Először voltak az árnyékvető pálcák, amelyek a fotópapír felületéből kilépve, valóságos árnyékot vetettetek az ábrázolt felületre, és a leképezett valóság folytatásaként paradox módon, mégis világosan a kétdimenziós ábrázolat és a tértest között valami átmeneti állapotban léteztek. Azután a fotó helyett meglehetősen festői hatású grafikák kerültek ki keze alól, melyeken megint csak a puszta vonal és a tónus által keltett térképződés volt a fő téma. Ezeken még mindig az érzéki csalódás határát súroló, de a racionalitás birodalmában maradó absztrakt térjáték ejtette ámulatba a nézőt. Az én csodálatom tárgya az volt és maradt, hogy Schmal a becsapós térábrázolás, fényjelenségek által is valami olyan magasrendűen összefogott és tiszta víziót jelenít meg, ami semmi helyet nem hagy a bizonytalanságnak és félreértésnek, miközben mégis a keresésről szól, a folyamatos, izzó kutatásról, bizonyosságok nélkül. De van-e vigasztalóbb és biztatóbb üzenet, mint hogy kopogtass és megnyittatik neked? Mi még csak a kopogtatásnál tartunk? S most, az itt kiállított kereszt-sorozatában Schmal olyan képzőművészeti és kulturális toposzt, jelet vesz munkába, amely mindannyiunk számára egyértelmű de valahogyan az idők annyira elkoptatták, hogy nem is tudjuk elképzelni, lehet még hozzá közünk. Különlegesen nehéz feladat egy ennyire ?elhasznált" motívummal dolgozni: csak a legnagyobbak tudják egyszerre megőrizni és megújítani az évezredes jel végtelenül gazdag tartalmát. Schmal képes új jelentésekkel gazdagítani a keresztet, miközben mondandóját annak geometriájából bontja ki úgy, hogy közben a ma embere számára átélhetővé teszi a kereszténység alapvető tanítását Krisztus szenvedéstörténetéről. Kikerülhetetlen, hogy keresztény szimbólumként értsük Károly geometrikus alakzatát, ami önmagában is drámai erővel jelenik meg előttünk. A szakralitás dimenzióját belső, mindig jelen lévő tényként mutatja fel, mint azt a távoli célt, ami felé már csak törekedni is öröm, hiszen az igazság fénye tükröződve is bevilágít minden lelki-földi zugot. Schmal sorozata saját keresztjéről tett vallomás, az itt látható hét kereszt olyan bensőséges munka gyümölcse, amelynek jutalma önmagában van. Ezek a keresztek azonban a maguk geometrikus voltával hajlamosak kitérni a pusztán tradicionális keresztény ikonográfiai értelmezés elől. És mégis: a forma tiszta nyelvén is elmondják a szüntelenül változó jelenségek mögött felsejlő Egyetlen kétségbevonhatatlan jelenlétét. A Schmal Károly grafikusművész kiállítása a Pintér Sonja Galériában megtekinthető június 22-ig hétfőtől péntekig 10 - 18 óráig, szombaton 10 - 14 óráig.