don_carlos_1_ádám_zs._foto_berecz_valter_16.jpg

Milánói változatban tér vissza a Don Carlos az Operaházba

A közönség által jól ismert négyfelvonásos, olasz változatban, László Boldizsár címszereplésével tér vissza a repertoárra három év után Verdi népszerű operája, a Don Carlos. A május 17. és június 1. között öt alkalommal látható produkcióban az Opera együtteseit Halász Péter első vendégkarmester és Szennai Kálmán dirigálja Frank Hilbrich rendezésében.

A Don Carlos 1867-es párizsi, francia nyelvű ősbemutatóját követően több dalszínház a darab hossza miatt a zeneszerző engedélye nélküli húzással vitte színre a darab későbbi olasz változatát, aminek legtöbbször az első felvonás és a balettbetét esett áldozatául. Verdi a játszási gyakorlatok nyomán 1883-ban Párizsban készítette el az általa jóváhagyott, négyfelvonásos francia változatot, amelynek olasz adaptációját egy évvel később a milánói Scala mutatta be.

Az Opera felkérésére az elismert német rendező, Frank Hilbrich 2021-ben a Don Carlos végső, ötfelvonásos olasz változatát vitte színre, amelyet a budapesti közönség akkor láthatott először.

A lélektanilag gondosan kidolgozott darabot most azonban újra a magyar nézők által is jól ismert, négyfelvonásos formában mutatja be az Andrássy úti dalszínház, amelyet a Brémai Színház vezető rendezője és a Berlini Művészeti Egyetem oktatója személyesen dolgozott át.

Az előadás szimbólumokban gazdag díszleteit Volker Thiele, a mai kort idéző jelmezeit Gabriele Rupprecht tervezte.

A címszerepben László Boldizsár debütál, a főbb szerepekben partnerei kettős szereposztásban Bretz Gábor és Palerdi András (II. Fülöp), Ádám Zsuzsanna és az ugyancsak most bemutatkozó Kriszta Kinga (Erzsébet), Szántó Andrea és Gál Erika (Eboli hercegnő), Palerdi András és Rácz István (Főinkvizítor), valamint a szintén debütáló Haja Zsolt (Posa márki). A Magyar Állami Operaház Zenekarát és Énekkarát (karigazgató: Csiki Gábor) Halász Péter első vendégkarmester és Szennai Kálmán vezényli.

A 16. századi Spanyolország udvari intrikáit Friedrich Schiller azonos című drámája nyomán komponált Don Carlos a spanyol trónörökös tragikus történetét dolgozza fel, akinek nemes szándékai ellenére szerelmi élete és politikai pályafutása is válságba sodródik. Összetett karakterei és nagyszabású drámai muzsikája révén Verdi darabja a 19. századi operairodalom egyik kiemelkedő alkotása és egyike a Magyar Állami Operaház izgalmas repertoár-előadásainak.

További részletek és jegyvásárlás itt.

Fotó: Berecz Valter / Magyar Állami Operaház

Ez is érdekelheti

Kultúra a fotelből – László Boldizsár ajánlja

László Boldizsár szerint az önkéntes karantén még erősebb családi kohéziót eredményezhet, ám a kínaiak fegyelmezettségét érdemes lenne eltanulnunk.

Milyenek voltak régen a hősök, és milyenek napjainkban?

Bretz Gábor az új rendezésben színre kerülő Don Giovanni két előadása között vette át Kossuth-díját. A művész a napokban lett ötvenéves, de egy basszbariton előtt ilyenkor még ostromlásra váró csúcsok magasodnak. Nem készítettünk kimerítő leltárt arról, ami eddig történt, hiszen az elmúlt két évtizedbe annyi szép feladat fért bele számára, amennyi két embernek is elég lenne. Inkább pályája eseményeiből szemezgettünk.

Botlatóköveket avattak az Operaház főbejáratánál

A holokauszt operaházi áldozatainak emlékére tizenhét botlatókövet avatott fel az Operaház főbejárata előtt prof. dr. Grósz Andor, a Mazsihisz elnöke és dr. Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.

A színre lépésig civil vagyok, akkor viszont jön a 180 fokos fordulat

A színházban fontos a megbízhatóság, és Haja Zsolt, a Magyar Állami Operaház kamaraénekese ehhez még nyitott, a szakmát odaadóan szolgáló is.