A halott szerző a jó szerző, az élő olvasó a jó olvasó

Irodalom

Nagy Koppány Zsolt kiváló író, nem utolsósorban rovatunk prózaszerkesztője, 2016-ban kapta meg a József Attila-díjat, idén pedig Magyarország Babérkoszorújával tüntették ki. Sajátságos, olykor morbidba hajló humora és nyelvi eleganciája miatt első novelláskötete óta közkedvelt szerző, a későbbiekben nagyregényeivel is bizonyított. Írói tevékenysége mellett a Kárpát-medencei Tehetséggondozó Nonprofit Kft. Előretolt Helyőrség Íróakadémiájának oktatója, ugyanitt kiadóvezető is.

Nagy Koppány Zsolt. Fotó: Éberling András / Magyar Kultúra
Nagy Koppány Zsolt. Fotó: Éberling András / Magyar Kultúra

Hiszel az irodalomban? A Magyarország Babérkoszorúja átvétele kapcsán bizonyára végeztél egy számvetést, az érdekel, hogy milyennek láttad ezt a pályát, amikor indultál, és milyennek látod most, úgymond a csúcs felé?

Szeretném elkerülni, hogy fellengzősnek tűnjek, de most nehéz lesz – és mégis ez az igazság: azok közül a jelenségek közül, amelyekben hinni lehet, leginkább az irodalomban hiszek. A szövegekben soha nem kellett még csalódnom – bár lehet, hogy csak szerencsésen válogatom meg az olvasmányaimat. Különbség a pályakezdés és a jelen között talán csak annyi, hogy annak idején, a kilencvenes évek második felében, amikor belemerültem a kolozsvári irodalmi közegbe, ezt a fenti evidenciát az irodalomban való hitről még nem láttam ennyire élesen. És azt sem gondoltam, hogy viszont az irodalmi életben – aminek, ugye, köze nincs az irodalomhoz, de fizikai létezőként mégiscsak abban (is) kell mozogni – ennyi szenny, nehézség, kisstílűség, sértettség, düh, frusztráció, irigység és dilettantizmus, és napestig sorolhatnám, mi minden szörnyűség van… De szerencsére ennek tényleg nincs köze a nagy szent irodalomhoz.

Milyen motivációja van az alkotásra manapság egy prózaírónak? Azért is kérdezem, mert a prózát valamelyest rizikósabbnak tartom a líránál, egy nagyregény bizonyára több munkát igényel, mint a versírás.  Manapság a szerző a piacra ír, meg kell felelni bármilyen elvárásnak?

Lehet, hogy illene megfelelni, de én nem teszek engedményeket, sem gesztusokat: azt írom, és csak azt, amit éppen akkor írnom muszáj a leglényeg belsejéből fakadóan. Viszonylag szigorú programot követek, amennyiben a magam által kitűzött célnak igyekszem megfelelni, és megírni mindazt, amit nekem kell – és ha nem hangzik ez nagyképűen: csak én tudok – megírni, és ebbe nem fér bele a gesztustevő kitérések sora. Nagyon sok mindenben megalkudtam és megalkuszom, mert rákényszerítenek a körülmények, de ebben az egyben soha. Jó érzés ez, mert nincs egyrészt-másrészt, nincs kacskaringó, csak szép, a cél felé tartó egyenes vonalú, egyenletes mozgás van.

Más megközelítésben: gyakran szoktad emlegetni, hogy a szerző halott... Mi a helyzet az olvasóval?

Valóban, a szerző halott, és a halott szerző a jó szerző, mert minden terehtől ment’ lehet közeledni az életműhöz és a saját életünkbe integrálni a kvintesszenciáját – mármint az életműnek –, de olvasóból éppen az élő olvasó a jó: az, hogy valakit mennyien olvastak a maga korában, semmilyen kapcsolatban nincs azzal, hogy nekem most mit tud mondani – lásd Karácsony Benő, személyes kedvencem, szomorú esetét. Az élő olvasó a jó olvasó tehát, és szinte elképzelhetetlen, mennyire meg kell becsülni az értő olvasót, amelyik – ebben szerintem sok szerzőtársammal egyetértünk – kiveszőben lévő faj. Megszerezni egy könyvnek és megtartani egy könyv, netán egy életmű bűvöletében egy ilyen olvasót… Nem is hiszem, hogy van ennél szebb és magasztosabb cél.

Nagy Koppány Zsolt. Fotó: Éberling András / Magyar Kultúra
Nagy Koppány Zsolt. Fotó: Éberling András / Magyar Kultúra

Hogy látod ugyanezt a kérdést szerkesztői szemmel, hiszen kiadói és folyóiratszerkesztőként is tevékenykedsz?

