Az ökológiai válság nemcsak külső fenyegetés, de belső elidegenedés kiváltója is lehet

Könyv

Nemcsak érzékeny, de társadalmilag is felelős olvasatot kínál Kovács Újszászy Péter Önfelüldözés című kötete, amely egy olyan költői térbe vezet, ahol az emberi tapasztalat nem különül el az élővilág ritmusaitól, így visszavezet a természethez. A kötet első, címadó versének sorai – Valaha repülni tudtál. / Levágtad saját szárnyaid – emlékezeti és testi értelemben is erős nyitást ígérnek, a vers nem csupán veszteségként olvasható, hanem annak a felismeréseként is, hogy a zuhanás, azaz az önfeláldozás, a lemondás új minőségeket nyithat meg az életünkben: figyelmet, türelmet és megértést hív elő.

A kötetben megidézett világ, különösen az első, Méregzöld és angyalfehér című ciklus versei emlékeztetnek Borbély Szilárd Nincstelenek című művére; a díszletek (környezet, anyahiány, csöndekkel teli terek-életek) és a belső elnémulás, a kegyetlenség jelenléte, hétköznapisága több ponton érintkezik a két mű motívumvilágában. Ugyanakkor itt az állatok köré épülő emlékképek az emberi kegyetlenség lenyomatai: rúgások, vágások, elnémulások szegélyezik.

A gyermekkori emlékek, az állatokkal való együttélés – macskák, pókok, tyúkok, papagájok tűnnek fel a kötetben – a felnőttkorban is meghatározó, mintha minden élőlény szerepet kapna a lét összefüggéseinek újragondolásában.  A kötetben az állatok jelenléte segít megérteni azokat a viszonyokat is, amelyekről gyakran elfelejtjük, hogy nem kizárólag rólunk és a másik emberről szólnak. Így például az Ima a madarakhoz című versben a lírai hang közeledni, kérni, tanulni tanul a madaraktól, mivel ők a béke, a szabadság, az alázat és a gondoskodás archetípusai, így vannak jelen az életünkben. A versek beszélője azonban olykor felülírja a repülés romantikájához kapcsolódó toposzokat és inkább az ösztönös, zsigeri tudásukra figyel, ennek működését igyekszik megtanulni.

Jól látható, hogy a természet és az ember viszonya ebben a költészetben nem hierarchikus, sokkal inkább körkörös, időrétegeket átszövő kapcsolódás. A versek újfajta identitáslehetőségeket mutatnak fel, mintha a táj saját testünk tükörképe lenne. A természet mindenhol ott van, a szövegek bejárják a transzilván éjszakát, a Hargitát, a Szamos partját; és mindig kapcsolódik a testhez: arcodon pihenő cinegék a szeplők. Ugyanígy, ökörnyál-reggelben / gímszarvasok bőgése őriz, a hiány óráiban pedig „pataknyomokban kereslek”.

Fotó: Karsa Patrik / Kultúra.hu
Fotó: Karsa Patrik / Kultúra.hu

A húsvéti ciklus versei különösen érzékeny módon vetik fel az áldozathozatal kulturális és etikai kérdéseit. Ítélkezés helyett arra mutatnak rá, hogy a hagyományok a gondoskodás, az együttérzés erősségét is képviselik. Húsvét ünnepe vagy advent kapcsán az Önfelüldözés versei olyan tereket nyitnak, ahol az ember hozzáad valamit a világhoz: kérdéseket, figyelmet, érzékenységet visz a természet megszokott rendjébe. A szenvedés ugyanakkor (amely mindvégig jelen van a kötetben az elvesztések, az anya és a kedves arcának emléke, az öngyilkossági kísérlet lírai megjelenése révén) mind egymást erősítik abban a felismerésben, hogy az élőlények (emberek és állatok egyaránt) sokszor közös érzésvilágban osztoznak.

Fontos hangsúlyozni, hogy a kötet szerkezete, amely a születéstől a veszteségekig vezet, lezárások helyett inkább összekapcsolódásokat kínál. A versbeszélő mindig rezonál azokra az állatokra, akikkel együtt él – a kutyákra, akik a magány óráiban társak; a madarakra, akik egyszer elmennek, és akiket az emlékezet hív vissza. Az ember, ha nem uralja a természetet, hanem része annak, felismeri kölcsönös felelősségét minden élő iránt. A Szárazságtűrés című vers például a természetbe való beágyazottságot ünnepli: a  „mi leszek, ha…” kérdésre rímel Petőfi ismert sora: fa leszek, ha fának vagy virága -- ez a kép szintén újrakapcsolódásként értelmezhető. Ugyanakkor Pilinszky hatása nemcsak hangulatában, de a koncentrált, tömör képek révén egyaránt visszhangzik Kovács Újszászy költészetében; a „lúdbőr éjszaka”, „idegen lakásba költözik az ünnep” sorai a Négysoros című művét idézik. Máskor Babits utalással találkozhatunk: s oltalmukban múljon el/torkodból a fájdalom sora a Balázsolás című versére rezonálnak, de megjelenik ebben a kötetben is egy Muszka Sándor- ajánlás.

Kovács Újszászy Péter lírája különösen időszerű egy olyan korban, ahol az ökológiai válság nemcsak külső fenyegetés, hanem a belső elidegenedés kiváltója lehet. A kötet egyik kulcskérdése az áldozathozatal: személyes, kulturális és természeti értelemben egyaránt. A Húsvétvasárnap ciklus versei különösen érzékenyen közelítenek ehhez, az élő testek, színek – a fehér tisztasága, a zöld reménye, a piros vér – ugyanakkor nemcsak szimbolikusak, hanem valódi életjeleket szimbolizálnak. A szövegek azt kérdezik: hogyan lehet ma felelősen jelen lenni – mert számít, kinek nyitjuk ki a kalitkát, kivel osztjuk meg a csendünket.

Fotó: Karsa Patrik / Kultúra.hu
Fotó: Karsa Patrik / Kultúra.hu

Az önfeláldozás, a természet elvesztése és a kapcsolataink törékenysége olyan tematikus ívet alkotnak, amely egyszerre köt össze emberrel, állattal, hellyel és idővel.

Az Önfelüldözés versei ezáltal segítenek abban, hogy felismerjük: az etika figyelemre, érzékenységre és közös létezésre épülő gyakorlat – egy olyan világban, ahol minden mozgásban van, ahol minden döntésünk nyomot hagy a tájban, az állatok testében -- jóllehet, az emlékezetünkben is.

Kovács Újszász Péter: Önfelüldözés (KMTG, 2024)