Kortárs ékszerek párbeszéde

Képző

Kiterjesztett valóságú drágakövek, sokféleség, nagy szabadság és ékszerek közötti dialógus.

Ékszert szinte mindenki visel, de vajon tudjuk is, hogy mit közvetítenek rólunk? Roskó Mária iparművész, az ÚjMűhely Galéria kortársékszer-kiállításának kurátora egy válogatáson keresztül bemutatja, hogy milyen sokrétű a kortárs ékszerművészet. Interjú.

Kommunikációs formákat – dialógusok és polilógusok – választottál a kiállítás címének. Tekinthetőek az ékszerek egyfajta kommunikációs eszköznek?

Ennek a funkciónak a bemutatása benne volt a koncepciómban. Az ÚjMűhely Galériában bemutatott tárgyak mindegyikének története van, ezért is szerettem volna minél kifejezőbben megjeleníteni ezt a fajta kommunikációs szituációt. A másik célom pedig az, hogy a tervezők és ékszerkészítők ezentúl másként tekintsenek egymás ékszereire.

Tehát ez a kiállítás nem csak a látogatóknak, hanem a szakmabelieknek is szól.

Igen, mivel szerettem volna azt is bemutatni, hogy mindannyian másként dolgozunk: van, aki anyagkísérletekkel foglalkozik, és van, aki narratív szálon mozog. Másrészt úgy éreztem, hogy nem feltétlenül gondolkodunk eleget egymás munkáiról. Sokszor zsigerből döntjük el, hogy mi tetszik.

Mi alapján választottad ki a kiállításon szereplő művészeket és tárgyakat?

Szerettem volna széles spektrumon bemutatni a kortárs magyar ötvösművészetet, a hagyományosnak mondható anyagtársításoktól a kiterjesztett valósággal operáló ékszerekig. Ehhez felvázoltam magamnak egy képzeletbeli vonalat, ennek mentén válogattam a készítőket. Igyekeztem bemutatni azokat, akik a hagyományosabb irányt képviselik, de törekedtem azok beválogatására is, akik kicsit extrémebb anyagtársításokkal vagy koncepcióval dolgoznak.

A kiterjesztett valósággal dolgozó ékszer hogyan működik? Erről a típusról még keveset hallhattunk itthon.

A kiállításban ezt az irányt Varga Gergő és Birkás Mona közös munkája képviseli. A kiállított ékszerükhöz tartozik egy QR kód, melynek segítségével egy applikációt telepíthetünk a telefonunkra. A kiterjesztett valóság pedig ez esetben azt jelenti, hogy a bemutatott tárgyhoz egy fiktív valóság adódik: a telefon képernyőjén keresztül megelevenedik az ékszer, és azt lehet látni, hogy a tigrisek szájából különféle drágakövek törnek elő.

Hogyan állítottad össze a kiválasztott ékszereket? Hogyan alakultak a párbeszédek, amiről a kiállítás címe beszél?

Minden művésztől három alkotást kértem be, és valamivel többet is kaptam, hogy nagyobb szabadságom legyen a párok kialakításában. A kiállítás egyébként három részből áll, melyben a földszinti két hosszú tárló a dialógusoknak ad helyet. Ezekbe én válogattam össze a párokat, melyek között sokszor vizuálisan is szembetűnő a kapcsolat. A felső szinten pedig az első két teremben egy random generátor segítségével alakítottam ki a párokat. Ide beírtam az összes nevet, és a véletlen sorsolta ki, hogy mely ékszerek kerüljenek párba egymással. Az egyik kedvenc ilyen véletlen párosításom Dés-Kertész Dóra: Kunigunda kertje és Dávid Attila Norbert: Angyali érintés című munkája. Rajtuk keresztül a pesszimizmus-optimizmus ellentéte fejeződik ki, vagy az élet eldobása és az élet szeretete. A kiállítás harmadik része pedig egy hullámzó kontinuum, ami a polilógusokat mutatja be.

Anyagokat, technikákat és a típusokat tekintve is nagyon sokfélék a kiállított ékszerek. Számodra mi a legizgalmasabb tényező a kortárs ékszerművészetben?

Számomra a sokféleség, a nagy szabadság és a kockázatmentesség a legérdekesebb. Az ékszert mindig a testhez való viszonyában határozzuk meg, a kortárs ékszer ezt a viszonyt kérdőjelezi meg, néha provokatív módon, néha a hagyományokat ledöntve, olykor pedig a fizikai határokat feszegeti.

Van olyan különleges ékszertípus a kiállításban, ami nem követi a hagyományos funkciókat?

Barátság című munka az egyik ilyen példa, ami egy gesztusszerű cselekvéshez párosul, két kisujj fonódik egymásba általa. Ennek alkotója Huber Kinga, aki a műfaját ujjékszernek nevezte el. Ez nem egy mindennapokban hordható ékszer, hanem egy bizonyos szituációban vehető fel, ami lehet, hogy csak néhány pillanatig tart. Ezt örökíti meg a kihelyezett fotó. Másik ilyen példa lehet Dés-Kertész Dóra: Please do not touch című ékszere, amelyet az alkotó szándékosan annyira törékeny anyagból készített, hogy a viselése lehetetlen a kiállításon látható formában. Sokkal inkább installációként fogható fel, ahogyan Neuzer Zsófia Tartarus című szénből készült nyaklánca is.


Mennyire fontos szempont az a mai kortárs ékszerművészetben, hogy hordható legyen egy-egy darab?

Szerettem volna ennek a jelenségnek is minél szélesebb spektrumát bemutatni, a mindennapokban hordható ékszerektől kezdve egészen az installációként működő műtárgyként létező darabokig.

Itt ér össze az iparművészet és a klasszikus értelemben vett képzőművészet?

Igen, a kortárs ékszernél ez így van, mivel ez a műfaj a design, az iparművészet és képzőművészet határterülete.

Szentendrét a festők városának nevezzük, de mi a helyzet itt a többi művészeti ággal? Szerepelnek a tárlatban a városhoz köthető alkotók is?

Egyik kiállítónknak, Jermakov Katalinnak itt működik a Mana elnevezésű ékszer stúdiója. A városban él továbbá Besnyői Rita is. De bemutatkoznak a Mana Ékszerstúdió korábbi tagjai is, úgymint Egri Zoltán, Kecskés Orsolya, Stomfai Krisztina és Tóth Zoltán is.

A MANK kiállítási stratégiájában milyen szerepet tölt be ez a tárlat? Megfigyelhető, hogy egyre nagyobb a hangsúly az utóbbi időben a fiatalok és az iparművészet bemutatásán.

Igen, a MANK Galériában és az ÚjMűhely Galériában is szeretnénk több, különböző művészeti ágat bemutatni, így esett a választás a kortárs ékszer műfajára is, amelyet az idén megújult ÚjMűhely Galériában most először mutattunk be. A fiatalok közül pedig többen is szerepelnek a tárlaton, mint például a H6 csoport, akik sok nemzetközi kiállításon és pályázaton mérettetik meg magukat, és ők az Ékszerek Éjszakájának a szervezői is.