Közös agyműhely, ahol a kétely nem akadály, hanem alapanyag

Ezzel a jelszóval indított tehetséggondozó nyári programot az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum iskolai közösségi szolgálatos középiskolások számára. Az idei két foglalkozás a múzeum Varázshatalom – Tudás. Közösség. Akadémia című időszaki kiállítására épül.

A program ötlete már régóta foglalkoztatta a múzeum kollégáit, melyet végül tavaly, az egyik időszaki kiállítás kapcsán el is indítottak, majd annak sikerén felbuzdulva hirdették meg az idei nyár során is, szintén egy időszaki kiállításhoz kapcsolódva. Bár a program még gyerekcipőben jár, az intézmény hosszú távú célja, hogy a foglalkozások ne csak a nyár folyamán, hanem az év többi időszakában is elérhetők legyenek, akár rövidebb, projektszerű feladatokkal kiegészítve.

„Célunk emellett az is, hogy a diákok felfedezzék azt a kapcsolatot, ami köztük és a múzeum között lehet vagy esetleg egy-egy témához vagy témakörhöz kapcsolódóan már meg is született. Az aktuális kezdeményezésünkkel alapvetően azt szeretnénk elérni, hogy a diákok egy közösségben gondolkodva ismerjék meg a múzeumi és a tudományos világot, annak működését, felvetéseit. Emellett az iskolai közösségi szolgálat keretében nálunk eltöltött időszak hasznosan, a múzeumi világ megismerésével teljen el. Szeretnénk együtt gondolkodásra ösztönözni őket, hogy közösséget formálva vegyenek részt az aktivitásokban. Sőt, ennél tovább is lépnénk: azt tervezzük, hogy a programot az új iskolai évtől kezdődően kiterjesztjük, és a jelenleg is ismert, blokkosított tehetséggondozó foglalkozássorozat mellett egy egész évben elérhető, komplett programot indítunk. A diákokkal így nem csak pár napig gondolkodnánk közösen, hanem egy hosszabb időszakon keresztül zajlana a közös munka” – mesélte Merkouris Mirella, a múzeum közösségszervező munkatársa.

Az idei két foglalkozás a múzeum Varázshatalom – Tudás. Közösség. Akadémia című időszaki kiállítására épül, mely a Magyar Tudományos Akadémia fennállásának 200. évfordulója alkalmából jött létre. A tárlat öt különböző látványvilágú tematikai egységben mutatja be az Akadémia történetét, közösségteremtő erejét, jelentőségét a nemzeti azonosságtudat és a polgári fejlődés formálódásában, az intézmény belső működését, a tudás létrehozásában és közvetítésében játszott szerepét, valamint a tudományok és a mindennapok kapcsolatát is. A Nemzeti Múzeumnál már bevált koncepció, hogy az éppen aktuális időszaki kiállításhoz minden esetben kapcsolódnak programok is – a tehetséggondozó program ezek sorába illeszthető be. A tudomány és a tudósi munka pedig különösen lényeges apropót adott, hiszen a foglalkozásokon a pályaorientáció szempontjából is érdekes és fontos kérdéseket fejtegetnek a múzeumi szakemberek a diákokkal.

A két különböző időpontra meghirdetett program egy kiállításhoz kapcsolódva, mégis más-más tematika mentén épül fel. Az első, már lezajlott turnus során olyan kérdésekre keresték a választ, hogy a tudomány és a varázslat közti határ mely formában húzódik, milyen felelőssége van egy-egy tudósnak, melyek a pálya nehézségei, buktatói, illetve, hogy milyen kritériumok és szabályok szerint működik egy-egy tudományos kutatás. „A július 29–31. között megrendezendő program esetében inkább a történelmi korszakok és a tudomány kapcsolatát szeretnénk boncolgatni. Célunk áttekintést adni a diákoknak, hogy egy-egy időszakban milyen megítélése volt a tudományos és tudósi munkának, hogyan haladt előre a tudomány története, és hogyan tudtak egy-egy mindennapi kérdést megmagyarázni a rendelkezésükre álló információk fényében. A két téma kapcsolatban áll egymással, sok átfedés is van közöttük, de kicsit más oldalról közelítik meg a kérdéskört. A diákokat arra szeretnénk ösztönözni, hogy a témákról elmélyülten gondolkodjanak, és a saját gondolataikat ki is tudják fejezni. Drámapedagógiai módszerek felhasználásával (vitafórum, álláspontok ütköztetése, alkotó kreatív feladatok), interaktív formában közelítünk meg egy-egy tematikát. Emellett a kiállítás felfedezésére és értelmezésére irányuló interaktív múzeumpedagógiai módszereken és kreatív feladatokon keresztül is segítjük őket a témák és a kiállítás befogadásában. Amellett, hogy útmutatót adjunk számukra a kiállítások befogadásához, nem titkolt célunk az sem, hogy felkeltsük az érdeklődésüket, hogy a pályaválasztás során a tudomány műveléséhez kapcsolódó szakmák is ott mocorogjanak a fejükben, s adott esetben ezt az utat válasszák” – mondta el Szabó Viktória és Berta Erika múzeumpedagógus és andragógus.

 Fotók: MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum

Ez is érdekelheti

Mesés nyári programok a Petőfi Irodalmi Múzeumban

A Petőfi Kulturális Ügynökség MeseCentrumának és az MNMKK Petőfi Irodalmi Múzeumának közös szervezésében nyáron is várja az érdeklődőket a mese- és olvasósarok az MNMKK Petőfi Irodalmi Múzeumban, ahol a könyvek életre kelnek, a történetek pedig hozzánk szólnak, ahol új kedvenceket fedezhetünk fel Harmath Artemisz irodalmár segítségével.

Tizenöt deka lett, maradhat?

A magyar gulyáslevesről mesélő kiállítás után ismét egy hungarikummal foglalkozó tárlat nyílt meg az MNMKK Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban, Olasz örökség, magyar büszkeség – A magyar szalámigyártás olasz gyökerei címmel.

A Mátyás kori reneszánszról mesél a több mint félezer éves corvina

Köztársasági elnöki különdíjat kapott a Bibliotheca Corviniana „alapkövének” tekinthető Philostratus-corvina. Zsupán Edinával, az OSZK kutatójával beszélgettünk.

Újjászülető reneszánsz kincs és újraélhető Esterházy-örökség

Az Interreg Magyarország–Szlovákia Együttműködési Program támogatásával 2024. július 1-jén elindult az „Együttműködés az esztergomi Vár Studiolójának és a zselízi Esterházy-kastély délnyugati részének az újranyitásáért” című, #CoMEin2 elnevezésű projekt (HUSK/2302/2.4/015). A projekt fő célja Esztergom vára egyedülálló értékeinek megőrzése, a Studiolo terem páratlan freskóinak bemutatása, valamint a zselízi Esterházy-kastély délnyugati szárnyának felújítása.