almasi_toth_andras_borisz_godunov_premier_fogadas_2024_foto_berecz_valter_16.jpg

Richard Nixon és Mao Ce-tung az operaszínpadon találkozik

A 2024/2025-ös évad egyik első bemutatójaként az Eiffel Műhelyház különleges tereit felhasználva rendezi meg Almási-Tóth András John Adams egyik legsikerültebb és legkülönlegesebb dokumentarista operáját. A Nixon Kínában kapcsán a kortárs amerikai operáról és kultúrák találkozásáról is beszélgetett a rendezővel Ur Máté.

John Adams darabja most először kerül élőben a magyar közönség elé. Mi ennek a jelentősége?

Az opera egy valós, diplomáciai jelentőségű eseményt, Richard Nixon amerikai elnök és Mao Ce-tung, a Kínai Népköztársaság vezetőjének 1972-es találkozóját dolgozza fel. Egyfajta nyitás volt ez, amely lehetőséget teremtett a távol-keleti ország számára, hogy elhelyezze magát a világ színpadán. Talán itt kezdődött el az a máig tartó folyamat, amely Kínát nemcsak gazdasági, de politikai értelemben is a világ egyre megkerülhetetlenebb tényezőjévé teszi. John Adams műve valahogy ehhez igazodva kerül elő egyre többször, hiszen számos olyan kérdés van benne, ami továbbra is időszerű. Ráadásul a 20. század második felének legjelentősebb operájáról van szó, amelyben az amerikai zenei hagyomány és a klasszikus értelemben vett „nagyopera” tökéletes formát alkot.

A mű dokumentarista módon közelít egy megtörtént diplomáciai látogatáshoz. Rendezőként mennyire okoz ez nehézséget?

Annak idején Fodor Géza tökéletesen megfogalmazta, hogy az opera lényege a valóság és az absztrakció megfelelő aránya. Ez a mű szorosan kapcsolódik a mai világpolitikához és ahhoz a problémához, hogy a globalizáció eredőjeként hogyan tudunk viszonyulni számunkra teljesen idegen kultúrákhoz. Az első két felvonásban szóról szóra elhangzik a két vezető politikus találkozójának jegyzőkönyve, miközben sorra átlépünk egy másik dimenzióba, és belelátunk a legmélyebb gondolataikba, a harmadik felvonás már álomszerű, a politikai színtér mögött járunk, a privát szférában.

Mi az, amit egyébként John Adams eltalált ezzel a darabbal? Hiszen az amerikai opera sokáig nehezen tudta magát meghatározni.

Az amerikai gondolkodás alapvető jellemzője a valósághoz való igazodás igénye. Annak van hitele, ami dokumentumokkal van alátámasztva. John Adams éppen ezt fordította a maga javára, rátalált a valóság és az absztrakció között húzódó vékony határvonalra, ami igazi operává teszi a valós történetet. A mű csúcspontja a második felvonásban megjelenő balettelőadás. A First Lady, Pat Nixon először elindul, hogy felfedezze Pekinget, Madame Mao este egy előadásra hívja, amely a kommunizmus eszméit világítja meg, az amerikai nézők bevonódnak a történetbe, de teljesen más oldalról fogják fel a tartalmát. Ez a pillanat nagyon sokatmondó, összetett és elgondolkoztató.

Mindez hogyan jelenik majd meg az Eiffel Műhelyházban?

Ez az opera folyamatosan mozgásban van, hiszen a két kultúra nyitni próbál egymás felé, a kölcsönös meg nem értés azonban nem bezáródáshoz, hanem egymás elfogadásához vezet, annak ellenére, hogy nehéz egymáshoz kapcsolódni. Ez a másik fő gondolat: az elfogadás, mindenek felett. A Bánffy teremben és a Mozdonycsarnokban egyszerre zajló események azt hivatottak ábrázolni, hogy párhuzamosan több szinten játszódik a történet, hivatalos és privát szinten, több szemszögből tekintenek a szereplők a saját valóságukra. Elénk tárul a kínai kultúra, de az is, ahogy erre maguk az amerikaiak tekintenek. Ezt John Adams zeneileg is megírja, más hangneme van az amerikaiak és más a kínaiak gondolkodásának, a kettő mégis képes összeolvadni.

A téma aktuális, de hogyan szól mindez a magyar közönséghez?

Fiatalon egy vendégjátékon elmentem egy pekingi opera-előadásra, ahol alig tudtam visszafojtani a nevetést. Ma már tudom, hogy ez azért volt, mert nem értettem és ezzel a reakcióval valójában elutasítottam. Amit nem értünk, hajlamosak vagyunk eltolni magunktól. Igaz ez a szokatlan kultúrákra és a kortárs zenére is. Ez az opera és az előadás is ezt az emberi hiányosságot célozza, miközben egy nagyon is befogadható operashow-t mutat, tele különböző zenei formákkal és izgalmas színpadi megoldásokkal.

A bemutatót Vajda Gergely vezényli, aki maga is írt amerikai operát. Együtt alkotnak ilyenkor?

Vajda Gergellyel szinte a pályám kezdete óta dolgozom. A legelső pillanattól kezdve bevonom a munkába; nemcsak zeneileg, de rendezői oldalról és a díszletet tekintve is egyeztetünk. Nagyon jó közöttünk a kommunikáció.

Forrás: Opera Magazin

Ez is érdekelheti

Kortárs őserő a 19. századból

Almási-Tóth András azt mondja, hogy nem kell, mert nem is lehet megzabolázni azt az elemi nyerseséget, amely Muszorgszkijnak a most ősváltozatban színre került Borisz Godunovját áthatja. A rendező a politika helyett a démonokkal vívott harc felé fordult. Jászay Tamás írása.

„Ha egy darab működik a saját világában, akkor a jég hátán is megél” – Vajda Gergely A zenegénről

„Az ember kerek évfordulóknál nyilván átgondolja, csinált-e valami értelmeset, s ha igen, abból mi érvényes még. De az én szakmám nagyon előre tekintő.” Épp ezért a nemrégiben 50. születésnapját ünneplő karmester-zeneszerzővel a közelmúlt eseményei helyett leginkább a közeljövőt érintettük.

Az Eiffel Műhelyházban lesz Eötvös Péter új operájának világpremierje

Krasznahorkai László Az ellenállás melankóliája című regényéből Eötvös Péter írt operát Valuska címmel, amit 2023. december 2-án mutat be a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza.

Bemutatják a Mao Ce-tung és Nixon találkozásából készült operát az Eiffel Műhelyházban

Szemerédy Károly és Kolonits Klára, valamint Nyári Zoltán és Rácz Rita főszereplésével mutatja be John Adams Nixon Kínában című művét, az elmúlt évtizedek legnagyobb hatású kortárs amerikai operáját szeptember 22-én a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza.