Szíriai menekültek sorsát követni. Fakamerával fényképezni. Anya-lánya párbeszédet folytatni a szexualitásról. A technológiai fejlődésnek az emberi viselkedésre és a társadalomra tett hatását vizuálisan érthetővé tenni. Pécsi József-ösztöndíjasnak lenni.

Fiatal (fotó)művészként nem egyszerű elindulni a pályán. A Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj idén is egész éves anyagi támogatást nyújt hat fotóművésznek, fotóriporternek vagy alkalmazott fotográfusnak, így segítve szakmai fejlődésüket. Alábbi összeállításunk igazolja, hogy ez az ösztöndíj igen magas szakmai mércét is jelent.

1. Vizuális kalandor, aki mindig valami újat akar tanulni – Hartyányi Norbert

65b0f00d10c48eb00ff23496.jpg
Fotó: Kállai Márton

Portréképek, dokumentarista, reklám- vagy gasztrófotók, szinte már festménynek tűnő fényképek egyaránt megtalálhatóak a sokszoros sajtófotó díjas fotográfus portfóliójában. A Pécsi József-ösztöndíjnak (2008, 2009, 2010) köszönhetően három éven keresztül fotózhatta ceglédi, huszonéves barátait, akik közül sokan akkor végeztek tanulmányaikkal, és még nem tudták, merre tovább: ezt a furcsa, lebegő, bizonytalan hangulatot ragadta meg Kisvárosi huligánok sorozatával. Sokáig különböző sajtóorgánumoknak fotózott és szabadúszó is volt, lassan négy éve pedig a Kultúra.hu-nak készít képeket. Végeláthatatlan Üllői út című privát fotóprojektje tavaly több kiállításon is látható volt.

2. Ma már egyre jobban értékelem a metaforikusabb látásmódot – Bielik István

65b0f122b26260f5e4eb05d0.jpg
Fotók: Belicza László Gábor / Kultúra.hu

Először az Európát is elérő menekültválságról készített egy sorozatot a 2013-as szíriai polgárháborús sorozata folytatásaként, amelyért 2014-ben Magyar Sajtófotó Pályázat nagydíjat kapott. Majd a 2015-ös éve szinte teljes egészében azzal telt, hogy Törökországtól Leszboszon, Görögországon, Szerbián és Magyarországon át Nyugat-Európáig követte a menekültek útját. Két év kihagyás után 2018-ban kezdett el foglalkozni azzal a témával, ami végül átnyúlt a 2019-es évre is: a málenkij robotot túlélt idős emberekkel készített interjúkat és portrékat, majd pedig ennek folytatásaként egy újabb sorozatban olyan helyszíneket járt be, amelyek érintettek voltak a málenkij robotba való elhurcoltatásban. Három alkalommal is elnyerte a Pécsi József-ösztöndíjat (2015, 2018, 2019). De a boldogabb és vidámak témák sem állnak távolt tőle. Ebben a nyári forróságot, a szabadságot megidéző összeállításunkban két másik Pécsi József-ösztöndíjas, Barakonyi Szabolcs és Pályi Zsófia munkái mellett az ő képei is láthatóak.

3. „A képek elrepítettek egy másik világba” – Standovár Júlia

65b0f37bb26260f5e4eb05e4.jpg
Fotó: Belicza László Gábor / Kultúra.hu

Szinte véletlenül kezdett bele a fotózásba, és nem is indult könnyen a pályája: ötödszörre, a legalacsonyabb pontszámmal vették fel a MOME-ra, ahol aztán kitűnőre diplomázott. Majd egyből felvették a New York-i mesterképzésre, ahol kitüntetéssel végzett. 2018-ban a Kék Melleken Túl című könyvre kapta meg először a Pécsi József-ösztöndíjat, ami egy anya-lánya beszélgetés a szexualitásról. Édesanyja szexuálpszichológus, vele együtt írták a szövegeket, ő pedig minden fejezethez elkészítette a fotós, vizuális anyagot. 2019-ben egy teljesen más hangvételű projektért ítélték neki az ösztöndíjat: egyetlen képet készített, ami azzal a témakörrel foglalkozik, hogy hogyan tudunk lelassulni, mit jelent számunkra a mozdulatlanság, mi a kép és a mozdulatlanság viszonya.

