|
Andai Györgyi |
A baljós és példázatos kapcsolatstruktúra sehogy sem képes működésbe lendülni az este során. Tahi Tóth László m. v. az ünnepelt pater familias szerepében a széthullásról tesz tanúságot. Nem az alak széthullásáról: a figura rendezetlenségéről. Úgy lép be, mintha saját sírjának keserű emlékszobra lenne. Pedig ha a nagyapa néhány órára nem hiszi el, hogy fenyegető betegeskedése után frissen elkészült kórházi leletei makulátlanok, nem is tud ráfutni az élethabzsoló reményre: most majd szerez magának igazi, nagyszerű nőt, élni, tobzódni fog, s eszébe sincs az örökséget leső fiára, Gooperre hagyni a Pollitt-birodalom irányítását. Tahi Tóth tízszer is újrakezdi az alakformálást, tanácstalan, merre vegye az irányt a modoros parancsolgatástól a bölcsködő intelmeken át a tehetetlenkedés jobb híján emelt hangjaiig. Elbizonytalanodó csendjeivel, maga elé nézéseivel talál el néha az öreg Pollitt drámájához. S vajon mit utál Big Daddy Big Mamán? Ha csak azt nem, hogy a decens, sertepertélő Andai Györgyit tizenkilencedik századi, az időből kiőrlődött jelenségnek, anya-árnynak csipkézte a feketét, fehéret szintén mereven követő jelmeztervező, Molnár Márk.
|
Tahi Tóth László és Varju Kálmán |
Asztalos Szandra kevés sikerrel keresgéli a karaktereket és a miliőt, olykor a puszta szöveg is kibillen a premierből. Halványak, keresettek a jelenetek. Hábermann Lívia öntudatossággal cseréli fel Margaret szívós szeretetének melegségét, csupasz akaratossága, mellyel vissza szeretné édesgetni magához az italozást a házasélet teljes passzivitásával tetéző férjét, aligha vezethet eredményre. Játéka a végső percekben, amikor a fiatalasszony a haldokló Big Daddy kedvéért várandósnak hazudja magát, hitelesebb és töményebb. Varju Kálmán m. v. mint Brick sokszor mondogatja: még nem hat az ital, ?késik a kattanás?, a kérdések és válaszok elodázásának talmi megoldása. A legvégére csak megérkezik a kattanás. A szöveg szerint. Varju teljeséggel kívül rekeszti magát a begipszelt lábú tegnapi sportfenomén figuráján ? és sajátos módon az elhúzódás valamelyest a kiégettséget és tehetetlenséget, a lélek üresjáratait is lefedi.