Jó volt kiszabadulni a karanténból, és nagyon örültünk, amikor a múzeumok is újranyitottak. Néhány intézmény a korábban már látogatható kiállításait hosszabbította meg, de voltak olyanok is, akik a vírus miatt elmaradt tárlatokat pótolták. Most azokat mutatjuk, amelyeket még meg lehet nézni, és amelyeket mi is nagyon szerettünk.

Dürer és kora, Szépművészeti Múzeum, Budapest

A Szépművészeti Múzeumnak nemzetközileg is kiemelkedő a Grafikai Gyűjteménye, amelyből a mostani tárlaton az internacionális gótika világától a reneszánsz korszakon át a manierizmus időszakáig ívelő két évszázadban, a német nyelvterületen készült művekből láthatunk egy igazán impozáns válogatást. A húzónév Dürer, akitől tíz metszet és két rajz látható. A német reneszánsz virtuóz grafikusművésze mellett még jó pár kiemelkedő alkotó szerepel a kiállításon. Dürer közismert nyomatai is szerepelnek a falakon, többek között a Melancholia I., az Ádám és Éva vagy a Férfifürdő, de olyan ínyencséget is láthatunk tőle, mint a Mária Magdolna ezüstvesszővel készült rajza, ami mára szinte alig látható szabad szemmel. A kortársak közül érdemes sok időt szentelni Wolfgang Huber expresszív vonalvezetésű fűzfáinak, Albrecht Altdorfer Szent Borbálájának, Heintz Két nimfájának vagy éppen Hans Hoffman Pünkösdi rózsájának. 

A kiállítás október 18-ig látható, itt számoltunk be róla részletesen. 

Éljen a kérdőjel, vesszen a pont! – Réber László 100., Virág Benedek Ház, Budapest

A Virág Benedek Ház Réber László születésének 100. évfordulóján nagyszabású kiállítással tiszteleg a népszerű grafikus előtt: Örkény, Karinthy, Vonnegut és Bulgakov műveihez készített rajzaiból láthatunk egy igazán szép válogatást. Más minőséget nyernek ezek a rajzok ebben a térben: az illusztrációk zöme kinagyítva, fotómásolatban vagy Babos Zsili Bertalan falfestményei révén jelenik meg. A tárlatra sikerült megszerezni néhány eredeti Réber-rajzot is, amelyeket most közelről fürkészhetünk. Továbbá látható a grafikus rendezte animációk és reklámok közül is három: az Autókor, az Eldorádó és a Configuration (Az ember, a föld és az űr).

Az október 1-jéig látogatható kiállításról itt írtunk. 

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

Terebessy L. Föld: Táj legyen táj, tengertől tengerig, Műcsarnok, Budapest

Még augusztus 23-ig látható Teresebby L. Föld Táj legyen táj, tengertől tengerig kiállítása, amely egy belső utazásra invitál minket. Ennek során elhagyjuk a fizikai dimenziót és egyre inkább képesek leszünk befelé figyelve meghallani az ősi hangokat. A műtárgyak igazán a befogadó által elevenednek meg: nekünk kell működésbe hoznunk a kozmikus, szellemimélység-mérő ábrázolásokat. Az Egetlengető földhintákat mi indítjuk el, ujjaink apró érintésével mi tesszük őket hangzóvá.

A kiállításról itt írtunk.

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

Ragyogj! Divat és csillogás, Kiscelli Múzeum, Budapest

Elképesztő öltözékek között járhatunk a Kiscelli templomterében, ahol Erzsébet királyné esküvői ruhájának uszályától Péterfy Bori fellépőruhájáig egészen sokféle korú és stílusú darabot láthatunk. A kiállítás legkorábbi darabja egy 1770 körül készült, aranycsipkés ruhaderék, majd következnek a 19. századi és kortárs darabok. Az öltözékeket a fény fogja össze: az egyes szekciókat a különböző égitestek szimbolizálják. Az arany a nap, az ezüstös fényű ruhák a hold, míg a fekete a csillagok ragyogását szimbolizálja. A modern és kortárs darabok sokszínűségük miatt kerültek a szivárvány tematika alá. Olyan különlegességek is láthatók itt, mint Medveczky Ilona fellépőruhája és Eleni Korani, az Ernst Galéria tulajdonosa operabálon viselt estélyije. Több kortárs designer darabot is felvonultat a kiállítás: többek közt USE, a Je suis belle, Kosánszky Dóra, Abodi, Camou és Artista ruhákat. 

A kiállítás szeptember 6-ig látogatható, és itt írtunk róla. 

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

Barcsay mester és tanítványai, Nemzeti Emlékezet Múzeuma, Budapest

Barcsay alkotóművészként és mesterként elevenedik meg azon a vándorkiállításon, amely jelenleg a Fiumei úti sírkertben, a Nemzeti Emlékezet Múzeumában látható. Barcsay szitanyomatai és festményei a mester konstruktivista korszakába engednek bepillantást, de a falakon szerepelnek a Művészeti anatómia és az Ember és drapéria köteteinek legszebb táblái is. Azonban nemcsak ezekben jelenik meg Barcsay oktatói munkássága, hanem a tanítványok és barátok, Konok Tamás, Deim Pál és Balogh László kiállított nyomataiban is. Megtekinthetjük Barcsay eredeti festőállványát is, rajta az alkotó egy befejezetlen képével. A vitrinekben pedig különböző emlékplaketteket is kiállítottak, amelyek őrzik az alkotó képmását. 

A kiállításról itt számoltunk be.

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

Gallai Judit Ágnes: Tria Mala – Tűz Tenger Asszony, ÚjMűhely Galéria, Szentendre

Gallai Judit festményein különféle mondakörök istennői elevenednek, miközben e képek főszereplője mindig ő maga. Alkotásai így lesznek egyszerre kozmikusak és nagyon személyesek. Az ÚjMűhely Galériában látható kiállításán olajképei, cukorszobrai és cianotípiái is szerepelnek. Az olajfestményeken jelen levő kiszámítottság, precizitás izgalmas kontrasztot képez a cianotípiákban rejlő véletlenszerűséggel. A tárlaton Gallai két performansza is látható: ezekben a test kötöttségeitől való megszabadulás és az átlényegülés manifesztálódik.

A kiállítás szeptember 6-ig látogatható.

Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

Honfoglalás – Ahogy Munkácsy megfestette, Móra Ferenc Múzeum, Szeged

Az újranyitott a Móra Ferenc Múzeum több állandó és időszaki kiállításokkal várja a látogatókat. Többek között látogatható a Munkácsy Mihály Honfoglalásának keletkezéséről szóló tárlat is, amelyen eredeti Munkácsy-festmények is szerepelnek. A kiállítás azt járja körbe, hogy milyen előzmények után született meg Munkácsy Mihály gigantikus méretű festménye, a Honfoglalás. A falakon érdekes történetek olvashatók, és azt is bemutatják, hogy mai régész szemmel milyen hibák fedezhetők fel a honfoglaláskori alakok ábrázolásán. A végleges festmény méretarányos digitális lenyomatát, valamint az alkotáshoz készült eredeti vázlatokat is láthatjuk.

A kiállítás december 31-ig látogatható.

Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

machine imaginaire – Vera Molnar algoritmusai, MODEM, Debrecen

A 70 éve Párizsban élő és alkotó magyar képzőművész, Vera Molnar különleges, számítógépes alkotásaiból látható válogatás a debreceni MODEM-ben. A számítógépes művészet origójaként ismert alkotó jelentősége a generatív művészetben, a struktúra és a véletlen összekapcsolásában, valamint esztétikai szerepének hiteles tisztázásában áll. A machine imaginaire című kiállítás az oeuvre valamennyi állomását érinti. A rendezés a hazai magángyűjtők több évtizedes gyűjtésére és fókuszaira épít.

A kiállítás október 4-ig látogatható. Részletek itt.

Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

TOP 10, Vaszary Galéria, Balatonfüred

Vállaltan szubjektív a Vaszary Galéria TOP 10 című kiállítása, amelyen a kortárs magyar képzőművészet tíz legjobb alkotójának munkái láthatók. Az alkotók listáját a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatói állították össze, az ő ízlésüket tükrözi ez a kiállítás, amely egyben a tízéves galéria évfordulójára is reflektál. Bak Imre, Birkás Ákos, Bukta Imre, Fehér László, Ilona Keserü Ilona, Lakner László, Maurer Dóra, Szűcs Attila, Szöllősi Géza és a Kis Varsó művészpáros alkotásai láthatók itt.

A tárlat 2021. január 10-ig látogatható a Vaszary Galériában. Beke László művészettörténésszel, a tárlat kurátorával készült interjúnk itt olvasható.

Fehér László: Önarckép (Sulyok Miklós felvétele)

Ragyogjon emberméltóság sugára, a Vörösmarty Emlékház állandó kiállítása, Kápolnásnyék

A MIRE program keretében nemrégiben újult meg a kápolnásnyéki Vörösmarty Emlékház, ahol új állandó kiállítással is várják a látogatókat. A tárlaton három eredeti tárgy is látható a költőtől. Vörösmarty íróasztalán kívül egy pecsenyéstál a család tulajdonából és egy porcelánváza, amelyet a költő balatonfüredi hódolóitól kapott. A sok további relikvia, ami Vörösmarty birtokában volt, virtuálisan jelenik meg a kiállításon: 3D-ben, érintőképernyő segítségével megtekinthetők, körbeforgathatók, felnagyíthatók. Az új kiállítás rendezőelve az 1843-as Hymnus című Vörösmarty-vers utolsó sora. Kovács Ida kurátor azt szerette volna érzékeltetni ebben a kiállítótérben, hogy Vörösmarty költészetét nemcsak a túlcsorduló romantikus érzület, hanem az egész emberiség jövőjével foglalkozó motívum is jellemzi. 

Kovács Idaa kurátorral készült interjú a PIM blogján olvasható.

Fotó: Birtalan Zsolt/PIM

Nyitókép: Pexels.com/Adrianna Calvo