Leonard Cohen karakterei szinte minden határt átlépnek

Popkult

„Csak azt tudtam, hogy valamiféle próbatétel vagy fontos szertartás közepén tartok, és hogy a megtérésem mindjárt befejeződik.” Ez a szertartás az olvasó számára nem lehet más, mint Leonard Cohen Leprások balettje című regényének és a mellérendelt novelláknak az elolvasása.

Canadian singer Leonard Cohen performs on stage during his concert on September 28, 2012 at the Olympia concert hall in Paris. Leonard Cohen will perform on the stage of the Olympia until September 30. AFP PHOTO THOMAS SAMSON
THOMAS SAMSON / AFP
Leonard Cohen. Fotó: Thomas Samson / AFP

A Leprások balettje Leonard Cohen kanadai énekes-dalszerző és szépíró 2022-ben publikált posztumusz szépirodalmi gyűjteménye, amely a címadó kisregényen kívül novellákat és egy rádiójátékot tartalmaz. A pályakezdő Cohen még zenei karrierje előtt, 1956 és 1961 között írta a Leprások balettjét és a kötet elbeszéléseit. A szövegek minden aspektusa meghökkentő. Nyilvánvaló az is, hogy Cohen már a húszas évei elején is első osztályú író volt, akire elsősorban Dosztojevszkij Bűn és bűnhődése, Camus Közönye, Salinger Zabhegyezője és Philip Roth szexuálisan túlfűtött írásai hatottak.

Ha a Leprások balettje még a hatvanas évek elején megjelenik, könnyen lehet, hogy kultikus kamaszregény lett volna, afféle beavató szöveg, és ez a státusz nagyon is jól állt volna a Famous Blue Raincoat, a Hallelujah, a Last Year's Man vagy éppen a Sisters Of Mercy című generációs himnuszok írójának.

Cohen nemcsak a költői eszközökben való jártasságával tűnik ki, de meg tud szólalni egy pszichopata hangján, ahogy remekül jeleníti meg a boldogtalan feleség hétköznapjait vagy a huszonegy éves fiatalember zavarát, aki szinte beleőrül abba, hogy még mindig szűz. A könyv legfontosabb írása a címadó, százhúsz oldalas kisregény, amelynek hőse a montréali Stanley Streeten lakást bérlő felesleges ember, egy könyvelő, aki megtisztulásra, újjászületésre vágyik, és úgy érzi, ehhez az erőszak lehet az üdvözítő eszköz.

Körös-körül erőszakot látunk: bombák, közlekedési balesetek, krematóriumok a koncentrációs táborokban. Ezek könnyen beilleszkednek az emlékezetünkbe; az erőszak olyan ismerős, csodálom, hogyhogy nem folyamodnak hozzá többen” – mondja Marilyn a könyv elbeszélőjének, hogy mintegy igazolja egyre erőszakosabb szeretője viselkedését. A könyvelő számára a nagyapa lesz az erőszak vallásának beavató papja. A történet azzal kezdődik, hogy egyszer csak felhívják a harmincöt éves főhőst, hogy magához kell vennie bérleményébe soha nem látott, köpködő, krákogó, agresszív nagyapját, és ezt olyan természetességgel veszi tudomásul, mintha csak egy Kafka-novellát olvasnánk.


Az öregember érkezése kioldja a frusztrációit, felszabadítja benne a gonosz erőket, a brutalitás ethoszát, és onnan csak az hajtja, hogy ördögi terveket eszeljen ki mások tönkretételéhez. Ehhez még a munkahelyén is fölmond, hogy a kegyetlen szertartásaira tudjon koncentrálni.

Nem gyilkolni készül, beéri azzal, ha megaláz másokat. Találomra kipécéz egy vasúti poggyászkiadót, aki rendszeresen maszturbál az állomás vécéjében, majd magához édesgeti a feleségét, és amikor tönkretette őket, kilép mindkettő életéből. Tettére nincs ép ésszel felfogható magyarázat, egyszerűen ő így képzelte zavaros megtisztulását. Szeretőjének, Marilynnek egyik este megkéri a kezét, hogy aztán a boldog nőt másnap megsemmisítse azzal, hogy kirúgja, majd a nagyapjával együtt jól meg is veri a lelkileg teljesen tönkretett teremtést.

Semmiképp sem kellemes olvasmány a Leprások balettje, amikor letesszük, olyan érzés kerekedik felül bennünk, mint amikor véletlenül szem- és fültanúi voltunk egy verekedésnek, s azt érezzük, hogy valami gonosz erő a hétköznap rutintevékenységei között beszivárog az életünkbe.

A történet annyira beteges, hogy gyorsan túl is akarunk lenni a címadó szövegen, de aztán a Szent Jig című írásban virtigli nőgyűlöletben tör ki Henry, a főhős, Jig barátja: „Minden csaj prosti, minden csajnak megvan a maga ára. Ha nem tíz dolcsi, akkor jegygyűrű.” Cohen karakterei szinte minden határt átlépnek, ugyanakkor a címadó írás könyvelő hőse nem gyilkol, szemben mondjuk Raszkolnyikovval vagy a Közöny Meursault-jával. A könyvelőnek nincs morális tőkesúlya, nem akar eszméket képviselni, inkább a frusztrációihoz, a benne növekvő zsigeri rosszhoz keres ideológiát az erőszak által megvalósuló megtisztulásról. A végén kiderül, hogy az agresszív és minden szabályt fölrúgó öregember, akit befogadott az albérletébe, nem is a nagyapja, így aztán senkije sem marad, csak a végtelennek tűnő, kiüresedett  szabadsága.

Leonard Cohen borító. Fotó: Poós Zoltán / Kultúra.hu
Fotó: Poós Zoltán / Kultúra.hu

A kisregény és a novellagyűjtemény eredetijét a Torontói Egyetem Leonard Cohen-archívumában őrzik. A címadó írásnak négy változata létezik, amelyek közül a legteljesebbet választották ki a kiadásra. Cohen monográfusai bizonyára keresik majd a dalok és a novellák közötti kapcsolatokat, és persze bőséggel fognak találni, hiszen akinek élénk a fantáziája, annak eszébe juthat Marilynről a The Famous Blue Raincoat Jane-je, aki szintén idősebb hölgy volt, és szintén senkinek nem kellett.

Ah, amikor utoljára láttunk, sokkal öregebbnek tűntél.
A híres kék esőkabátod válla szakadt volt.
Minden vonathoz kimentél az állomásra, és
Lili Marlene nélkül jöttél haza.

Ez a képzeletbeli kék esőkabát nemcsak Jane-ről s az átvert és megsemmisített Marilynről kerül le, hanem a később Grammy-életműdíjjal kitüntetett Cohenről is. Ott áll majd egy sebzett férfi, készen arra, hogy olcsó hivatalnokzakóját jobb minőségű öltönyre cserélje, és hotelekben pózoljon az újságírók fotósainak, majd fölálljon a színpadra, és a végén meghajoljon.

Leonard Cohen: Leprások balettje. 21. Század Kiadó, 4990 Ft, 270 oldal