Céltalanul ? ÚRI MURI

Egyéb


urimuri_nemzeti_kulkajanos_stohlandras_bytsd-2.jpg
Kulka János, Stohl András

A színen látható Úri muri természetesen lényegesen eltér Móricz Zsigmond drámájától. A ?természetesen? nemcsak azért kívánkozik ide, mert ez az utóbbi évek figyelemre méltó reprízeinek mindegyikéről elmondható, hanem azért is, mert az Úri muri érvényessé és hatásossá tételéhez alighanem feltétlenül szükséges a drámától való elkanyarodás. Móricznak a rendkívül összetett, égető társadalmi problémákat és ontologikus kérdéseket egyaránt felvető, kivételes gazdagságú regényt többszöri nekifutásra sem sikerült hasonló (vagy akár csak közelítő) értékű drámává alakítania. Ezért csábító lehetőség a visszatérés az epikához, a dráma továbbgondolása a regényen keresztül, vagy akár magának a regénynek a továbbgondolása. A nemzeti színházi változat feltehetően a rendező, Bezerédi Zoltán és a két dramaturg, Merényi Anna és Perczel Enikő munkája (a színlap legalábbis nem jelöl átírót). Koncepciózus, érdekes, a dráma értelmezési hagyományaitól jelentősen eltérő verzió, melyben nem a társadalmi különbségekre, a magyar vidék tragikus helyzetére, a kitörés lehetetlenségére esik a hangsúly, hanem a morális-kulturális hanyatlásra, az elfuserált emberi kapcsolatokra, a cél nélküli létezésre.


urimuri_nemzeti_laszlozsolt_martinovicsdorina_bytsd-6.jpg
László Zsolt és Martinovics Dorina

A koncepciót végiggondoltan, következetesen fejti ki az előadás. Az a Szakhmáry Zoltán, akit László Zsolt tisztán és erőteljesen hoz színre, nem álmodozó idealista, s nem is eleve bukásra ítélt világ- és országjobbító. A mintagazdaság nem kap igazi jelentőséget az előadásban, létrehozása nem magasztos célnak, hanem személyes kapaszkodónak tűnik (értelméről és realitásáról gyakorlatilag semmilyen információt nem kapunk). Mert Szakhmáry nem találja helyét a világban, sehol sem érzi magát otthon, így csupán alkalmat és ügyet keres, melybe energiáit fektetheti. Nem lázadó, akit emberi gyengesége érdemesít bukásra, hanem afféle felesleges ember, aki megpróbál küzdeni e feleslegesség ellen, mindhiába. A nőkkel való viszonyát is a többé-kevésbé rögzült viszonyok határozzák meg. Rozikát nem mint csábítót, hanem mint szeretőt láthatjuk az első pillanattól kezdve: már az első jelenetben Szakhmáry ágyában ébred. Martinovics Dorina Rozikája mentes is marad minden negédtől, magakelletéstől, hamis szentimentalizmustól; a színésznő sallangmentesen, elhitető erővel játssza az intelligens, gyorsan kikupálódott, helyzetét pontosan érzékelő, magától értetődően romlott, de nem tartás nélküli lányt, aki a maga módján valamelyest vonzódik is Szakhmáryhoz. S még mindig ez az intenzívebben megélt viszony, hiszen feleségéhez, a pusztán a második felvonás közepén megjelenő Rhédey Eszterhez már alig fűzi valami a férfit. A Schell Judit megformálta Esztert valószínűleg a szeretetlenség, a távolság, a törődés hiánya változtatta hisztériára hajlamos, kicsinyes, kétségbeesetten ragaszkodó asszonnyá. Vele végképp nem tudhat mit kezdeni Szakhmáry. Maradna még maga a muri, amely azonban csak ideig-óráig feledtetheti a feleslegesség érzetét, s amelynek (nehezen viselhető) része a még szerencsétlenebbek, a kisemmizettek megalázása is. S eljöhet a pillanat, amikor az ember rálát az életére, arra, hogy még kapaszkodóit (a mintagazdaság-ideát és Rozikát) is elvesztette, s ilyenkor könnyen eldördülhet a pisztoly?


urimuri_nemzeti_stohlandrasgasparkata__bytsd-7.jpg
Stohl András, Gáspár Kata
A játékhagyományokat felülíró, következetesen és színvonalas alakításokon keresztül megvalósított koncepció azonban nem izgalmas, megrázó és eredeti, hanem lassan csordogáló, igazi feszültséggel ritkán telítődő előadást eredményez. Ennek talán legfőbb oka az, hogy Bezerédi Zoltánnak nem sikerül a kézenfekvő drámai csomópontokat jelentésessé és hatásossá tennie. Sem azokat, melyeket Móricz tálcán kínál, sem azokat, melyek ebből az értelmezési variációból következnének. A nagy kan elsiratása például kisszerű, bohóckodó nyafogásba torkollik. Nem feltételezem, hogy ez a túlzásokra ugyan hajlamos, de Csuli szerepét energikusan, kedvvel és lendülettel adó Stohl András hibája lenne, inkább koncepciót gyanítok mögötte, csak nem értem (hiszen Csulinak a disznóhoz való irracionális ragaszkodása még rímelhetne is Szakhmárynak az ember állathoz hasonló tenyésztéséről szóló szavaira). De nem sikerül élni azzal a lehetőséggel sem, amely Szakhmáry és Csuli viszonyának átértelmezéséből adódna (hiszen nem két egymás mellé sodródott, szinte mindenben különböző ivócimbora, hanem két egykorú férfi, vélhetően ősrégi barát kapcsolata ez, amiből számos érzékeny rezdülés következik ? többnyire, sajnos, kifejtetlenül, hangsúlytalanul). A líraian szimbolikusnak szánt jelenetek (az első felvonásban a lepkekergetés, a másodikban a napfogyatkozás) pedig túl erőtlenek, pasztellszínűek ahhoz, hogy kontrasztot képezzenek a durvának, céltalannak ábrázolt világgal ? viszont fékezik a tempót, tördelik a ritmust. (Hasonlóképp kevéssé érvényesül, vagy legalábbis kevéssé kap jelentést Menczel Róbert díszletének vizuális szépsége.) S maga a muri is egyenetlen; az első felvonásban sok a felesleges kitérő, az ismétlés.

urimuri_nemzeti_laszlozsolt_schelljudit_bytsd-10.jpg
László Zsolt, Schell Judit
Leginkább Kovács Mártonnak és zenésztársainak köszönhető, hogy helyenként mégis erős atmoszférával telítődnek e jelenetek, sőt nem egyszer a zene kölcsönzi a drámaiságot a szituációknak. Ilyen például Rozika megtáncoltatása is, ami egyébként nem feltétlenül következik Szakhmáry érzelmi állapotából. S noha László Zsolt a felfokozott érzelmi állapotot is plasztikusan teremti meg, ez nem feledteti, hogy a határozott cél kergetésének kétségbeesett szándéka színpadi szempontból azért nem helyettesíti maradéktalanul a világmegváltó ideák összeomlásának kétségbeejtő tragikumát. Így a kirajzolódó tragédia is inkább csak érthető és levezethető, semmint átélhető, átérezhető lesz.