Míg olvasni kevesen olvasnak, írni szinte mindenki ír. Valahol a társművészetekben, de akár a tágabb kontextusban is státusszimbólum lett az, hogy az embernek könyve legyen. Addig nem is vagyok jó séf, autószerelő – vagy vízimentő/színésznő (annak idején én fordítottam magyarra például Pamela Anderson természetesen szellemíróval íratott önéletrajzát) –, amíg mindezt könyvben is el nem dalolom. Dömping van, szövegdömping, Dunát lehet rekeszteni vele – de gátszemű olvasóból alig akad már. Ezért aztán a szerkesztő feladata ebben kicsit rendet vágni, és bár itt is léteznek egyéni ízléskülönbségből fakadó vadhajtások, azért van egy jól érzékelhető szakmai minimum is, amely fölött húzódó konszenzus segít ezt a munkát jól végezni – szerkesztőségenként, Kárpát-medence-szerte.

Az irodalmi tapasztalataidat összegezve milyen tendenciákat látsz az olvasói gondolkodásban, a befogadói aktus alakulásában?

Kicsit mintha szétszálazódott volna az olvasói gondolkodás; ahhoz képest, ahogyan például egységesen tudott viszonyulni még pár évvel ezelőtt a szintén tömbszerűen és jól felismerhetően létező és megjelenő posztmodern irodalomhoz, szóval ahhoz képest mindenképpen nivellálódott, széjjelment úgyszólván. (Persze, lehet, hogy ez még mindig maga a posztmodern töredezettség, sőt töredezés!) Csoportok vannak, táborok (nem rajongótáborok, csak afféle… táborok), legtöbbször napi aktualitások – és ami a legszörnyűbb: politikai megfontolások – mentén szerveződő gruppok, de ez persze csak a nyomasztó jelen, a kevés jelentőséggel bíró aktualitás; a többit, a jelentőst úgyis az idő méri meg, mint tette ezt korábban is.

Merre alakul a nyelvi igényesség az emberekben, az olvasókban?

Nem hiszem, hogy létezik erről általános kép, és ha volna is, szükségszerűen torzít, mint minden általánosítás (bár tagadhatatlan, hogy a szavak súlya elkopott: gondoljunk a fenére, az ótvarra, hogy durvábbakat ne említsek, amelyek szinte kötőszóként fordulnak elő a folyószövegben). Divat lett rosszakat mondani erről, elsiratni, meggyászolni, de ne feledjük, az ostobák és igénytelenek mindig hangosak, a csendes többség viszont nem ilyen. Érdemes tehát mély(ebb)re ásni, bár ha jobban meggondolom, erre sincs szükség: ápolgassa mindenki saját kertjét, kerítse be minden gazda a (nyelvi tár)házát, olvasson sokat, és ne tegyen engedményeket ebből a szempontból – sem. Én magamon azt látom, hogy a szinte megszállott olvasás nagyon sokat segít: nemcsak a hétköznapok elviselésében, nemcsak az agy, a memória, a gondolkodás frissen tartásában, hanem abban is, hogy az olvasott mondatok, könyvek – bár egy részük menthetetlenül elvész – beépül(je)nek, szervül(je)nek az olvasóba(n), és így értelmes emberként várhatja a véget, nem pedig vágóhídi, öntudatlan állatként, ami azért jelentős különbség – vagy nem? Meglátja majd mindenki.

Nagy Koppány Zsolt. Fotó: Éberling András / Magyar Kultúra
Nagy Koppány Zsolt. Fotó: Éberling András / Magyar Kultúra

Híres vagy a kiváló humorodról is. Milyen a humor helyzete a mai kortárs irodalomban? Min nevet az olvasó?

A Magyar Művészeti Akadémián tartott székfoglalómban éppen erről beszéltem – nem könnyű zanzásítani, de a lényege az volt, hogy míg a humoros irodalom a kultúrtörténet egy jelentős időszaka alatt a maga megbecsült helyén volt, napjainkra másodrendű állampolgára lett az irodalom köztársaságának. Ennek megvannak a vizsgálható okai, de az külön tanulmányt igényelne. Mindenesetre a humoros irodalmat művelő szerzők meglehetősen frusztráltak, és komoly(kodó) munkákkal próbálják kisebbíteni azon vétküket, hogy merészeltek ilyet is írni. És ha mindez nem volna elég, a legutóbbi időkben tapasztalt politikaikorrektség-elvárás végképp kiherél minden valamirevaló humoros alkotást. A helyzet tehát nem jó, és lassan már nincs min nevetnie az olvasónak, de ettől még nem szabad hátrálni: én szerzőként és szerkesztőként, sőt tanárként is igyekszem ennek ellentartani, hátha lesz még finomszőlő-kor és humor-lágykenyér.

A nagy elismerés után merre indulsz tovább?

Megint fellengzősen, esetleg nagyképűen hathat, de megyek tovább az úton, amit évek óta járok: négy kéziratom van készen, ezeket gondozgatom, készítem elő kiadásra, illetve a régi könyveket is csiszolgatom, mert a csiszolási szükségszerűség is olyan, mint a szeretet: soha el nem fogy. Pedig amikor először jelenik meg valami, azt gondolná az ember, ennél jobb már nem is lehet a szöveg. Pedig lehet, mindig lehet, és nagy kegy a sorstól ezt észrevenni, elfogadni és foglalkozni vele.