A New York-i színházi teljesítményeket díjazó Drama Desk Awards szervezői bejelentették, hogy az előadói kategóriákban idéntől nem különböztetik meg a férfiakat és a nőket. Megkérdeztük, mi a helyzet a magyar Színikritikusok díjával.

Első alkalommal az 1949–1950-es évad teljesítményeiért adták át az Outer Critics Circle díjat, amellyel a New York-i színházi szcéna legjobbjait ismerik el a kritikusok. Ez volt az első olyan nagy presztízsű egyesült államokbeli színházi díj, amelyik grémiuma 2023 januárjában jelezte: amellett, hogy külön díjazza a Broadway- és az off-Broadway-produkciókat, az integritás és az inkluzivitás jegyében gendersemleges előadói kategóriákat hirdet.

A napokban követték őket az eggyel szélesebben merítő, egészen az off-off-Broadwayig kitekintő, azaz New York bulvár- és művészszínházi produkcióinak és alkotóinak teljes spektrumát díjazó, színikritikusok és színházi újságírók által megítélt, idén 67. alkalommal átadásra kerülő Drama Desk színházi díj szervezői, írja a Broadwaynews.com.

A filmes és televíziós teljesítményeket díjazó MTV Movie & TV Awards 2017-ben, a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (Berlinale) és a független filmeket elismerő, az Oscar-díjak esetében is jó iránytűnek tekinthető amerikai Gotham Awards 2021-ben, Film Independent’s Spirit Awards 2022-ben, a Canadian Screen Awards pedig idén szüntette meg a férfi és női alakítások díjait, és vonta össze egyetlen, a legjobb színészi alakításokat elismerő kategóriává.


6455079d35aede244dfcb1a4.jpg
Ezüst Medve-díjat a Berlini Filmfesztiválon korábban a legjobb férfi és női alakításoknak osztották, 2021-től a legjobb főszereplő és legjobb mellékszereplő kategóriában ítélik oda. Fotó: Jens Kalaene / dpa Picture-Alliance via AFP

Európában a Brits brit zenei díj 2021-ben alakította gendersemlegessé a kategóriákat, komoly felzúdulást okozva idén azzal, hogy a legjobb előadók között egyetlen nőt sem nomináltak, és bár a feltörekvő előadók esetében több a férfi jelölt, az év albuma díj esetében az öt várományosból négyet férfi előadó készített. A példát követte a WhatsOnStage nevű közönségdíj, itt azonban a nők domináltak a díjazott előadók között.

Mint azt az Independent brit lap újságírója, Jessie Thompson véleménycikkében megjegyezte, „minden vitában elfeledkeznek arról, hogy

a gendersemleges kategóriák az olyan előadók érdekében jöttek létre, akik magukat nembinárisként határozzák meg. Ha a kategóriákban csupán ciszneműek jelennek meg – ahogy ez nagyrészt történik –, egyeseket fölöslegesen kizárnak, és ez csak több problémát okoz, mint amennyit megold.

Végeredményben a gendersemleges kategóriák jórészt felszínesek, és csak az inkluzivitás érdekében tett gesztust, nem pedig valódi inkluzivitást jelentenek.”

A német színházi díj, a Faust zsűrije az alapítás, 2006 óta nem nélkül értékel az előadói (prózai, illetve énekes színész, valamint táncos) kategóriákban, a kiírásban ennek okaként semmilyen magyarázat nincs. A megnevezésében „bécsi színházi díj”. A 2000 óta átadott Nestroy az epizódalakítások tekintetében nem tesz megkülönböztetést, a sokáig gendersemleges legígéretesebb pályakezdő kategóriát 2015-ben osztották férfi és női kategóriára.

Megkérdeztük a Színházi Kritikusok Céhét, amely idén 44. alkalommal adja át a Színikritikusok díját – mint azt már nyilvánosságra hozták, az életműdíjat Ecsedi Erzsébet színművész kapja –, hogy tervezik-e a jelenlegi legjobb női és férfi főszereplő, illetve a legjobb női és férfi epizódszereplő kategóriákat semlegessé tenni. Az elnökség nevében Kovács Bálint válaszolt kérdésünkre. A választ teljes terjedelmében, változtatás nélkül közöljük.

„A Színházi Kritikusok Céhe az elmúlt fél évet azzal töltötte, hogy több munkacsoport is a Színikritikusok Díja revíziójának lehetőségét vitatta meg, de a felmerült változtatási lehetőségek között nem szerepelt az előadói kategóriák gendersemlegessé tétele.

Úgy gondoljuk, hogy

amennyiben a hazai színházi viszonyok megkívánják majd, hogy felkészüljünk a férfi és női öndefiníciót magáénak nem valló alkotók díjazására, erre mindenképp kitalálunk valamilyen, a lehetséges jelöltek számára is elfogadható megoldást, hiszen a Színházi Kritikusok Céhe számára a legfontosabb természetesen épp a díjazottak előtti tisztelgés, és ennek nyilvánvalóan a díjazottat semmilyen nehéz helyzetbe nem hozó módon kell történnie.

Jelenleg azonban még nem szembesültünk ezzel a kérdéssel.

Azt viszont nem gondoljuk, hogy akár a nőknek, akár a férfiaknak, akár a nemi egyenlőség fogalmának kedveznénk azzal, ha a jövőben összevonnánk a kategóriákat, és így kevesebb, ezekben a kategóriákban fele annyi díjat tudnánk kiadni. A nagyszerű teljesítmények sokasága szerencsére így is mindig nehéz helyzet elé állítja a díjról szavazó kritikusokat, és önmagában is értéknek tartjuk, hogy egy-egy kategóriában két művészt is el tudunk ismerni. Ráadásul a világirodalomban jól ismert tény, hogy több az úgynevezett »nagy« férfiszerep, mint a női: örömteli, ha lehetőségünk van a tökéletesen egyenrangú férfiszínészi és színésznői díjak révén valamicskét helyretolni azt, amit a drámatörténelem igazságtalanságai okoztak.”

Nyitókép (illusztráció): Oleksandr Rupeta / NurPhoto via AFP