3K7A6134-scaled.jpg

A Fejedelem és a vadleány a színpadon dönti meg az előítéleteket

A Boszorkány Báthory Anna és Bethlen Gábor fejedelem találkozását és kapcsolatát különösen érzékeny megvilágításban mutatja be.

Móricz Zsigmond a Nemzeti Színház megbízásából 1934-ben írta meg a Boszorkány című dráma első változatát az Erdély-trilógia egyik epizódjából. A mű végső formáját 1938 és 1940 között nyerte el. A dráma Móricz életében nem került színre, csak 1947-ben mutatta be a Pécsi Nemzeti Színház.

A korabeli sajtó a trilógia kapcsán azzal vádolta az írót, hogy bemocskolja Bethlen Gábor és a Báthoryak alakját, a színpadi műben kifejezetten új erkölcsi-emberi fényben jelenik meg a nagy Fejedelem és a különc, de tiszta lelkű „vadleány”, Báthory Anna egyénisége.

A Spectrum Színház előadásának alkotói szerint Móricz Zsigmond Boszorkánya példát mutat az előítéletek megdöntésére, a múlt hiedelmeinek feldolgozására, a hagyományok újraértelmezésére, kulturális örökségünk újragondolására, a boszorkány klisé megszüntetésére és egy felelős és szabad embertípus megteremtésére, aki önmaga választ és dönt lelkiismerete szerint. 

Az előadás rendezője Török Viola, aki a darabbeli 22 szereplőt ötre csökkentette. Nem véletlenül: a drámában megjelenő környezet képviselői ott fognak ülni a közönség soraiban, tanúi lesznek a történéseknek, és az ő lelkiismeretüktől is függ majd, hogy elítélik vagy felmentik a boszorkányper áldozatát. Az előadásban Csutak Réka, Bogdán Zsolt, Lőrincz Ágnes, Szarvas József és Tatai Sándor látható.

Az alkotók szándéka szerint „az előadás üzenete a természetes közegek szellemében fogalmazódik meg: a »vad« elszigeteltségben élő, saját törvények diktálta belső és külső világot élő és teremtő kisember, saját lelkiismeretével, hitével egyensúlyban, önfeláldozásával akár segítője is tud lenni egy építő hatalomnak, ha az többé-kevésbé pozitív irányba képzeli el hivatását. Az önfeláldozás sokszor az első lépés a saját boldogulásunknak útján.”

Ez is érdekelheti

„A jó előadás gyomorszájon vágja az embert, hogy fájdalmában ideje se legyen hazudni önmagának” – Beszélgetés Bogdán Zsolt színművésszel

Közel három évtizede a Kolozsvári Állami Magyar Színház vezető színésze. Ha kell, expresszíven, szenvedélyesen, ha kell, fojtottan játszik. Ha akarja, meleg együttérzésre indítja a közönséget, ha kell, megkeresi magában a gyilkos indulatokat. És közben tökéletességre, hajszálpontosságra törekszik.

„Az irodalmi mű nem létezik akusztikus építmény nélkül” – A II. Irodalmi Karaván második napja Marosvásárhelyen

Május 12-én, csütörtökön második napjához érkezett az Irodalmi Karaván útja, aminek egyik legfőbb küldetése, hogy a Szalon-estek mellett az írók diákokkal találkozhatnak a rendhagyó irodalomórák keretében.

A fejedelem, akinek legnagyobb hibája az volt, hogy nőnek született

Négyszázhúsz éve, 1604. május 28-án született Katalin brandenburgi hercegnő, az egyetlen nő Erdély trónján.

Felavatták Bethlen Gábor szobrát Marosvásárhelyen

Születésének 440. évfordulóján felavatták Bethlen Gábor erdélyi fejedelem egész alakos szobrát Marosvásárhelyen vasárnap délután.