – amely immár hat éve hozza közelebb egymáshoz az irodalmat, a műfordítást, a vizuális művészeteket és a kreatív műfajokat – idén is véghez vitte küldetését: nemzetközi szerzőket hívott Budapestre, élő találkozásokat teremtett, és ezzel a mostanival pedig azt is világossá tette, hogy az irodalom nem mindig akar nagyot mondani – néha elég, ha jól kérdez, erős érzelmeket mozgat meg, és nehéz letenni.