fortepan_70121_16.jpg

Ismeretlen borzalmak a tízemeletesek árnyékában

A Bécsi út egyik oldalán a GOBUDA Mall, a másikon a lakótelep zsong, mindkettő átlagos hétvégi életét éli. Csak egy kis kört teszünk a Budapest Galéria sétájának két vezetőjével, de hamar kiderül, a legkiszolgáltatottabbak sorsából sarjadt ez a városrész is.

Horváth Péter, az Óbudai Múzeum történész-muzeológusa az óbudai téglagyártás történetébe vezet be. Nem ugrik vissza az agyag harmincmillió évvel ezelőtti kialakulásáig, csupán a római korig, az Aquincum megalapítását jelentő 2. századig, hiszen a katonai tábor és a civil település az itt bányászott agyagból épült. A középkorban tovább folytatódott a kiscelli kék agyag bányászata és a tégla-, illetve cserépgyártás, az még az oszmán-török uralom alatt sem szűnt meg. A Zichy család óbudai uradalmában szintén fontos szerepet kapott ez az iparág, 12 településről maradtak meg itteni bélyeggel ellátott téglák, meséli a történész.

A környéken a 18. század második felében már jelentős települést találunk, ahol a szőlőtermeléstől az újraindított tégla- és az újonnan alapított textilgyárakig sokféle vállalkozás üzemelt. Paradox módon egy tragédia hozta el a virágkort: az 1838-as árvíz után újjá kellett építeni Pestet, a város pedig ezt követően hirtelen fejlődésnek indult, következésképp megnőtt a kereslet az óbudai téglákra és cserepekre. Az agyag mennyisége kiapadhatatlannak tűnt, egyre több céget alapítottak, ráadásul a század végén adókedvezménnyel is segítették a vállalkozásokat, így aztán a két világháború közti időszakban már tucatnyi kisebb-nagyobb téglagyár üzemelt a Bécsi út két oldalán, egyre inkább kiszorítva a területről a lakóházakat, magyarázza Horváth Péter.

20240309_Seta_Porajmos_menten CsZs (9 of 21).jpg
Horváth Péter. Fotó: Csákvári Zsigmond / Kultúra.hu

Hozzáteszi, ez a vidék a külváros külvárosának számított. A hegy felőli részen folyt a bányászat robbantással vagy külszíni fejtéssel – néhol máig be nem hegedt tájsebet hagyva –, lejjebb egy kőkerítéssel elkerített területen folyt a téglavetés, a szárítás. A legnagyobb üzemek a Nagybátony–Újlaki és a Victoria (Bohn) Téglagyár voltak. Közvetlenül innen indultak az áruval teli vonatok, a gyárakból induló sínek az óbudai vasútállomásra futottak be. Ezek a logisztikai szempontok később fontos szerepet játszottak abban, hogy 1944–1945-ben itt létesítettek gyűjtőtábort, világítja meg az Óbudai Múzeum munkatársa azt, hogy

az egyik korszak praktikus üzleti döntését hogyan fordította a maga javára cinikusan és embertelenül egy másik.

A séta másik vezetője, Pocsai Bettina roma aktivista próbálja a csoportot interakcióra bírni, ami elég nehezen megy. A roma vagy cigány szót használjuk? Mit tudunk a nyelvről, a népcsoportról, milyen híres romákat ismerünk? És ahogy az felnőtteknél szokás, hiába minden bátorító mosoly, zavart hallgatás a válasz. Nem meglepő, ebben szocializálódtunk. (Valaki Snétberger Ferencet mondja.) A roma és a cigány szavak jelentéséről beszél, mutatja a zászlót, elmondja a létrejöttét, a színek jelentését, rátér a nomád életmódra és a letelepedésre, gyorstalpalót ad a romák korokon átívelő rendszerszintű elnyomásáról az erőszakos letelepítéstől az internáláson át a kényszersterilizálásig. Békésebb témákra áttérve vázolja a dialektusokat, a magyarországi roma népcsoportokat és a tradicionális mesterségeket.

