Lehet-e szexi a posztszovjet atmoszféra?

Képző

Az utóbbi időben megélénkült a kelet-európai esztétika iránti globális figyelem: a divatipar új hulláma szexivé tette a keleti blokkot, a kelet-európai szépséget és a posztszovjet atmoszférát. De mi is ez a jelenség pontosan? Erre keresi a választ a Capa Központ kortárs divatfotóval foglalkozó kiállítása.

Martin Wanda – Glamour Hungary, Syoss divattervezőpályázat versenyzőivel készített editorial, Szarvas Valentin ruhája, Budapest, Magyar Képzőművészeti Egyetem, 2024
Martin Wanda - Glamour Hungary, Syoss divattervezőpályázat versenyzőivel készített editorial, Szarvas Valentin ruhája, Budapest, Magyar Képzőművészeti Egyetem, 2024

Mucsi Emese, a kiállítás kurátora nagyon izgalmas koncepciót rakott össze, amellyel egyszerre feszegeti a divatfotó és az autonóm fotóművészet közötti határokat, és tesz kísérletet a kelet-európai glamour és cool újradefiniálására. Nem is akárhogyan: nem felülről, kurátori pozícióból próbálja meg értelmezni ezeket a fogalmakat, amelyek még az itt élő, itt szocializálódott emberek számára is nehézséget okoznak (pedig zsigerileg érezzük, hogy mit jelent a kelet-európai szépség). Szakembereket kért fel, akik a bemutatott példák és személyes történeteik révén próbálják tisztázni ezt az esztétikai fogalmat. A különböző olvasatok, magyarázatok, definíciók végül olyan masszává állnak össze, amely közelebb visz bennünket ehhez a vizuális nyelvhez, és ennek révén elkezdjük jobban érteni a kelet-európaiságunkat.

Mint a kiállítás szövege fogalmaz, a kiállítótér itt háromdimenziós antológiaként működik. 17 fotográfiai projektet láthatunk. Az első teremben művészeti szakemberek fejtik ki a véleményüket a témáról egy általuk választott régióbeli divatfotós anyag, fotóriport, kiadvány vagy személyiség, divatikon bemutatása révén. A belső teremben magyar fotográfusok munkái beszélnek a kelet-európai esztétikáról. Olyan alkotókról van szó, akik a divatiparban is dolgoznak, és autonóm művészek is. A fogalmat egyszerre definiálják szakemberek és művészek, így a divatfotózás és az autonóm fotográfiai praxis egymás mellé kerül.

Martin Wanda - Hortobágy, Fashion Street Magazine editorial, 2021
Martin Wanda - Hortobágy, Fashion Street Magazine editorial, 2021

A belső termekben az alkotók saját falakat kaptak, a munkáik installatív helyzetben jelennek meg. Izgalmas koncepciókat látunk, a látvány intenzíven hat ránk. Galyas Denerak Dóra karaktereket alkot, jelenetekbe helyezi őket, majd a fotókat egymás mellé téve történet rajzolódik ki, amely egyszerre beszél a kelet-európai identitásról, az alkotó roma származásáról, az én destruálásáról, majd újraalkotási szándékáról.

Tombor Zoltán projektje a nagyvilágból visszatekintő fotós szemével láttatja a fogalmat, továbbá a főváros és vidék dimenzióit ütközteti egymással. A feleségével, Tombor Nelli modellel készített anyagban izgalmasan találkozik a divat és a dokumentarista attitűd, és mivel Tombor gyerekkorának helyszínein fotózta a feleségét, ez az anyag rendkívül őszinte és autentikus. És éppen attól igazi, hogy belülről láttatja a kelet-európaiságot meg a vidékiséget.

Tombor Zoltán - A NELLI című sorozatból, 2024
Tombor Zoltán - A NELLI című sorozatból, 2024

Éder Krisztián anyaga attól izgalmas, hogy divatfotós képeit a privát fotóival kapcsolja össze. A New York-i, nagyvilági élet csapódik a soproni közegnek, családi felvételekkel és gyermekkori helyszínekkel. A helyekhez, terekhez, pillanatokhoz való személyes kapcsolódásuk az, ami a divatfotóknak is sajátos ízt ad.

Martin Wanda festői szépségű, érzékien melankolikus fotói nyers szocio hangulatuk folytán válnak ismerőssé, közelivé. Realitásból kiemelt karakterei és jelenetei egyszerre idézik a rokokót, és van bennük egyfajta feslettség, paraszti cizelláltság.

Ladocsi András a lokáció felől közelít a fogalomhoz, Bede Kincső pedig a varrónőjét teszi meg modelljének.

Éder Krisztián - Celeste, Jereván lakótelep, Sopron (Self Service Magazine, stylist: Tony Irvine)
Éder Krisztián - Celeste, Jereván lakótelep, Sopron (Self Service Magazine, stylist: Tony Irvine)

Izgalmas a kelet-európai esztétika fogalmához a szakemberek történeteivel és megéléseivel közelebb kerülni: ezek Király Tamásnak a parlamenti kupolát formázó kalapjától Omara törülközőturbánjáig sokféle emblematikus történetet idéznek fel. Közös múlt közös megélése zajlik itt az alkotók, a szakemberek és a befogadók között. A kiállítás szerencsére egyetlen pillanatra sem válik köldöknézővé, mert bár rólunk szól, belülről látjuk, kelet-európaiságunkat minden művész a nagy egész felől vizsgálja.

A Kelet-európai szépség – Kortárs divatfotó & kelet-európai esztétika kiállítás október 6-ig látogatható a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban. További információ itt.