A napokban ünepelte 75. születésnapját Deák Bill Gyula, s ez alkalomból november 18-án a Papp László Budapest Sportarénában ad koncertet a bluesénekes. Ennek apropóján idézzük fel – a teljesség igénye nélkül – néhány örökzölddel és zenei csemegével pályájának fontos mozzanatait.

Őrülj meg, Kicsi

Deák Bill első szólólemeze 1984-ben jelent meg Rossz vér címmel. Az akkor már más zenekarokban – így a Hobo Blues Bandben is – kipróbált énekes a pályafutása indulásától számítva jó pár évet várt a teljesen autonóm dalszerzéssel, ez a hosszú érlelődés pedig meg is hallatszik az albumon. Ideális esetben a Bill kapitány best of-lista első hét helyére a Rossz vér mind a hét dala felkerülne (melyeket egyébként még a Hobo Blues Banddel rögzített), olyannyira átütőek ezek a szerzemények. Most azonban (egyelőre) be kell érnünk az Őrülj meg, Kicsivel, ami már a dalsor elejét is magas fordulatszámra kapcsolva hordozza Deák Bill Gyula életművének esszenciáját.

3:20-as blues

A Hobo Blues Band 1980-ban megjelent bemutatkozó kislemezén két dal szerepelt: a Rolling Stones blues és a 3:20-as blues. Utóbbit Deák Bill hangján hallhatjuk, aki korábban néhány évig vendégként szerepelt a zenekarral a színpadon, a lemezfelvételre viszont állandó tag lett, egészen 1985-ös kilépéséig. A dal – nem meglepő módon – színtiszta blues, az angolszász nagy elődök örökségének vállalt továbbvitele. Néhányan egy Yardbirds-dalként, mások Elmore James-feldolgozásként hivatkoznak rá, az viszont biztos, hogy a HBB bemutatkozása nem lett volna teljes Deák Bill karcos hangja nélkül.

Véres kardot hoztam

Az István, a király eredeti szereposztásában Deák Bill Torda szerepét kapta. A bemutatásának 40. évfordulóját idén ünneplő ikonikus darab dalának, a Véres kardot hoztam forradalmi hevületét is a kapitány tolmácsolta, akinek énekteljesítménye, hiteles előadásmódja magasra tette a lécet a később Torda szerepében színpadra álló színészeknek.

Kastély a hóban

Megkapóan lírai dal, az életmű különleges tétele, amely a Bűnön, börtönön, bánaton túl című albumon kapott helyet. Az 1993-ban megjelent lemez bensőséges, társadalmi léptékű problémákra különösen érzékeny darab lett, mely egy állami gondozott fiatal felnövését, bűnözését, a többségi társadalomban való útkeresését, környezetével való konfliktusait örökíti meg. Ennek a fiktív történetnek a kezdetén, sorban másodikként hangzik el a Kastély a hóban, alaphangot adva a későbbi dramaturgiai ívnek.

A felszarvazottak balladája

Újabb szerzemény a Rossz vérről, Bill kapitány egyik leghíresebbje. A dal őszinte életképet fest a budapesti panelnegyedek hétköznapjairól, a munkásosztálybéli családalapítás kihívásairól, az elhamarkodott férfivé válásról. Mindezt fergetes zenei körítéssel, Tátrai Tibor remekbe szabott gitárjátékával, Döme Dezső pattogó dobolásával tálalva.

Kopaszkutya 

Az 1981-ben bemutatott, Szomjas György rendezte Kopaszkutya című filmben egy fiktív zenekar életét követhetjük nyomon, melyben a Hobo Blues Band mellett a P. Mobil zenekar is feltűnik. Zenéjét a HBB önálló lemezként is megjelentette, címadó dala pedig vérbeli blues-rock-himnusz, néhol már a punk mezsgyéin járó előadásmóddal. Zabolátlan gitárzene, karcos kinyilatkoztatás, a korabeli rockzenészi élet hű lenyomata.

Ne szeress engem

A Rossz vér rendhagyó darabja a Ne szeress engem, melyet a Presser-Dusán szerzőpáros jegyez. Deák Bill Gyula énekhangját ezúttal mesterien komponált zongorajáték mellett hallhatjuk, Falusi Mariann közreműködésével, sajátos nyugvópontot adva a lüktető dalsornak.

Tied minden dal

Az 1986-os Mindhalálig blues akusztikus hangszerelésű szerzeménye, melynek pozitív hangvételét a gospeles ízt hozó énekkórus, a végig a háttérben remekelő szaxofon és a virtuóz zongorafutamok adják. A hangszerelés természetes tónusa emeli ki különösen az énekes hangjának gazdagságát, melynek jellemzéséhez kötelezően idézendő Chuck Berry tételmondata Deák Billről, amit 1984-ben történt közös fellépésük után mondott: „Ő a legfeketébb hangú fehér énekes, akit valaha hallottam.”

A nagy generáció temetésére

A Hatvan csapás című lemez lázadó dala, egyben hitvallás, életútösszegzés, főhajtás, ami stílusan fricskát is mutat az elüzletiesedő rockzenekaroknak. „Sok rockernek csak üzlet az élet, / búcsúkoncert – mégis visszatérnek, / valahogy megélek, / csábítottak engem is, de szívet nem cserélek” – énekli az akkor kereken 60 éves Deák Bill.

Rossz vér

Természetesen nem maradhat le listánkról az első szólólemez legelső, egyben címadó dala, mely Deák Bill egyik kedvence is. Minden időtálló, igazán fontos zenészi életmű ismérve, hogy darabjai közt előfordul egy-két olyan dal, amely valamilyen formában utat talál a generációkon keresztül, és ha nem is a mindennapok részeként, de mégis beazonosíthatóan jelen van közös ismerettárunkban. Deák Bill Gyulánál ez a dal a Rossz vér: mondhatnánk úgy is, hogy a személyes hangvételű bluesballadával az énekes egylényegűvé vált, így biztosan előkerül a jubileumi koncertjén is.

A Hajógyár életútinterjúja Deák Bill Gyulával:

Decemberben jelenik meg a Magyar rocktörténet képregénysorozat első része, amely a 60-70-es éveket, a magyar rock hőskorát mutatja be. A kiadvány fő támogatója a Petőfi Kulturális Ügynökség. Írta: Kántor Mihály. Rajzok: Szabó Csaba és Fritz Zoltán. Művészeti vezető: Futaki Attila. Előszó: Jávorszky Béla Szilárd

Nyitóképen Deák Bill Gyula Debrecenben, 2018-ban. Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt