A tudomány működésében alapvető elem a „nem tudom”

Tudomány

„Bízhatunk-e a tudományban?” – erre a kérdésre kereste a választ az MTA kétszáz éves jubileumi programsorozatának egyik eseménye. A beszélgetést Tuboly Ádám Tamás vezette, a résztvevők Molnár Janka Sára fizikus és influenszer, Kemenesi Gábor virológus, valamint Sudár Balázs történész voltak.

Tuboly Ádám Tamás, Molnár Janka Sára fizikus és influenszer, Kemenesi Gábor virológus, valamint Sudár Balázs történész. Fotó: Csiki Vivien / Kultúra.hu
Tuboly Ádám Tamás, Molnár Janka Sára fizikus és influenszer, Kemenesi Gábor virológus, valamint Sudár Balázs történész. Fotó: Csiki Vivien / Kultúra.hu

A déli hőség ellenére sem maradt üres a 96. Ünnepi könyvhét Vörösmarty téri színpadának nézőtere. Talán ez is azt mutatja, hogy az embereket egyre inkább foglalkoztatja a tudomány és annak legújabb eredményei, ugyanakkor láthatóan az sem mellékes nekik, hogy milyen forrásokból jutnak hozzá ezekhez az ismeretekhez. Miközben az internet korábban sosem látott módon tette lehetővé a tudáshoz való hozzáférést, ezzel párhuzamosan elszaporodtak az áltudományok, a szándékosan félrevezető információk is. Mindez pedig még sürgetőbbé teszi, hogy a tudomány képviselői közérthetően és felelősséggel szólaljanak meg a nyilvánosság előtt. Szerencsénkre azonban akadnak elhivatott tudós emberek, akik teljes odaadással vállalják a közvetítő szerepét.

Nekem a tudomány népszerűsítésének a szeretete már egészen pici korom óta tart. Még a gimiben három sráccal megalapítottuk az első tudománynépszerűsítő csoportot, jártunk kísérletezni, detektorokat építettem, és később – mivel a témavezetőim nagyon támogattak – nagyon sok előadást tarthattam határon innen és túl – meséli Molnár Janka Sára.

Miután elvégezte a fizika szakot, az élete a sales és marketing világába sodorta, ahol hamar felismerte: egy közösségimédia-kommunikáció megtervezése valójában nem sokban tér el a tudomány népszerűsítésének módszereitől. Hasonlóan gondolkodik erről Sudár Balázs is, aki szerint a szakmabeli és a hétköznapi ember felé való kommunikáció között nem szabadna óriási különbségeknek lennie, mindkét irányban a közérthetőség lenne a lényeg:

Egyszerűen én látok a tudományban egy nagyon-nagyon negatív tendenciát, ami mostanra szerintem már oldódik, hogy belefulladunk a szakzsargonba és úgy beszélünk, hogy senki ne értsen belőle semmit.

Sudár Balázs tudománynépszerűsítő tevékenységének sikerességéhez zenész múltja is jelentősen hozzájárult. A színpadon, a közönség előtt töltött időszakok megtanították felismerni az emberek reakcióit, ráérezni arra, hogyan lehet megfelelő módon kapcsolódni az emberekkel. A tudomány népszerűsítése – hasonlóan, mint az előző két megszólalónál – Kemenesi Gábor életében sem volt egy tudatos irány. A pódiumbeszélgetés alatt többször is elhangzott, hogy ez mindhármuk esetében organikusan alakult ki.

Engem mindig felbosszantott, ha nincs magyarázat, vagy rossz a magyarázat, vagy bármi olyan hangzik el, ami még kívánna maga után mondanivalót, és ez az érzés egyébként már a Covid előtt megszületett bennem – hangsúlyozza Kemenesi Gábor virológus.

Fotó: Csiki Vivien / Kultúra.hu
Fotó: Csiki Vivien / Kultúra.hu

De hogyan viszonyulnak Magyarországon az emberek a tudományhoz? – tette fel a kérdést Tuboly Ádám Tamás.

Molnár Janka Sára szerint a közösségi média sajátos torzító hatást gyakorol. A tudományt támogató hangok ritkán szólalnak meg, míg az elutasító, kétkedő kommentelők sokkal hangosabbnak tűnnek. Hangsúlyozta, hogy ez nem feltétlenül a tudományellenesség térnyerését jelenti, inkább azt, hogy ez az ember természetes működése. Molnár szerint az ehhez hasonló személyes találkozások továbbá szépen mutatják, hogy van egy olyan része is a társadalomnak, aki képes belátni, hogy van olyan, amit nem tud, és nyitott arra, hogy meghallgassa a szakértőket. Ugyanakkor „a közösségi terek még bőven tartogatnak új lehetőségeket arra, hogy az embereknek értékes tartalmakat közvetítsünk” – mondja.

Sudár Balázs történész szintén árnyalt képet festett. Elmondása szerint a magyar őstörténet kutatása körüli viták gyakran váltanak ki ellenséges reakciókat, ugyanakkor – tette hozzá – a személyes találkozásokon többször is tapasztalta, hogy a hallgatóság túlnyomó része nyitott és kíváncsi.

A kulcs az, hogy miként beszélsz velük. Meg tudod-e találni velük a hangot? Nyilván nem mehetsz oda azzal, hogy most megmondom a frankót. De, ha fel tudod venni a fonalat, ha meg tudod fogni a találkozási pontokat, akkor a legnagyobb „ellenséges közegeket” is be lehet vonni a beszélgetésbe.

Kemenesi Gábor virológus globálisabb szemszögből közelítette meg a kérdést. Rámutatott, történelmi léptékben még soha nem volt ennyire széles körben elérhető a tudás. Ugyanakkor az álhírek legalább olyan gyorsan terjednek, mint a releváns információk. Ezt nem új jelenségnek látja, hanem ismétlődő mintázatnak, mint a könyvnyomtatás idején széles körben elterjedt Boszorkánypöröly című könyv radikális hatása az emberek gondolkodására.

Szerintem mindenkinek van ötlete, hogy a boszorkányüldözéseknek milyen hatásai és szörnyűségei voltak. Akkoriban a kortárs tudósok – akkori mércével mérve – próbálták ezt megcáfolni, de addigra már a baj megtörtént – mondja.

Szerinte ahhoz, hogy ebben változásokat érjünk el, a tudománynak ki kell lépnie a saját zárt köreiből, és bátrabban jelen kell lennie a sokszínű infokommunikációs térben.

A beszélgetés során feltevődött a kérdés, hogy mi az, ami a tudományt kiemeli minden más emberi vállalkozásból. Sudár Balázs szerint a tudomány a társadalom egyik strukturális eleme, ugyanúgy mint a gazdaság vagy az oktatás. Éppen ezért nem tekinthető önmagában legitim intézménynek, csak azért, mert „van.” Sudár Balázs szerint a tudomány legitimitását főként az határozza meg, hogy hiteles és hasznos-e. Ugyanakkor azt is kihangsúlyozta, a tudomány túlzottan gőgös, és nem mindig őszinte a saját korlátozottságáról. Pedig a tudomány fejlődése szükségszerűen együtt jár a korábbi ismeretek átértékelésével, és azzal, hogy elismerjük, ha valamit épp nem tudunk.

Kemenesi Gábor a pandémia kommunikációs tanulságait emelte ki: „az egyik óriási tanulság a nem tudomnak a fontossága volt, és az, hogy megértessük a társadalommal, hogy a tudománynak a működésében egy alapvető elem a nem tudom.” Szerinte a tudomány nem hit kérdése, hanem bizalom az aktuális tudományos konszenzusban, ami folyamatosan alakul.

Molnár Janka Sára ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy a tudományos állítások gyakran csak akkor válnak hihetővé az emberek számára, ha azokat egy hiteles, lelkes, megnyerő személy képviseli: „az ember elsősorban az emberhez kapcsolódik.” Ugyanakkor ő is problémának tartja, hogy a tudomány képviselői sokszor nem merik kimondani, ha valamit nem tudnak, mert attól félnek, hogy ezáltal hiteltelenné válnak.

A tudomány hitelességéhez – Molnár szerint – az is hozzátartozna, ha az emberek mernének kérdezni, és nem csak a „higgyek vagy ne higgyek” – logikája mentén döntenének. Zárásként hozzátette, a tudományt nem szabad elszakítani, kiemelni a társadalomból, mert ezzel csak tovább mélyül a kettő közötti szakadék.

A beszélgetés végéhez közeledve szóba kerültek a tudományos kutatások belső válságainak kérdései is. Gyakran előfordul ugyanis, hogy egyes tudósok szándékosan hamisítanak, téves információkat közölnek. A megszólalók szerint egyrészt ezek előbb-utóbb úgyis kiderülnek, továbbá az is fontos, hogy beszéljünk róluk, hiszen csak így állítható helyre a tudományba vetett bizalom. Molnár Janka Sára azt mondja, fontos megérteni, hogy a tudomány a társadalom része. Éppúgy, ahogy a gazdaságban vagy a politikában is jelen van a csalás, az etikátlanság, úgy a tudományban is felbukkanhat – végsősoron pedig a tudományos közeg felelőssége, hogy reagáljon ezekre a problémákra.

A beszélgetés zárógondolata, hogy minél több tudományközvetítő szakemberre lenne szükség, és támogatni kellene őket intézményi, képzési szinten is, hiszen ők jelentik a kapcsolatot a tudomány világa és a társadalom között.