4. Utazás a képzeletbe – Zagyvai Sári

65b0f4acf6d270ff0465a482.jpg
Fotó: Belicza László Gábor / Kultúra.hu

A MOME vizuális kommunikáció, fotó szakán végzett Zagyvai Sárit a fizikai térben meghatározott helyzete nem akadályozza meg abban, hogy bárhol és bármikor képzeletbeli utazásokat tegyen. Háromszoros Pécsi József-ösztöndíjasként (2019, 2020, 2021) egy játszótéri homokozóban is képes megidézni a gízai piramisokat, Petra romvárosát vagy egyéb távoli tájak, idegen vidékek hangulatait lokális környezetében. A videóin összeérő tér- és időrétegek a fiatal felnőtt generáció felnövés-képtelenségét jelenítik meg. Munkái része a médiatudatos hozzáállás is, igyekszik mindig olyan médiumot választani, ami a koncepciót is és a mondanivalót is alátámasztja.

5. „Elmegyünk megkeresni a szivárvány lábát” – Balogh Viktória

65b0f610f6d270ff0465a48f.jpg
Fotó: Hartyányi Norbert / Kultúra.hu

A fényképezéshez a kedvet és az inspirációt, valamint az első tükörreflexes kameráját is az édesapjától kapta. 14 évig zongorázott, érettségi után mégis egy fotós OKJ-tanfolyamra iratkozott be, ami után már nem volt kérdés, hogy a fotóművészet irányába mozdul el. A Kaposvári Egyetem fotográfia alap-, majd mesterképzésén tanult, 2019-ben végzett. Művészektől szokatlan tudatossággal menedzseli az életét, legyen szó ösztöndíjak elnyeréséről, munkáról vagy fotótémáról. Kétszer, 2020-ban és 2021-ben nyerte el a Pécsi József-ösztöndíjat, pont a pandémia alatt, ami az ő esetében jól is jött: lehetősége volt teljesen kiszakadni a fővárosból. Mesgismerte, milyen nyugodt, zöld környezetben szeretne élni. Művészeti vágya is a vidékhez kapcsolódik: az otthona körül olyan művészkertet hozna létre, amelyben képzőművészeti alkotások kapnának helyet. Ehhez csatlakozna egy fotós projekt is, amelyben vizuálisan is végigkövetné az egész folyamatot.

6. „Azt az egy képet kell jól megcsinálni” – Turós Balázs

14 évesen, egy horvátországi nyaraláson szeretett bele a fotózásba, egy ideig természetképeket készített, később a MOME fotográfia szakára járt, Angliában tanult, majd a végzés után nyakába vette a világot. Ebben az időszakban jó ideig ki sem csomagolta a gépét. Miután újra elkezdett fényképezni, ismét a fakamerájához tért vissza. Nála nem az analóg kontra digitális kérdés döntött, hanem mert az analóg formátum sajátos adottságai, lehetőségei vonzották. Szerinte a filmnek megvannak a maga sajátos értékei: az anyagszerűség, az érzékenység vagy az egyszeriség. De azért digitálisan is fotóz, Pécsi József-ösztöndíjas munkái (2018, 2019, 2020) is részben digitális kamerával készültek.

7. Pénteki kultúrrandi – Biró Dávid

65b0f74f987bf1a0adea0e43.jpg
Fotó: Hartyányi Norbert / Kultúra.hu

A középiskolában még mérnökinformatikát tanult, de aztán a hobbiból elkezdett a fotózás felé fordult. Szereti aprólékosan építgetni, a részletekbe belefeledkezve megkonstruálni munkáit, de sosem a látvány megragadására, hanem egy-egy konkrét jelenség megmutatására és kritikus vizsgálatára törekszik. Sorozataiban a technológiai fejlődésnek az emberi viselkedésre és a társadalomra tett hatásával foglalkozik. Fotóival az a célja, hogy tudatosabb gondolkodásra és szemlélődésre sarkallja az embereket. 2021-ben volt Pécsi József-ösztöndíjas.

Nyitókép: Bielik István fotográfus. Fotó: Belicza László Gábor / Kultúra.hu