Miben más a koreai képregény, a manhva a nyugati vagy más keleti társukhoz képest? Miért olyan népszerű Dél-Koreában az okostelefonokra tervezett digitális verziója, a webtoon? Ezekre a kérdésekre is válaszol a budapesti Koreai Kulturális Központ október 2-ától látogatható képregény-kiállítása.

A dél-koreai képregény, azaz a manhva világába vezet be a budapesti Koreai Kulturális Központ október 2-ától látogatható kiállítása. A tárlaton hat nemzetközileg elismert dél-koreai képregényalkotó munkáit ismerheti meg a közönség. A Budapesten először látható kiállítás a dél-koreai képregény, a manhva műfaji sajátosságaiba és a kibontakozó történeteken keresztül a koreai társadalomban élő emberek életébe is beavat.

A válogatás, amelyek között gyermekek, tizenévesek és felnőttek számára készült papíralapú és digitális képregények vegyesen szerepelnek, a dél-koreai képregény sajátos műfaji jellemzőit megmutatva a történet és az illusztráció tekintetében is minőségi módon képes a mai koreai társadalom ábrázolására – mondta el Sin Mjonghván, a kiállítás kurátora, a Koreai Képregény Társaság vezetője.

A kiállítás anyagában többek között szerepelnek Sooshinji és Ma Yeongshin képregényei, amelyek a mai koreai nők helyzetével foglalkoznak. Előbbi a Sarin, a menyecske című digitális képregényében egy friss házas nő kihívásait sorozatokra bontva osztotta meg saját közösségi média felületén, ami hirtelen nagy népszerűségre tett szert, rövid időn belül több mint 600 ezer követője lett. A főszereplő asszonyt a patriarchális családi kultúrában ábrázolja, amivel a koreai társadalom érzékeny pontjaira világít rá, és arra sarkallja a hazai olvasókat, hogy maguk is rákérdezzenek ezekre a rögzült viszonyrendszerekre.


651ab1640a726b67b8938a7b.jpg
A képregény-kiállítás részlete. Fotó: Mikó Vencel

Ma Yeongshin műve a koreai társadalom szinte láthatatlan tagjainak, a változó korba érő anyák történeteit meséli el. A képregény igen kedvező kritikákat kapott hazájában és külföldön is, többek között a legjobb nemzetközi alkotás kategóriában elnyerte a képregényvilág Oscarjának tartott, a Mad magazin alapítójáról elnevezett Harvey-díjat.

A nők helyzetén túl más művek a serdülőkor vagy éppen a fiatal felnőttség nehézségein keresztül mesélnek plasztikusan olyan, modern korunkra jellemző jelenségekről, mint a szisztematikus megfélemlítés, a depresszió vagy a generációsan terhelt családi struktúrák. A súlyos témák mellett bájos gyermekképregények és híres koreai képregénykarakterekből készült tárgyak is megtekinthetők a kiállításon.

A tárlat 2024. január 31-ig minden hétköznap 12 órától 20 óráig ingyenesen látogatható a II. kerületi Koreai Kulturális Központban.

Kiállító művészek: Sooshinji, Ma Youngshin, Ancco, Lee Yoonhee, Ha Minseok, Hong Yeongsik. Vendégkurátor: Shin Myeong Hwan, a Koreai Képregény Társaság vezetője, karikaturista, illusztrátor, a Dongguk Egyetem webtoon oktatója.

Nyitóképen a képregény-kiállítás részlete. Fotó: Mikó Vencel