Ezek közé tartozik a vályogvetés és bizonyos speciális fémmunkák is, ezért nem véletlen, hogy annyi roma talált munkát az óbudai tégla- és hajógyárakban – viszi tovább a téglagyári történetet Horváth Péter, megjegyezve, hogy a szegkovácsok szakértelmének köszönhetően áll stabilan a vidámparki hullámvasút. Eközben a Váradi utcai háziorvosi rendelőhöz érünk, amelynek oldalán egy emléktábla emlékezik a porajmos áldozataira, azokra, akiket 1944. november 10-én marhavagonokba zsúfolva küldtek a halálba.

A magyarországi romákat a német megszállást jóval megelőzően, kollektív módon, rendeletileg minősítették megbízhatatlannak. A jogrendben és közigazgatásban megvoltak annak a feltételei, hogy a romákat a helyi hatóságok különösebb indok nélkül is hatósági kényszerintézkedések alá vessék. Évente kétszer „cigányrazziát” tartottak, összegyűjtötték a vándorló életmódot folytatókat, dologházakba zárták őket, a ’30-as évek elejétől megnehezítették az iparengedélyek kiváltását. 1939-ben Endre László – a későbbi deportálásokat szervező belügyi államtitkár – a gyűjtőtáborokba internálást javasolta, de volt, aki egyenesen azt szorgalmazta, hogy a romákat hatéves kortól, nemre való tekintet nélkül jelöljék meg valamilyen eltávolíthatatlan vegyszerrel. Bár voltak kisebb roma csoportok, akik 1944 tavaszán Auschwitzba és Mauthausenbe kerültek, kezdetben a német megszállókat nem érdekelték különösebben a romák, hiszen semmilyen vagyonnal nem rendelkeztek.

20240309_Seta_Porajmos_menten CsZs (21 of 21).jpg
Pocsai Bettina. Fotó: Csákvári Zsigmond / Kultúra.hu

A „cigánykérdés” 1944 nyarán került elő. Munkásszázadok felállítását rendelték el – ástak sáncokat, szedtek aknákat, dolgoztak hadiépítkezéseken, és voltak, akiket Németországba vittek –, és elkezdődött a cigánygettók létrehozása. Horváth Péter felidézi: október közepétől kezdték a Bécsi út 171. alatti nyilasházból kirajzó keretlegények zaklatni a Pilis irányában élőket. A Budapest környéki romákat november 2. és 6. között terelték össze a helyi csendőrségeken, majd az óbudai téglagyárba vitték őket. Onnan gyalog mentek Budaörsre, ott november 8-án bevagonírozták őket. Dachauba, Mauthausenbe indultak a vonatok, onnan néhány nappal később Buchenwaldba, Bergen-Belsenbe, Ravensbrückbe mentek tovább a transzportok. Hogy mennyien lehettek, nem tudni, öt- és ötvenezer közé teszik az áldozatok számát. Ennél – hiszen egyetlen élet is számít – már csak az a tragikusabb, hogy azt sem tudni, kik voltak ezek a honfitársaink, ugyanis a magyar csendőrség és nyilasok sok helyütt minden dokumentáció nélkül végezték ki a roma közösséget. A hatóságok arra sem méltatták őket, hogy emberként kezeljék őket, a neveket csak a túlélők visszaemlékezéseiből lehetett összeszedni. Egy név, esetleg egy születési évszám, a halál oka. Sokakkal saját sírjukat ásatták meg, abba lőtték őket. A porajmos jelentése, az elpusztítás, elnyeletés így még sötétebb árnyalatot kap.

Pocsai Bettina egy újabb lapot ad körbe a koncentrációs táborokbeli rabruhákon használt különböző színű jelölésekkel. Semmilyen másságnak nem volt kegyelem. Felidézi a roma ellenállás napjává vált május 16. és augusztus 2. eseményeit. Előbbin fellázadtak az auschwitzi családi táborban élő romák, de az ötezer embert még békén hagyták az őrök – nincs jelző a sors játékára: magyar zsidóknak kellett volna a hely –, hogy különös kegyetlenséggel bosszulják meg az utóbbin. Ez a nyári nap a roma holokauszt emléknapja, amelyre a porajmos mellett használják az összes és a gyilkosság szavakból álló samudaripe összetételt és a kali trash jelzős szerkezetet is, ami azt jelenti: fekete félelem – bővíti a sétálók ismereteit Pocsai Bettina.

