Aggasztó adatok sora jelenik meg arról, hogy a felnövekvő korosztály szövegértési nehézségekkel küzd. A gonddal egyre több szakember foglalkozik, sokféle kezdeményezés próbál javítani a helyzeten, ám a Nagy Könyv-versengésen kívül nem igazán valósult meg nagyszabású, olvasásnépszerűsítő program Magyarországon. Békés Pál, az IBBY honi elnöke Lengyelországot hozta fel példaként, ahol évek óta zajlik a Mindenki olvas a gyerekeknek elnevezésű program. Annak az a lényege, hogy minden családban olvassanak legalább húsz percet a gyerekeknek, és így szerettessék meg velük az olvasást. A mese útja is - szakmai nyelven szólva - egy olvasóvá nevelő program, melynek célja, hogy szakmai támogatást nyújtson mindazoknak, akik gyermekkel foglalkozva szövegértési nehézségekkel és az olvasókedv csökkenésével találkoznak. A szervezők úgy tartják, az olvasás megszerettetéséhez vezető egyfajta út lehet a program. A mesék révén a gyerekek megismerkednek közös múltunk fontos részével, a magyar népmesék világával, melyeknek üzenete ma is eleven. A mesék bölcsessége kortalan. Nem véletlen, hogy egyre több pszichológus, biblioterapeuta választja a mesét mint gyógyító erejű eszközt.
A Mese útja 13 "mesehónapon" át kanyarog, 2009 áprilisától 2010 áprilisáig. Minden hónap egy mesei toposz, mesefigura köré szerveződik, így azután egymást követi a Vándorok hava, Boszorkány hava, Erdő hava, Királykisasszonyok hava, Sárkány hava, Óriások hava, Tündérek hava, Varázsló hava, a Legkisebb fiú hava, Medvék hava, Manók hava, Ördögök hava, Óperencia hava. Havonta más főszervező tartja a nyitórendezvényt és készíti el a honlapon megjelenítendő tartalmakat. Az április nyitórendezvénye - a vándorokkal - Csepelről, a Karácsony Sándor Általános Iskolából indult útjára.