A kortárs művészek arculatteremtő bemutatkozói olyan csoportos kiállítások, ahol egy-egy nemzedék legjava szerepel. Ilyen volt a hatvanas években az Iparterv, ami mára a nemzedék címkéjévé vált, és ilyennek készül a Youhu is.

Keresztes Zsófia kiállítását, ami a Velencei Biennálé magyar pavilonjában jelenleg is látható, a nagy nemzetközi portál, az artsy.net a tíz legjobb nemzeti kiállítás közé válogatta. A Londonból nemrég New Yorkba költöző Nemes Márton „árfolyama” egyes becslések szerint a tízezer eurós sávban mozog, Ember Sári 2016-ban még Derkovits-ösztöndíjas volt, a következő évben Torinóban megnyerte a fiatal alkotóknak járó Campari Art Prize-t az Atissimán, 2018-ban önálló kiállítása is nyílt a milánói Galleria Campariban. 2019-ben ő nyerte a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat. És ez csak három kiemelés a kiállításon és a párhuzamosan megjelenő albumban szereplő több mint negyven fiatal magyar képzőművész friss sikereiből.

A magyar Y generációs művészek az elmúlt pár évben olyan sikereket értek el a nemzetközi színtéren, amihez foghatót egyik magyar képzőművész nemzedék tagjai sem korábban.

Nemcsak az itthon virágzó kortárs műtárgypiacon szárnyalnak, de vannak alkotók, akikért a nemzetközi gyűjtők külön is lelkesednek, Ázsiától az Egyesült Államokig galériák képviselik őket, a vásárlók sok esetben várólistára kénytelenek feliratkozni, ha a műveikhez szeretnének jutni. A harminc körüli, illetve a harmincas éveikben járó milleniálok nemzedékét nem bénította meg a „se nem elég közel, se nem elég távol” tudata, ami a 20. századi modern művészeket emigrálásra kényszerítette, hanem magától értetődő természetességgel vették fel a kapcsolatot – sokszor az interneten – a globális kortárs művészeti színtérrel.

A Youhu-nemzedék megérdemelt egy olyan összefoglaló bemutatkozást, amilyen eddig még nem volt, és ami a széles közönségben is tudatosíthatja a szakma által már ismert, de szétszórt sikertörténeteket.

Ezt a célt szolgálja a Youhu könyv és a Youhu kiállítás, amely a Kieselbach Galéria támogatásának köszönhetően valósulhatott meg.

A programban szereplő alkotókat és művészcsoportokat két kortárs kurátor, Sárvári Zita és Rieder Gábor válogatta, akik szárnybontogatásuk óta követték figyelemmel a fiatal nemzedék kiforrását, cikkekben, tanulmányokban és kiállításokban népszerűsítve munkásságukat. A pályakezdő tehetségekből mostanra érett, sikeres alkotók lettek, akik megírták a 2010-es évek művészettörténetét.

A Youhu művészeinek stílusvilága és alkotói megközelítése lefedi a 2010-es évek és a 2020-as évek elejének összes jelentős nemzetközi tendenciáját, az újabsztrakciótól, a digitális képalkotástól, az archaikus formaképzéstől a posztinternetes esztétikáig, a naiv elbeszélőmodortól a neoexpresszív ecsetkezelésig. A sokszínű mezőnyben található klasszikus olajfestmény, digitális videó, bronzszobor, installáció és kerámiaplasztika is. Minden kiállítót egy-egy olyan markáns főmű képvisel, amelyek évtizedek múlva is reprezentálják majd az egyéni művészi univerzumokat; többségük friss alkotás, amiket a Kieselbach Galériában láthat először a műértő és műgyűjtő közönség.

Youhu – csoportos művészeti kiállítás (július 15. – augusztus 12., Kieselbach Galéria)
Kiállító művészek: Barabás Zsófi, Batykó Róbert, Bernáth Dániel, Bolla Szilvia, Borsos Lőrinc, Bozó Szabolcs, Csató József, Cséfalvay András, Dallos Ádám, Dobokay Máté, EJTECH, Ember Sári, Erményi Mátyás, Ezer Ákos, Fridvalszki Márk, Gosztola Kitti, Győri Andrea Éva, Hollow, Kárándi Mónika, Jacob Kassay, Josef Kristofoletti, Keresztes Zsófia, Keresztesi Botond, Kis Judit, Kis Róka Csaba, Kiss Adrian, Kristóf Gábor, Kútvölgyi-Szabó Áron, Magyarlaki Bence, Makai Mira Dalma, Melkovics Tamás, Moizer Zsuzsa, Molnár Zsolt, Nemes Márton, Pintér Gábor, Puklus Péter, Schmied Andi, Süveges Rita, Szabó Menyhért, Szántó Borbála, Szinyova Gergő, Tranker Kata, Ulbert Ádám

Nyitókép: Csató József: Vendégszeretet (2022, olaj, akril, vászon, 160×140 cm, részlet), a művész és a Deák Erika Galéria jóvoltából