A háború után visszatért az élet és a munka a téglagyárakba, amelyeket az államosítás után különböző csoportosításokba irányították. 1953-ban felszámolták az alsógyárat, a felsőgyár húsz évvel később fejezte be a működést. A környék folyamatosan alakult, a bányákat feltöltötték háztartási szeméttel, sittel, még a metró építéséből származó talaj is került ide. A cegajt, azaz a munkáslakótelep barakkjait felszámolták, épült rendelő, iskola, 1958 és 1974 között pedig egy reménytelibb jövő reményében elkészültek az az Óbudai Kísérleti Lakótelep tömbjei. A fiatal építészek lehetőséget kaphattak arra, hogy kipróbálják magukat, alkotásaikban a tájat és benne az épületeket egységként kezeljék, és a házakban lakók potenciális igényeit is figyelembe vegyék. Komplexen közelítették meg a munkát, így értek a korabeli modernizmus csúcsára. A tervezők, magyarázza Horváth Péter, nemcsak a lakások praktikus el- és berendezésére ügyeltek, de figyeltek arra is, hogy megmaradjon a bensőséges, falusias hangulat, hogy közösségi terek jöjjenek létre, és a lehetőségekhez mérten a játékos megoldásokat is használták. (Mai szemmel is milyen klassz Andor Anikó tájépítész holdbéli tájra emlékeztető hepehupás Holdudvara!) Persze, a hidegháborús évek nyomot hagytak: négyszáz fős légópince is van a lakótelep alatt.

fortepan_258583.jpg
Cigányok az Óbudai piac Kórház utca–Szél utca–Verőfény utca–Vihar utca által határolt területen 1969-ben. Fotó: Reményi József / Fortepan

Ma már ez is történelem, hiszen új generációk születnek és nőnek fel, akiknek a 20. század vége körülbelül azt jelenti, mint a középkor, hiszen egyre fogynak a szemtanúk, akik saját élményeiket, emlékeiket átadhatják.

De hogyan állíthatunk emléket olyan embereknek, akikről szinte alig tudunk valamit? Erre a kérdésre keresett – és talált – választ a nemzetközi Depart Collective.

A Budapest Galériában április 7-ig látogatható a Ha mindenki meghallaná című kiállítás, ahol a lenti sötét térben álló fémoszlopból olyan szövegek, levelek szólnak, amelyeket a porajmos nagyrészt névtelen áldozatainak címeztek mai emlékezők. A felső részben az alkotócsoport szakmai partnerei mutatkoznak be, a roma közösségben zajló munkájukat ismerhetik meg az érdeklődők, akik maguk is írhatnak levelet, és van egy könyvtárszoba is, ahol a szakirodalomban lehet elmélyülni. Az összeérő történetekből különös idő- és társadalomszelvény jön létre, amelynek egyik rétege mindig a borzalmaké, a másik pedig az abból sarjadó életé. Az elnyomást őrzi a föld. Már csak az kell, hogy mi, emberek se álljunk ellen az emlékezésnek.

Ez is érdekelheti

Volt taxis és vagyonőr, ma ő az egyik legismertebb hazai nevettető

Lakatos László Bátya az első cigány standuposként indult el a nevettetés útján, de mára túllépett ezen, szerinte a humor egyetemes. Telt házas előadásai és százezres követőbázisa bizonyítják, hogy széles körben van kereslet a poénjaira.

Senki ne mondja meg, hogyan adjuk a talpalávalót!

Meddig lehet elmenni, hogy ne sérüljön a hagyomány? Oláh Józseffel, a Parno Graszt jó kedélyű vezetőjével Genda Noémi beszélgetett a zenekar történetéről, a hagyományos roma kultúra helyzetéről, illetve arról, miért tartja a zenész a Jóisten áldásának, hogy nem nyerték meg 2016-ban A Dalt.

Nem tudjuk, milyen cigánynak lenni, mert cigányok vagyunk

Kunhegyesi Ferenc a Szentandrássy István Roma Művészeti Galéria művészeti vezetője. A festőművész szerint a cigány festészet skatulyája kívülről érkezik, a tanulás pedig a roma és nem roma oldalra egyaránt ráfér. Interjú.

Te nem vagy olyan

Az újranyitott Bura Galéria progresszív cigány képzőművészeti intézmény kíván lenni. Első kiállításán Oltai Kata válogatásában kortárs roma női alkotók munkái szerepelnek.